کد خبر: ۳۳۵۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۳

بورس در انتظار تعیین تکلیف سه مساله مهم/ بازار سرمایه در فاز انتظار

شاخص کل بورس تهران امروز با کاهش ۹۱۵۱ واحد به رقم یک میلیون و ۲۴۰ هزار و ۷۵۸ واحد رسید. یک کارشناس بازار سرمایه گفت: واقعیت این است که بازار سرمایه هم نسبت به برنامه‌های دولت و هم نسبت به آینده اقتصادی ناامید است.

بورس اوراق بهادار تهران امروز نیز روند ریزشی خود را ادامه داد و در پایان معاملات با کاهش ۹۱۵۱ واحد به رقم یک میلیون و ۲۴۰ هزار و ۷۵۸ واحد رسید.

شاخص کل نیز با معیار هموزن ۹۳۹ واحد کاهش یافته و به رقم ۴۳۶ هزار و ۱۷۵ واحد رسید.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمزپوش شدند. با این حال میزان کاهش این شاخص‌ها زیر یک درصد ثبت شده است و شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۰.۷۳ درصد کاهش یافتند.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی شد و در مقابل شرکت‌های تامین سرمایه امین، لبنیات پاک و بانک پاسارگاد با افزایش خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

 بورس در انتظار تعیین تکلیف سه مساله مهم/ بازار سرمایه در فاز انتظار

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه  با اشاره به روند کاهشی بازار سرمایه اظهار کرد: واقعیت این است که بازار سرمایه هم نسبت به برنامه‌های دولت و هم نسبت به آینده اقتصادی ناامید است.

وی افزود: همچنین بازار نگران از این است که بعد از اوضاع و احوال سیاسی چه تصمیماتی در خصوص سیاست گذاری اقتصادی، چه در حوزه تعیین نرخ ارز و نرخ بهره و چه در حوزه تامین کسری بودجه چه تصمیماتی گرفته میشود.این سه فاکتور برای بازار سرمایه اهمیت دارند.

میرمعینی در خصوص عوامل کاهش بازار سرمایه گفت: وضعیت کنونی بازار اول حاصل شرایط حاکم بر اقتصاد و سیاست و دوم حاصل عملکرد ناهماهنگ و نامطلوب دولت و متولیان بازار سرمایه است.

وی افزود: نه در سیاست داخلی و سیاست خارجی و نه در عملکرد دولت و متولیان بازار سرمایه، هیچ نشانه‌ای از برنامه‌ای برای خروج از این وضعیت دیده نمی‌شود. این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: کسانی که در این مدت پول خود را خارج کردند و یا این که درصدد خروج پول خود هستند عمدتا به بازار پول رجوع میکنند و منتظر میمانند تا اوضاع مناسب شود و به بازار سرمایه بازگردند.

وی در خصوص تاثیر مذاکرات وین بر بازار سرمایه گفت: این مذاکرات قطعا تاثیر جدی و مهمی بر بازار خواهد گذاشت اما در حال حاضر بازار منتظر است تا این تصمیمات قطعی شود و بخاطر ابهاماتی که وجود دارد فعلا واکنشی نشان نمی‌دهد.