کد خبر: ۳۳۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۲۵

مرور احتمالات و اما و اگرهاي هفته پاياني ليگ برتر/ نامزدهاي صعود و سقوط


جام جم: فکر مي کنيد فولاد قهرمان مي شود يا نفت تهران ؟ شايد هم استقلال و پرسپوليس يا سپاهان . اگر هنوز در اين مورد به جمع بندي نرسيده ايد مي توانيد مطلب زير را بخوانيد .

در هفته‌هاي ابتدايي ليگ سيزدهم که سپاهان در قامت يک مدعي تمام‌عيار ظاهر نشد و دو تيم بزرگ پايتخت هم با مشکلات مالي دست و پنجه نرم مي‌کردند، انتظار نمي‌رفت تنور مسابقات اين فصل به حدي گرم شود که سرنوشت قهرمان ليگ، تيم‌هاي راه يافته به ليگ قهرمانان و تيم‌هاي سقوط کننده به دسته پائين‌تر در هفته پاياني رقم بخورد.

اگر فولاد امتياز بازي سرنوشت‌ساز با استقلال را به اندوخته‌هايش مي‌افزود تقريبا جام قهرماني را تصاحب مي‌کرد و ديگر تيم‌هاي مدعي بايد در هفته پاياني براي کسب سهميه ليگ قهرمانان مي‌جنگيدند اما باخت غيرمنتظره فولاد در اهواز و بازگشت ناگهاني استقلال به کورس قهرماني تمام معادلات را بر هم زد و حالا بايد مثل ليگ يازدهم براي مشخص شدن تيم قهرمان به بازي‌هاي هفته پاياني چشم دوخت.

فولاد، شانس اول قهرماني

با توجه به نتايج هفته ما قبل پاياني ليگ برتر، اکنون چهار تيم شانس تصاحب جام قهرماني را دارند اما مرور بازي‌هاي هفته آخر که جمعه (فردا) برگزار مي‌شود نشان مي‌دهد که فولاد در مقايسه با نفت، استقلال و پرسپوليس به جام قهرماني نزديک‌تر است و تيم اهوازي را بايد شانس نخست تصاحب عنوان قهرماني ليگ سيزدهم برشمرد.

در حال حاضر نفت و فولاد با 54 امتياز و به واسطه تفاضل گل در رده اول و دوم جدول ليگ برتر قرار دارند اما نفت مسير سخت‌تري پيش رو دارد. شاگردان گل‌محمدي با يک برد خفيف هم مي‌توانند قهرماني در ليگ برتر را جشن بگيرند و يک شگفتي بزرگ را رقم بزنند اما فراموش نکنيم که سپاهان هم پس از برد هفته ما قبل پاياني مقابل ملوان، شانس کسب سهميه ليگ قهرمانان را دارد و در صورت عبور از سد نفت حضور زردپوشان ديار نصف جهان در فصل آينده ليگ قهرمانان تضمين خواهد شد.

با اين حساب اين احتمال که نفت در اصفهان با جام قهرماني خداحافظي کند، دور از ذهن نخواهد بود و در چنين شرايطي تمام نگاه‌ها به جدال سرنوشت‌ساز فولاد در تبريز دوخته خواهد شد. گسترش فولاد که به دليل باخت مشکوک هفته قبل در برابر نفت زير ذره‌بين قرار گرفته، اين بار بايد در برابر فولاد قدعلم کند اما تيمي که از نفت چهار گل دريافت کرده براي فولاد که معمولا خارج از خانه عملکرد بهتري دارد، مانع بزرگي نيست.
البته اظهارات بي‌محاباي محسن فروزان، دروازه‌بان گسترش فولاد که باخت تحقيرآميز مقابل نفت را مشکوک جلوه داد، عملکرد بازيکنان اين تيم را در هفته پاياني زير ذره‌بين خواهد برد و بعيد نيست همين حرف و حديث‌ها در نهايت به زمينگير شدن فولاد در تبريز منجر شود. با در نظر گرفتن تمام جوانب، نفت باوجود صدرنشيني در هفته ماقبل پاياني ليگ برتر شانس سوم قهرماني محسوب مي‌شود و استقلال مي‌تواند شانس دوم قهرماني باشد.
آبي‌ها در تهران ميزبان تراکتورسازي خواهند بود که شانس قهرماني ندارد و به دليل قهرماني در جام حذفي حضورش در ليگ قهرمانان فصل آينده را قطعي کرده است. به همين دليل انتظار مي‌رود که استقلال در برابر تيم بي‌انگيزه تراکتورسازي کار چندان دشواري پيش رو نداشته باشد و بتواند با حمايت تماشاگران متعصبش به پيروزي برسد. اگر فولاد و نفت در بازي آخر امتياز از دست بدهند و استقلال در تهران تراکتورسازي را ببرد، پرونده ليگ سيزدهم با قهرماني آبي‌ها مختومه خواهد شد. پرسپوليس هم که صرفا روي کاغذ شانس قهرماني دارد در انتظار باخت سه تيم ديگر به سر مي‌برد و در صورت باخت استقلال، فولاد و نفت، سرخ‌ها به شکل شگفت‌انگيزي قهرمان ليگ برتر خواهند شد.

