کد خبر: ۳۳۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۷۴

مبلغ قرارداد بازيکنان «استقلال» هم منتشر شد/ کمترين قرارداد؛ 5 ميليون تومان!

پس از جنجال‌هاي افشاي مبلغ قراردادهاي تيم پرسپوليس، روزنامه اعتماد در گزارشي ريز قراردادهاي تيم استقلال را هم منتشر کرد.

علي عالي در روزنامه اعتماد امروز نوشت:

حسن زماني، عضو هيات‌مديره باشگاه استقلال است. او نماينده سابق استان همدان و شهر ملاير است. دوره هفتم، با 80/27 درصد آراي شهرش به مجلس راه يافته است.

او حالا يکي از کرسي‌هاي هيات‌مديره باشگاه استقلال را در دست دارد و البته همانند بسياري از اعضاي هيات‌مديره دو باشگاه پرسپوليس و استقلال، مشخص نيست چه تفکر، برنامه و عايدي‌اي براي باشگاه‌هايشان دارند. منظور «غيرشفاف» بودن فعاليت‌هايشان است وگرنه در «خدمتگزاري»شان ذره‌يي شک وجود ندارد. چند روزي از افشاي ريزهزينه بازيکنان باشگاه پرسپوليس نگذشته است. ليستي که نشان مي‌دهد برخلاف اظهارنظرها، بازيکنان پرسپوليس رقم‌هايي بسيار خوبي هم دريافت کرده‌اند. وضعيت در باشگاه استقلال البته چندان متفاوت نيست.

رقم پرداختي فصل گذشته باشگاه استقلال نشان مي‌دهد که بازيکنان استقلال در فصل گذشته هم رقم‌هاي درشتي دريافت کردند که البته در اين ليست نامي از مربيان نيست. به‌هرحال حسن زماني در تازه‌ترين اظهارنظرش در خصوص انتشار ليست ريز هزينه باشگاه پرسپوليس و اينکه آيا باشگاه استقلال هم قصد دارد ليست هزينه‌هاي جاري امسالش را منتشر و رسانه‌يي کند، گفت: «ما هيچ مشکلي براي ارائه ليست ريز‌هزينه‌هاي امسال‌مان نداريم. اما با توجه به اينکه دستگاه‌هاي نظارتي در طول سال در جريان ريز مسائل ما هستند، به نظرم اين‌گونه موارد را رسانه‌يي کردن و انتشار آن در اذهان عمومي به صلاح نيست. ما دستگاه‌هاي نظارتي داريم که مي‌توانند به باشگاه مراجعه کنند و هر اطلاعاتي که بخواهند در اختيارشان قرار مي‌دهيم اما اگر بخواهند هم اين ليست را منتشر خواهيم کرد. » البته عضو هيات‌مديره باشگاه شايد فراموش کرده است باشگاه‌هاي ايران، دولتي هستند و چون از پول دولتي تغذيه مي‌شوند، بايد ريزهزينه‌هايشان را اعلام کنند.

او در مورد اظهارات مديرعامل باشگاه نفت تهران که گفته بود کمتر از هفت ميليارد تومان هزينه اين باشگاه بوده و با اين هزينه تيم فوتبال نفت مدعي قهرماني است، گفته: «به اين حرف‌ها خيلي توجه نکنيد. هزينه‌هاي ما هم فعلا قطعي نشده و نمي‌توان چيزي را اعلام کرد و بايد اجازه دهيم ليگ برتر تمام و بعد حسابرسي داخلي انجام شود و سپس مطابق هر سال تراز مالي باشگاه را به تصويب هيات‌مديره برسانيم و بعد گزارش حسابرسي را به تصويب مجمع خواهيم رساند و بعد از آن اگر نياز بود آن را رسانه‌يي مي‌کنيم.»

جمع کل قرارداد بازيکنان استقلال در فصل 92-91، نزديک به 13ميليارد تومان درج شده است که از اين ميزان نزديک به 9 ميلياردش پرداخت شده و چهار ميلياردش هم باقي مانده است. نکته جالب اينجاست که رقم قراردادهاي بازيکنان استقلال در سال 91-90 هم نزديک به پنج ميليارد نوشته شده که نزديک به دو ميلياردش هم پرداخت نشده است! مشخص نيست مي‌توان به اين اعداد اعتماد کرد يا نه ولي مطمئنا سندي مهم از باشگاهي است که معمولا رقم‌هاي قرارداد را افشا نمي‌کند. نکته ديگر در قرارداد اين است که ماليات برخي بازيکنان پرداخت شده و برخي ديگر هم گويا به‌عهده خودشان است.

به‌نظر مي‌رسد تاريخ تنظيم گزارش حسابرسي مالي باشگاه استقلال، نهم خرداد سال گذشته باشد. در اين گزارش چهار پرداخت ميلياردي ديده مي‌شود. سيدمهدي رحمتي، جواد نکونام، مجتبي جباري و خسرو حيدري، چهار بازيکن ميلياردي باشگاه استقلال بودند. بازيکناني نظير پژمان منتظري، سياوش اکبرپور و فرهاد مجيدي هم در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

سيدمهدي رحمتي با قيمت 11 ميليارد ريال، جواد نکونام 20 ميلياردي، مجتبي جباري 11 ميلياردي و خسرو حيدري 10 و نيم ميليارد ريالي شاخص‌ترين‌ها بودند. رحمتي در فصل گذشته از باشگاه استقلال رقم 513 ميليون تومان را ثبت کرده بود.

خسرو حيدري هم 640 ميليون تومان گرفته بود. رقم قرارداد فرهاد مجيدي 500 ميليون ثبت شده است. کمترين رقم قرارداد هم متعلق به «سعيد لامعي رامندي» با رقم پنج ميليون تومان است. با بازيکناني نظير سيدحسين حسيني و مهران قاسمي هم قرارداد 90 و 80 ميليون توماني امضا شده است.

حنيف عمران‌زاده 620ميليون تومان قرارداد داشته است که مبلغ قرارداد فصل گذشته‌‌اش 470ميليون تومان ثبت شده است.جالب اينجاست که حنيف نزديک به 150ميليون تومان اضافه از باشگاه دريافت کرده بود. قرارداد سياوش اکبرپور هم 700ميليون تومان درج شده است و آرش برهاني هم 540ميليون تومان قرارداد بسته است.

همه مي‌دانند که از جمله آثار اقتصاد نفتي، رشد مصرف‌گرايي است و اين وابستگي مي‌تواند فوتبال را اسير بازي‌ها و ابزاري براي اهداف دولت باشد. هيچ سازماني نبوده که از طريق مصرف‌گرايي توسعه پيدا کرده باشد و اين نحوه مصرف، مانع تبديل منابع زيرزميني به سرمايه مي‌شود و مناسبات اقتصادي و اجتماعي فدراسيون را مورد آسيب قرار مي‌دهد. فوتبال دولتي نياز به تغيير دارد؛ تغييري که ابتدا بايد تفکراتش را به چارچوب‌هاي توسعه نزديک کرد.