کد خبر: ۳۳۴۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۶۷
مهمترین اخبار کرونایی امروز

آمار مبتلایان رکورد زد/ لغو تعطیلی دوهفته‌ای کشور

امروز کرونا با مبتلا کردن بیش از ۲۰ هزار نفر به رکورد باورنکردنی در کشور دست زد. رکوردی که به نظر می رسد روزهای سیاهی را برای آینده رقم بزند.

کرونا دو روز است رکوردشکنی می کند. دیروز با بیش از ۱۷ هزار مبتلا رکورد شکست و امروز این ارقام به بیش از ۲۰ هزار نفر رسید که نشان می دهد به زودی آمار مرگ و میر هم افزایش محسوسی خواهد داشت و به گفته مسئولان بهداشتی، آمار مرگ و میر کرونا مانند موشک به هوا خواهد رفت. در این زمینه سخنگوی وزارت بهداشت، تازه ترین آمار کرونادر کشور را اعلام کرد و گفت: در شبانه روز گذشته ۲۰۹۵۴ بیمار جدید کووید ۱۹ شناسایی شدند.

سیما سادات لاری، بعد از ظهر چهارشنبه هجدهم فروردین ۱۴۰۰، در ارتباط زنده خبری با شبکه خبر سیما، به ارائه آمار روزانه کرونا در کشور پرداخت.

سخنگوی وزارت بهداشت، با اعلام اینکه از دیروز تا امروز، ۲۰ هزار و ۹۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند، افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۸۴ هزار و ۳۴۸ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹۳ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۳ هزار و ۶۹۹ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۶۷۵ هزار و  ۸۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. چهار هزار و ۱۷۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

 آمار مبتلایان رکورد زد/ لغو تعطیلی دوهفته‌ای کشور

لاری گفت: تا کنون ۱۳ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۲۲۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونامسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

کرونا حتی به جلسات مجمع تشخیص مصلحت هم کشیده شد و این مجمع را تعطیل کرد ولی تهران یا سایر شهرهایی که به رنگ قرمز درآمده اند، تعطیل نشد. حتی دستورالعمل دولت برای تعطیلی مشاغل در تهران و سایر شهرها هم جدی گرفته نمی شود و همچنان کرونای انگلیسی در کشور می تازد. در این رابطه معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۸۵ درصد کشور در وضعیت قرمز و نارنجی هستند اما محدودیت‌های مشاغل در این شهرها به خصوص تهران رعایت نمی‌شود. ایرج حریرچی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: اکنون ۲۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و فقط ۱۱ شهرستان آبی هستند در واقع ۸۵ درصد کشور در وضعیت قرمز و نارنجی است اما محدودیت های مصوب ستاد ملی کرونا برای مشاغل گروه دو در شهرهای قرمز و محدودیت فعالیت مشاغل گروه ۳ در شهرهای نارنجی رعایت نمی شود و به خصوص وضعیت تهران قابل قبول نیست.

وی گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله کرونا در شهرهای قرمز از زمان اعلام این وضعیت باید مشاغل گروه دو شامل بوستانها، مراکز تفریحی، پاساژها، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ (مال ها)، بازارهای موقت روز و محلی، مراکز شماره گذاری و خرید و فروش خودرو، آرایشگاه های زنانه و مردانه، مراکز فروش لوازم آرایشی، فروش و موکت، کفپوش، لوازم خانگی، حوله، مبلمان، در و پنجره، لوازم کادویی، لوازم التحریر، ظروف، کتاب و محصولات فرهنگی، آتلیه عکاسی، مشاوران املاک، رستوران ها و اغذیه فروشی ها، کافی شاپ ها، باشگاهها و مراکز فروش ملزومات بدنسازی، مراکز فروش انواع پوشاک، طلا و جواهر، نقره، کالاهای دست دوم، سمساری ها، خدمات چاپ دیجیتال، مراکز طبخ غذا با پذیرش مشتری، قنادی و شیرینی پزی ها تر و خشک، مراکز فروش آبمیوه بستی و مشاغل مشابه و آموزشگاههای رانندگی باید تعطیل باشند.

