کد خبر: ۳۳۴۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۱

لوموند در مورد نشست وین چه نوشت؟

ایرنا نوشت: نشریه فرانسوی لوموند، نشست روز سه شنبه کمیسیون مشترک برجام را که بدون حضور آمریکا در وین، پایتخت جهانی دیپلماسی برگزار شد، سازنده و رو به جلو توصیف کرد.
روزنامه فرانسوی لوموند، ضمن سازنده توصیف کردن نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، به نقل از یکی از دیپلمات های اروپایی نوشت: خواسته ایران کاملاً مشخص است: «رفع تحریم ها».

لوموند همچنین با یادآوری خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ میلادی، افزود: «اکنون جو بایدن با چالش بزرگی روبروست که همانا رفع دیوار بلند تحریم هایی است که در زمان دونالد ترامپ عامدانه برای پیشگیری از اجرای برجام در آینده وضع شده است».

این نشریه فرانسوی در ادامه به تحریم هایی اشاره کرده است که مایک پمپئو پیش از ترک پست خود علیه ایران وضع کرده و ۱۵۰۰ شخص و نهاد ایرانی را هدف قرار داده است؛ تحریم هایی که به زعم لوموند ایران را از ۷۰ میلیارد دلار (۵۹ میلیارد یورو) عایدی محروم کرده است.

هجدمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیئت‌هایی از گروه کشورها ۴+۱ و همچنین ایران در وین، پایتخت اتریش برگزار شد.

هدایت هیات ایرانی را  عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران برعهده داشت و "انریکه مورا" معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از این اتحادیه در این نشست حضور پیدا کرد.

همچنین نمایندگانی از کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نیز در این جلسه شرکت کردند.

عراقچی در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد، رفع تحریم‌های آمریکا نخستین و اصلی‌ترین اقدام برای احیای برجام به شمار می‌رود.

رییس کمیسیون مشترک برجام نشست روز سه شنبه را مفید خواند و گفت: اتحاد و همت برای یک روند مشترک دیپلماتیک با تشکیل دو گروه تخصصی در زمینه اجرای تعهدات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها وجود دارد.

پیشتر میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین نیز نتیجه این نشست را موفقیت آمیز خواند و اعلام کرد که دو گروه در سطح کارشناسی پیرامون رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای موظف شدند تا گام‌های لازم از سوی تهران و واشنگتن را در خصوص اجرای کامل برجام شناسایی کنند.

وی افزود که کار رایزنی‌ بین گروه‌های تخصصی آغاز شده است.

دیپلمات ارشد روسیه خاطر نشان کرد: احیای برجام بلافاصله محقق نخواهد شد و کمی زمان بر است. اینکه چقدر طول می‌کشد مشخص نیست. وی افزود: مهم‌ترین دستاورد نشست کمیسیون مشترک این است که اقدامات عملی در راستای درست‌یابی به این هدف آغاز شده است.