کد خبر: ۳۳۵۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۱
یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

کره‌ای‌ها به‌دنبال حفظ بازار و روابط خود با ایران هستند

یک کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه ایران در منطقه و مساله رفع تحریم ها، کره به دنبال حفظ بازار خود و افزایش توسعه روابط تجاری اقتصادی با ایران است تا سرمایه گذاری مطمئنی داشته باشد.
حجت الاسلام حسین سبحانی‌نیا  با اشاره به سفر نخست وزیر کره جنوبی به تهران، اظهار کرد: انجام چنین سفری در این مقطع در جای خود قابل تامل است، اما از طرفی نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه نقش مهمی است و جایگاهی که کشور ما از نظر ارتباط با اروپا، آسیا و دیگر کشورهای مختلف دارد می طلبد تا کشورهایی مانند کره جنوبی که همواره به دنبال بازار و توسعه روابط تجاری و اقتصادی هستند به دنبال این باشند تا با کشوری مانند ایران روابط متعادلی برقرار کند.

وی خاطر نشان کرد: البته به دلایل تحریم ها و شرایطی که دولت ترامپ ایجاد کرده بود برخی از شرکت های بزرگ کره‌ای بساط شان را از ایران جمع کردند و جای خودشان را به شرکت های دیگری واگذار کردند و از این جهت بازار ایران را از دست دادند.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین یاد آور شد: توسعه  همکاری های ایران و چین زمینه ای را فراهم می کند که در آینده این روابط و همکاری ها در حوزه های مختلف افزایش یابد. بر همین اساس کشوری مانند کره که به دنبال بازار خود در منطقه است تلاش می کند تا بتواند بازار خود را حفظ کند و سرمایه گذاری های مطمئنی را انجام دهد.

سبحانی نیا افزود: کره ای‌ها به دنبال این هستند که بتوانند روابط و همکاری هایی را در زمینه های مختلف با ایران هم داشته باشند. علاوه بر این بحث فروش نفت ایران و طلب هایی که ایران از کره دارد که به بهانه تحریم ها نسبت به بازپرداخت آن اقدام نکرده بود موجب شده تا مقامات کره‌ای بخواهند در شرایط فعلی که زمزمه های رفع تحریم ها به گوش می‌رسد، قدم هایی را بردارند و یا نسبت به بازپرداخت بدهی ایران اقداماتی انجام دهند. 

وی در پایان گفت: سفر نخست وزیر کره در این موقعیت می تواند چنین دورنمایی را در روابط دو کشور به تصویر بکشد تا موضوعات مورد اختلاف به بحث گذاشته شده و برطرف شود.