کد خبر: ۳۳۴۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۷۱

قرنطینه دو هفته‌ای تهران باید اعمال شود/ ستاد ملی کرونا تحت تاثیر فاکتور‌های خارج از تشکیلات خودش است

عضو ستاد مقابله با کرونای استان تهران می‌گوید ستاد ملی مقابله با کرونا تحت تاثیر فاکتور‌های خارج از تشکیلات خودش است. وقتی همه می‌دانیم که کشور ترکیه آلوده به کرونای انگلیسی است و این ویروس جهش‌یافته گرفتاری‌های چندبرابری را برای ما به‌همراه می‌آورد چرا رفت و آمد به این کشور به‌طور قاطع منع نمی‌شود؟
موج چهارم کرونا کشور را فرا گرفته و تعداد مبتلایان و فوت شدگان در اثر ابتلا به این ویروس صعودی است. نه از محدودیت‌های کرونایی خبری است و نه از واکسن. در حالی که بسیاری از کشور‌های پیشرفته با آزمون و خطا‌هایی که در این یک سال داشتند بالاخره به ثباتی در تصمیم‌گیری‌هایشان رسیدند اما در ایران بار‌ها و بار‌ها شاهد این بوده و هستیم که یک تصمیم نادرست به دفعات تکرار شده است.

علیرغم تمام نگرانی‌ها از بابت سفر‌های نوروزی که منجر به گرفتاری بیشتر کشور به این ویروس و در ادامه باعث کاهش تاب‌آوری سیستم درمانی شد، بر اساس گزارش‌های منتشر شده این رفت و آمد‌ها در بالاترین سطح صورت گرفت به‌طوری گفته می‌شود رزرو هتل‌ها در جزیره کیش در ایام عید نوروز بالای ۹۰ درصد بوده است.

در این بین، وضعیت در کلانشهر تهران بسیار ناگوار است به‌طوری که برخی معتقدند تهران را نباید قرمز که بلکه باید سیاه نامید. حال ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست داشته شهر تهران دو هفته تعطیل شود تا بتوان کمی وضعیت را به حالتی قبل از گرفتاری به پیک چهارم رساند. پیشنهادی که اجرای آن با سابقه مدیریتی گذشته و نارضایتی‌های حاصل از آن، ساده به‌نظر نمی‌رسد.

حریرچی، معاون وزیر بهداشت هشدار داده که در پیک چهارم کرونا میزان کشته شدگان روزانه به ۶۰۰ نفر برسد.


در همین رابطه، اقبال شاکری نماینده تهران در مجلس یازدهم  گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا حتماً باید تصمیم‌گیر نهایی برای کنترل این ویروس باشد، اما رفتار‌های چندگانه توسط این ستاد این شک و شبهه را به‌وجود آورده که انگار کرونا در ایجاد خطر برای جامعه، گزینشی عمل می‌کند.

وی افزود: از یک طرف می‌گویند سفر‌ها به کشور ترکیه متوقف شود، از طرفی گفته می‌شود موضوع به وزارت کشور ارجاع داده شده و آن‌ها به فلان ستاد برای تعیین تکلیف فرستادند. در ادامه هم می‌بینیم که برای برخی سفر‌ها و برنامه‌های داخلی یک‌سری محدودیت ضربتی ایجاد می‌کنند. یکی نیست به این افراد تصمیم‌گیر بگوید شما که برای کار کم‌خطرتر این‌قدر محدودیت می‌گذارید چرا کار‌های مهمتر را رها کردید؟ معنی این رفتار‌های چندگانه چیست؟

عضو ستاد مقابله با کرونای استان تهران تصریح کرد: متاسفانه ستاد ملی مقابله با کرونا تحت تاثیر فاکتور‌های خارج از تشکیلات خودش است. وقتی همه می‌دانیم که کشور ترکیه آلوده به کرونای انگلیسی است و این ویروس جهش‌یافته گرفتاری‌های چندبرابری را برای ما به‌همراه می‌آورد چرا رفت و آمد به این کشور به‌طور قاطع منع نمی‌شود؟ ستاد نباید با چنین برخورد‌های چندگانه و متناقضی جایگاه خود را متزلزل کند و حس شود صلابت لازم را ندارد.

شاکری در پاسخ به اینکه موافق تعطیلی دو هفته‌ای تهران است یا خیر؟ گفت: اینکه سلامت مردم در اولویت است تا ان‌شاالله بتوان وضعیت را کنترل تا واکسیناسیون عمومی اتقاق بیفتد یک اصل مهم است، ولی برای گرفتن هر تصمیم نیاز است که زیرساخت‌ها آماده و اقناع کردن جامعه رخ دهد. برای گرفتن چنین تصمیمی باید همه جوانب را درنظر گرفت تا مثل تصمیمات گذشته با چالش روبرو نشویم زیرا اگر مردم توان و صداقت دولت را در واقعیت نبینند مثل گذشته آرام آرام از تصمیمات وضع شده عبور می‌کنند.

ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیماتشان را شفاف اعلام کنند

وی اظهار داشت: دولت باید با پیش‌بینی‌های خود، ضرر‌های احتمالی همه مردم و صنوف را به حداقل برساند تا یک همکاری همه‌جانبه برای کنترل ویروس به منصه ظهور برسد، وگرنه اگر کار و اقتصاد مردم بی‌برنامه به فراموشی سپرده شود نمی‌توانیم انتظار همکاری از طرف جامعه و معجزه را داشته باشیم.

نماینده تهران در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: یک توصیه مهم به ستاد ملی مقابله با کرونا دارم. این افراد باید تصمیم‌شان را شفاف و تفسیر شده به اطلاع مردم برسانند. به‌طور مثال گفته می‌شود تمام فعالیت‌های آموزشی تعطیل، اما مشخص نیست که ادارات دستگاه‌های آموزشی هم باید تعطیل باشند یا نه؟ یعنی گاهی حرفی زده می‌شود که مفهوم دقیق آن مشخص نیست. درست تصمیم گرفتن و اطلاع‌رسانی دقیق و بدون شبهه آن هم پس از ۱۴ ماه از شیوع ویروس کرونا کار سختی نیست.