ظاهرا شرایط در بیمارستانهای مناطق مختلف کشور به حدی اسفناک شده که استانهای برخورداری مانند اصفهان به دلیل کمبود تخت بیمارستانی تصمیم گرفته اند بیمارستان صحرایی برپا کنند.

ولی با وجودی که پیشنهاد تعطیلی کشور به ستاد مقابله با کرونا داده شدهاست، این تصمیم اجرایی نشد. مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تعطیلی حداقل ۱۰ روزه برای مدیریت کرونا و عبور از وضعیت نگران کننده و وخیم کنونی ضروری است، این پیشنهاد روز گذشته(سه شنبه) به ستاد مقابله با کرونا داده شد.

با این حال آنطور که استاندار تهران گفته، قرنطینه کامل پایتخت انجام نمی شود ولی مشاغل رسته ۳ تا یک کلا به مدت دو هفته تعطیل خواهند بود.انوشیروان محسنی بندپی در پایان جلسه شورای اداری استان تهران در جمع خبرنگاران گفت:‌ مهمترین رویداد پیش رو در سال ۱۴۰۰ انتخابات است که در حوزه تهران چهار انتخابات برگزار می‌شود. بی تردید یکی از مسائلی که موجب ایجاد شور و اشتیاق مردم برای مشارکت در انتخابات خواهد شد مدیریت بیماری کروناست که متأسفانه شلوغی بازار، بازگشایی تالارها و عدم رعایت فاصله‌گذاری در اسفندماه و در ادامه سفرهای نوروزی موجب شده که در حال حاضر روند فزاینده مبتلایان در کشور را شاهد باشیم.

 آمار مبتلایان رکورد زد/ لغو تعطیلی دوهفته‌ای کشور

وی افزود: ویروس جهش یافته انگلیسی قدرت درگیر کردن همه سنین را دارد و این ویروس در تمام کشور گردش پیدا کرده و در ۳۰ استان روند بیماری رشد شتابی گرفته است. لذا لازم است که با اتخاذ تصمیمات، کنترل بیماری را در دستور کار قرار دهیم.

بندپی ادامه داد: از ابتدای آذر تا پایان اسفند با اتخاذ تدابیر این بیماری را مدیریت کردیم و در حال حاضر نیز با تشدید محدودیت‌ها و نظارت بر اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و تقویت طرح محله محور شهید سلیمانی باید مدیریت و کنترل بیماری را در دست بگیریم.

استاندار تهران تأکید کرد: در تهران روند شیوع این بیماری فزاینده است و مراجعات سرپایی، بستری و فوتی‌ها روند افزایشی دارد. باید خودمان را برای اجرای مصوبات ستاد ملی و جذب همکاری مردم همچون گذشته آماده کنیم.

وی در خصوص محدودیت مشاغل مختلف گفت:‌ مشاغل ضروری همچون دستگاه‌های خدمت‌رسان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مشاغلی که مایحتاج مردم را مهیا می‌کنند باید فعالیت کنند اما فعالیت پاساژها، تالارها، مراکز آموزشی، سینماها، مراکز ورزشی و حتی برگزاری مراسم مذهبی جزو فعالیت‌هایی است که در شهرهای قرمز باید متوقف شوند.

در میان اخبار ناگوار امروز کرونایی، باید این را هم گفت که واردات واکسن به کشور دچار اختلال جدی شده است و آنطور که حریرچی معاون کل وزارت بهداشت می گوید واردات واکسن در شرایط تحریمی بسیار سخت تر از واردات اقلام لوکسی مانند شکلات است. حتی برخی از منابع هشدار داده اند دلخوش به واکسن نباشید چون تا ۳ سال دیگر همین وضعیت را در کشور کرونا زده خواهیم داشت.