کد خبر: ۳۳۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۵۸

پوتين: صادرات گاز به اروپا را قطع مي کنيم

تسنيم: رئيس جمهور روسيه به رهبران اروپايي هشدار داد اگر اوکراين بدهي هاي گازي خود را نپردازد اين مساله منجر به قطع جريان صادرات گاز به اروپا خواهد شد.

به گزارش رويترز، ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در نامه اي به 18 رهبر اروپايي تاکيد کرد، اگر اوکراين بدهي گازي خود به مسکو را پرداخت نکند اين مساله احتمالا منجر به قطع جريان صادرات گاز روسيه به اروپا خواهد شد.بر اساس اين گزارش پوتين در اين نامه خواستار مذاکره فوري با اروپا براي نجات اقتصاد اوکراين از بحران کنوني شد و تصريح کرد، صبر روسيه براي پرداخت بدهي گازي 2/2 ميليارد دلاري اوکراين به سر رسيده است.

اظهارات پوتين جدي ترين تهديد مسکو در خصوص قطع جريان صادرات گاز به اوکراين و اروپا به شمار مي رود. اين مساله مي تواند موجب تشديد تنش در روابط روسيه و اتحاديه اروپا شود. پس از اقدام روسيه در تصرف کريمه و الحاق آن به خاک خود روابط مسکو و غرب با تنش شديدي روبرو شده و سطح روابط دو طرف به پايين ترين حد پس از جنگ سرد رسيده است.

اتحاديه اروپا و آمريکا تاکنون تحريم هاي سياسي و اقتصادي را ضد مقام هاي ارشد روسي اعمال کرده اند و نسبت به اعمال تحريم هاي تجاري در خصوص ادامه تنش در اوکراين هشدار داده اند.روسيه 30 درصد تقاضاي گاز اروپا را تامين مي کند و 40 درصد گاز صادراتي اين کشور به اروپا از طريق مرزهاي اوکراين ترانزيت مي شود. شرکت گازپروم روسيه در سال هاي 2005 و 2006 و بار ديگر در سال هاي 2008 و 2009 اقدام به قطع جريان گاز به اوکراين کرده است.

جي کارني سخنگوي کاخ سفيد نيز گفت، وي هنوز اظهارات پوتين را نديده است ولي آمريکا به روشني اعلام کرده است که اين مساله نامناسب است که از صادرات انرژي براي دستيابي به اهداف سياسي و ژئوپليتيک استفاده کرد.