کد خبر: ۳۳۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۸۳

گزارشی از استفاده خطرناک تجهيزات دفاع شخصي توسط زورگيران

خراسان - هم اکنون بسياري از مجرمان خطرناک مانند زورگيران در ارتکاب جرايم از تجهيزات دفاع شخصي مانند شوکر و افشانه هاي فلفل استفاده مي کنند. همان طور که در بسياري از خبرهاي زورگيري بيان مي شود ماموران انتظامي هنگام دستگيري بسياري از زورگيران و خلافکاران از آنان شوکرهاي برقي و افشانه کشف مي کنند و حتي در برخي از موارد مجرمان براي فرار از چنگ قانون از اين گونه تجهيزات بهره مي برند. دسترسي آسان به اين گونه وسايل موجب شده است که حتي برخي رانندگان نيز از شوکرهاي برقي بر اثر رفتارهاي ناهنجار ديگر رانندگان استفاده کنند که نمونه آن اواخر سال گذشته در بولوار وکيل آباد مشهد رخ داد و يکي از رانندگان پس از مشاجره لفظي با راننده خودروي ديگر او را با واردآوردن ضربات شوکر مصدوم کرد و گريخت. حال اين سوال براي افکار عمومي پيش مي آيد که زورگيران اين گونه تجهيزات را از کجا مي آورند؟ و براي مقابله با اين پديده شوم چه بايد کرد؟

رئيس پليس پيشگيري خراسان رضوي در اين باره به خراسان مي گويد: برابر ابلاغيه شوراي امنيت کشور و به منظور ساماندهي استفاده، خريد، فروش، توزيع و نگهداري تجهيزات دفاع شخصي مانند شوکر و افشانه و همچنين به منظور جلوگيري از سوء استفاده احتمالي و نظارت و کنترل بيشتر مقرر شده است تا توزيع اين تجهيزات از سوي نيروي انتظامي انجام گيرد که پليس پيشگيري نيز مسئوليت اين کار را به عهده تعدادي از موسسات خدمات حفاظتي و مراقبتي تحت پوشش نيروي انتظامي گذاشته است.سرهنگ عباس چالاکي شرايط عمومي متقاضيان دريافت تجهيزات دفاع شخصي را نيز تشريح کرد و گفت: داشتن صلاحيت عمومي، وجود تهديدات مالي و جاني در مشاغل خاص و داشتن سلامت جسمي و روحي و رواني و همچنين به کارگيري و استفاده از اين تجهيزات در مواقع لزوم از جمله شرايطي است که متقاضيان بايد دارا باشند.

اين مقام ارشد انتظامي تصريح کرد: استفاده از اين تجهيزات داراي مقررات خاصي است و در صورتي که از آن سوء استفاده شود فرد خاطي به دستگاه قضايي معرفي مي شود اين درحالي است که آموزش هاي لازم نيز هنگام تحويل اين گونه تجهيزات و پس از تاييد کميسيون ها و مراکز ذي صلاح به متقاضيان ارائه مي شود.سرهنگ چالاکي در پاسخ به اين که شوکرها و افشانه هايي که از زورگيران و يا خلافکاران کشف مي شود چگونه در دسترس آن ها قرار گرفته است نيز گفت: اين گونه تجهيزات کاملاً غيراستاندارد هستند و توسط سودجويان به صورت قاچاق به فروش مي رسد که بسياري از آنان فقط در دفاع در برابر حيوانات وحشي کاربرد دارد و در صورتي که به انسان ضربه اي با آن ها وارد شود عوارض جبران ناپذيري مانند سوختگي، خفگي و نابينايي و حتي فوت فرد را در پي خواهد داشت.

فرمانده انتظامي خراسان رضوي نيز در پاسخ به اين سوال گفت: شوکرها و افشانه هايي که از مجرمان کشف مي شود به صورت قاچاق وارد کشور شده است و کاملاً غيراستاندارد است. سردار بهمن اميري مقدم افزود: استفاده از اين گونه تجهيزات قاچاق نه تنها در بسياري از موارد موجب فلج شدن اعضاي بدن و يا سوختگي مي شود بلکه در برخي موارد باعث مرگ انسان مي شود چرا که آن ها حتي چگونگي استفاده از اين تجهيزات را نمي دانند. رئيس پليس خراسان رضوي خاطرنشان کرد: بايد استفاده از اين گونه تجهيزات توسط مجرمان و زورگيران در حکم سلاح باشد و ما اين موضوع را در جلسات تعامل با دستگاه قضايي مطرح خواهيم کرد. چرا که عوارض استفاده از اين تجهيزات غيراستاندارد جبران ناپذير است. سردار اميري مقدم گفت: شوکرها و افشانه هايي که توسط نيروي انتظامي در اختيار متقاضيان ذي صلاح قرار مي گيرد صرفا اثر بازدارندگي دارد و تاثيرات و عوارض آن بسيار پايين است اما شوکرهايي که خارج از چرخه ناجا و يا تبليغات اينترنتي و به صورت قاچاق وارد مي شود عوارض ناگواري برجاي مي گذارد چرا که از ولتاژهاي بسيار بالايي برخوردار است. وي افزود: در عين حال نيروي انتظامي با دارندگان اين گونه تجهيزات قاچاق با قدرت برخورد مي کند و آن ها را در حکم سلاح مي داند.