اهميت تفاضل گل

تفاضل گل تيم‌هاي مدعي هم ممکن است در هفته پاياني ليگ برتر سرنوشت را رقم بزند. در بحث تفاضل گل اما نفت تهران در مقايسه با ديگر تيم‌هاي مدعي شرايط به مراتب بهتري دارد و با چهار گلي که وارد دروازه گسترش فولاد کرد، از اين حيث پيشتاز شد. اکنون نفت با شش گل زده بيشتر نسبت به فولاد و استقلال در زمينه تفاضل گل يکه تاز است و اگر هفته آخر با اختلاف يک گل مقابل سپاهان به پيروزي برسد، فولاد بايد در تبريز هشت گل به گسترش فولاد بزند تا قهرمان شود.

در صورت يکسان بودن امتيازها، قهرمان ليگ برتر در بازي رودررو مشخص نمي‌شود و براي تعيين قهرمان به تفاضل گل رجوع مي‌شود. اگر تفاضل گل دو تيم هم يکسان باشد، جام به تيمي مي‌رسد که گل زده بيشتري داشته باشد و عجيب اين‌که نفت به‌واسطه چهار گل زده بيشتر نسبت به فولاد و شش گل زده بيشتر نسبت به استقلال پيشتاز است. به لحاظ تفاضل گل، پرسپوليس که يگ گل کمتر از نفت به ثمر رسانده براي اين تيم تهديد محسوب مي‌شود اما شرايط جدول ليگ برتر به گونه‌اي است که در صورت وقوع معجزه (باخت نفت، فولاد و استقلال و برد پرسپوليس مقابل استقلال خوزستان) اساسا تفاضل گل لحاظ نخواهد شد و امتيازها تيم قهرمان ليگ برتر را تعيين مي‌کنند.

تقلاي فانوس به دست‌ها

هر چه قدر رقابت در صدر جدول ليگ برتر تنگاتنگ است، تيم‌هاي فانوس به دست هم جنگ تمام‌عياري را در هفته پاياني پيش رو خواهند داشت. بجز مس که پس از تساوي هفته ماقبل پاياني مقابل صبا رسما به دسته اول سقوط کرد، اکنون چهار تيم داماش، فجر سپاسي، ذوب‌آهن و حتي استقلال خوزستان هم با خطر سقوط دسته و پنجه نرم مي‌کنند و هيچ تضميني براي بقاي آنها در ليگ برتر وجود ندارد.

داماش که با 25 امتياز در رده ما قبل آخر جدول قرار گرفته و کانديداي اول سقوط به دسته پايين‌تر است در هفته پاياني ميزبان تيم سقوط کرده مس است و در صورت کسب سه امتياز اين بازي بايد در انتظار نتايج ساير تيم‌هاي انتهاي جدولي به سر ببرد. فجر سپاسي گزينه دوم سقوط هم در يک بازي دشوار بايد در شيراز به مصاف ملوان برود و حتي تساوي در اين بازي هم ممکن است به سقوط دوباره کارخانه بازيکن‌سازي فوتبال ايران منجر شود.

ذوب‌آهن هم در تهران به مصاف راه‌آهني مي‌رود که هفته قبل پرسپوليس را از کورس قهرماني خارج کرد و حريف آساني محسوب نمي‌شود. استقلال خوزستان هم که با 29 امتياز در مقايسه با ديگر تيم‌هاي انتهاي جدولي از حاشيه امنيت بالاتري برخوردار است در هفته پاياني به مصاف پرسپوليسي مي‌رود که براي کسب سهميه ليگ قهرمانان شانس دارد. اگر ذوب‌آهن و فجر سپاسي در هفته آخر برنده شوند و استقلال خوزستان در اهواز قافيه را به پرسپوليس واگذار کند کار به تفاضل گل کشيده مي‌شود و به دليل بهتر بودن تفاضل گل ذوب‌آهن و فجر سپاسي، شاگردان ويسي در صورت باخت مقابل پرسپوليس به رده چهارم سقوط کرده و براي بقا در ليگ برتر بايد در ديدار پلي‌آف به ميدان بروند. احتمال ديگر اين است که ذوب‌آهن و فجرسپاسي در هفته آخر بازنده شوند يا به تساوي برسند و داماش با پيروزي مقابل مس به شکل معجزه‌آسايي در ليگ برتر باقي بماند.
***
رقابت تيم‌هاي صدر و انتهاي جدول ليگ برتر در هفته پاياني به حدي تنگاتنگ شده که يک امتياز هم در صعود و سقوط يک تيم تاثيرگذار است و همين موضوع نظارت ويژه سازمان ليگ و کميته انضباطي فدراسيون فوتبال را در هفته پاياني ليگ برتر مي‌طلبد. پس از رسوايي چند ماه قبل هيچ عزم و اراده‌اي براي مبارزه با ناپاکي‌هاي فوتبال ايران شکل نگرفت اما مراجع انضباطي فدراسيون فوتبال دست‌کم مي‌توانند با نظارت دقيق‌تر روي تمام بازي‌هاي هفته پاياني احتمال تباني و زد و بند را به حداقل برسانند. اين کمترين انتظار عموم مردم و اهالي فوتبال از مديران فدراسيون فوتبال است.