کد خبر: ۳۳۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۰۰۷
گاردین:

جنجال ها بر سر ابوطالبی ایران و آمریکا را از ریل مذاکرات خارج می کند؟

در پی متهم شدن حمید ابوطالبی به مشارکت در گروگانگیری سال 1979 میلادی از سوی قانونگذاران ارشد آمریکای، دولت ایران از انتصاب وی به سمت نماینده جدید این کشور در سازمان ملل متحد دفاع کرد.

در پی متهم شدن حمید ابوطالبی به مشارکت در گروگانگیری سال 1979 میلادی از سوی قانونگذاران ارشد آمریکای، دولت ایران از انتصاب وی به سمت نماینده جدید این کشور در سازمان ملل متحد دفاع کرد.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، پس از آنکه سناتورهای تندرو آمریکایی طرحی را به تصویب رساندند که ورود حمید ابوطالبی به علت نقش ادعایی وی در بحران گروگانگیری را ممنوع می کند، دولت ایران روز سه شنبه از انتصاب وی به سمت نماینده این کشور در سازمان ملل دفاع کرد.

انتخاب ابوطالبی به سمت نماینده ایران در سازمان ملل گفتگوهای هسته ای ایران را که وارد مرحله حساسی گردیده، به مخاطره انداخته است. ابوطالبی که پیش از این سفیر ایران در بلژیک، ایتالیا و استرالیا بوده و اکنون مشاور سیاسی رئیس جمهور این کشور است دخالت مستقیم در ماجرای اشغال سفارت آمریکا در سه دهه پیش را که به گروگان گرفته شدن 52 آمریکایی انجامید، انکار می کند. وی بر این نکته پافشاری می کند که تنها نقش مترجم را در این ماجرا بر عهده داشته است، اما قانونگذاران ارشد آمریکا تلاش می کنند تا از ورود وی به آمریکا پیشگیری کنند.

 ایران روز سه شنبه از انتصاب ابوطالبی به سمت نماینده خود در سازمان ملل دفاع کرد. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس خبری خود گفت فردی که پیش از این سفیر ایران در ایتالیا، بلژیک و استرالیا بوده است ، به عقیده ما از شایستگی لازم برای تصدی سمت نماینده ایران در سازمان ملل متحد برخوردار است.

طرحی که به ابتکار سناتور تد کروز برای جلوگیری از ورود ابوطالبی به آمریکا تهیه شده است، پس از برخورداری از حمایت سناتورهای با نفوذ دمکرات از جمله چاک شومر، به راحتی به تصویب رسید. سناتور تد کروز که سردمدار جناح راست حزب جمهوریخواه است، انتصاب ابوطالبی به سمت نماینده ایران در سازمان ملل متحد را توهینی عمدی و بی چون چرا علیه آمریکا توصیف کرد.

سناتور کروز گفت با توجه به تهدیدهای عمده راهبردی ناشی از بلند پروزای های هسته ای ایران علیه آمریکا و متحدانش، جایی برای خوش خدمتی های دیپلماتیک باقی نمانده است. انتظار می رود این طرح در صورت به رای گذاشته شدن در مجلس نمایندگان آمریکا، احتمالاً تصویب شود، اما برای اینکه جنبه قانونی و اجرایی پیدا کند، باید به تصویب رئیس جمهوری برسد.

گفته می شود در پی تصویب این طرح در مجلس سنا، کاخ سفید موضع خود را در قبال این موضوع تندتر کرده است.

جی کارنی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفت ما به دولت ایران اطلاع داده ایم که این گزینه مناسب نیست. بیان این نکته نشان می دهد که از قرار کاخ سفید دادن اجازه به ابوطالبی را برای تصدی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، منتفی می داند.

قواعد دیپلماتیک حکم می کند که دولت آمریکا حتی دیپلمات ها و نمایندگان کشورهایی را که با آمریکا دشمنی دارند بپذیرد، اما واشنگتن مدعی است که در این مورد استثناهایی وجود دارد.

هر دو طرف، هم در تهران و هم واشنگتن از سوی عناصر و جناح های افراطی تحت فشار قرار دارند. با آنکه کاخ سفید توانسته است از تصویب طرح برقراری تحریم های تازه علیه ایران در کنگره پیشگیری کند، اما در مهار کردن مجادله روزافزونی که بر سر ماجرای انتصاب ابوطالبی پیش آمده، موفق نبوده است. مقامات دولت آمریکا از اینکه روحانی ابوطالبی را به سمت نماینده ایران در سازمان ملل برگزیده خشمگین هستند، اما نمی خواهند این مساله در واشنگتن دامن زده شود و مذاکرات را به خطر اندازد.

ماجرای انتصاب ابوطالبی در رسانه های ایران نیز بازتاب گسترده ای داشته است. ایران برای نماینده خود در سازمان ملل متحد اهمیت خاصی قایل است، چون وی در مصاحبه با رسانه های خارجی دیدگاه های جمهوری اسلامی را بازگو می کند.