کد خبر: ۳۳۴۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۴

واردات واکسن آسترازنکا متوقف می‌شود؟

در حالی که یک مقام ارشد آژانس دارویی اتحادیه اروپا روز گذشته ارتباط میان تزریق واکسن آسترازنکا و خون‌لختگی را تایید کرد، مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو گفت: ارتباط میان لخته شدن خون و تزریق واکسن آسترازنکا هنوز به طور قطعی اثبات نشده است.
خبرگزاری تسنیم: در حالی که یک مقام ارشد آژانس دارویی اتحادیه اروپا روز گذشته ارتباط میان تزریق واکسن آسترازنکا و خون‌لختگی را تایید کرد، مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو گفت: ارتباط میان لخته شدن خون و تزریق واکسن آسترازنکا هنوز به طور قطعی اثبات نشده است.

روز گذشته رسانه‌های انگلیسی زبان خبر دادند که یک مسئول آژانس دارویی اروپا تایید کرد که ارتباطی میان واکسن آسترازنکا و موارد گزارش شده خون‌لختگی در میان برخی دریافت کنندگان این واکسن وجود دارد.

دکتر سید حیدر محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا، در پاسخ به این سوال که "چرا علیرغم اعلام ارتباط بین تزریق واکسن آسترازنکا با لخته شدن خون، ایران اقدام به واردات این واکسن کرده است؟" اظهار داشت: ارتباط میان لخته شدن خون و تزریق واکسن آسترازنکا هنوز به طور قطعی اثبات نشده و هنوز مدارک مستندی به ما ارائه نشده است!

وی نسبت به اظهارات مقام ارشد آژانس دارویی اروپا درباره ارتباط این واکسن و بروز لخته خون اظهار بی‌اطلاعی و تصریح کرد: بروز عوارض در واکسن کرونا نیز مانند سایر واکسن‌ها طبیعی است اما اگر ارتباط بروز لخته خون با تزریق واکسن آکسفورد -آسترازنکا به تایید رسمی سازمان جهانی بهداشت و سازمان غذا و داروی کشور برسد، واکسن‌ها ریجکت و واردات آنها متوقف خواهد شد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که در صورت توقف واردات واکسن آسترازنکا، تکلیف دریافت واکسن کرونا از سبد کوواکس چه می‌شود، بیان کرد: در این صورت واکسن دیگری خریداری می‌شود.