کد خبر: ۳۳۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۸۶
گزارش فرانس 24 از رونق کسب و کار رستوران ها در ایران:

پاریس و لندن را رها کنید، تهران بهشت واقعی غذادوستان سیری ناپذیر است!

زمانی بود که در ایران وقتی کسی میگفت «بریم بیرون غذا بخوریم» همه ذهن ها به این گزینه ها ختم میشد: «کباب» یا «ساندویچ» که گزینه ها را هر کسی در راه میتوانست مشخص کند. جوجه، برگ و کوبیده و در ساندویچ هم سوسیس یا همبرگر! به همین سادگی به همین خوشمزگی. کم کم پای مرغ سوخاری و «جوجه بروستد» و پیتزا هم به میدان باز شد.
فرانس 24 نوشت: زمانی بود که در ایران وقتی کسی میگفت «بریم بیرون غذا بخوریم» همه ذهن ها به این گزینه ها ختم میشد: «کباب» یا «ساندویچ» که گزینه ها را هر کسی در راه میتوانست مشخص کند. جوجه، برگ و کوبیده و در ساندویچ هم سوسیس یا همبرگر! به همین سادگی به همین خوشمزگی. کم کم پای مرغ سوخاری و «جوجه بروستد» و پیتزا هم به میدان باز شد.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، اما به ناگهان در ایران به خصوص در شهرهای بزرگی مانند تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد و تهران و بسیاری از شهرهای دیگر رستوران و فست فودهای جدید با منوهای بسیار متنوع با غذاهایی که هر روز خوشمزه تر از دیروز میشدند سر برآورد. دیگر کار از نام های نوستالژیکی چون «فری کثیف» و «اژدر زاپاتا» و «رضا لقمه» و ... که چیزی بیشتر از «کباب» و «ساندویچ» داشتند گذشته بود.

با وجود محدودیت های فراوان برای سرو بسیاری از غذاها و عدم اجازه برای به کار بردن بسیاری از مواد غذایی، اما دیگر در برابر سوال «بیرون غذا چی بخوریم؟» گزینه ها بی غلو، صدها...

و حالا غذا دوستان ایران با صدها گزینه برای رستوران های خود مواجهند حتی گزینه هایی که تا چند وقت پیش میتوانست بسیار عجیب و دور از ذهن به نظر برسد. به طور مثال رستوران مغولی، مکزیکی، ژاپنی و ...

به ناگهان این همه رستوران که بسیاری از آنها دست اول و در سطح کیفی بالایی هستند از کجا سر درآوردند؟

 شاید با طی این روند بتوان گفت پاریس و لندن را رها کن، شاید تهران بهشت واقعی غذادوستان سیری ناپذیر است!
 
مدیر صفحه «شکم بازهای رستوران گرد» که صفحه ای تخصصی درمورد رستوران های ایران در فیسبوک دارد در این رابطه میگوید:
 
آگاهی مردم دلیل اصلی زیاد شدن رستوران های خوب و بالا رفتن تنوع غذایی در رستوران ها در ایران شد. در واقع این تقاضا بود که عده ای را به عرضه مجبور کرد. مردم از جامعه میخواستند غذاهای کشورهای دیگر، مزه هایی که تا حالا نچشیده بودند ولی از وجود آنها آگاهی پیدا کردند بودند را در اختیار آنها بگذارد.
 
نکته مهم دیگر این است که رستوران رفتن یک تفریح بسیار بزرگ و مهم برای مردم ایران است و خود این مسیله به متنوع شدن انواع مختلف رستوران در ایران کمک زیادی کرده است شما الان تقریبا هر نوع رستورانی بخواهید در تهران پیدا میکنید، فیش اند چیپس انگلیس، سوشی ژاپن، غذای مراکشی، هندی، چینی و ... .

در مورد کیفیت هم باید بگویم شاید در حد ارجینال و اصل نباشند اما انصافا کیفیت و مزه بسیار خوبی دارند. مشتری این طعم های جدید هم میتوان گفت همه قشر و نسلی هستند اما حضور جوانان طبیعتا برای تجربه های جدید بسیار بیشتر است. نکته جالب این است که غذای هر کشوری انگاری مشتری خاص خودش را دارد مثلا یک عده ای بیشتر به رستوران کره ای و یا بلغاری میروند و یا بخشی غذاهای ترکیه و لبنان را ترجیح میدهند، هر از چند گاهی نوعی از غذا بیشتر مد میشود و گرایش به آن افزایش پیدا میکند. مثلا الان گرایش به پیتزا به سبک ایتالیایی و همبرگر به سبک امریکایی بسیار زیاد است.
 
از نظر محیط نیز باید گفت رستوران های فوق العاده شیک و با کلاسی طی سالهای اخیر در سبک های مختلف ایجاد شده اند اما همچنان ما با سطح بین المللی فاصله داریم. یعنی سطح غذا و بشقابی که به شما ارایه میشود بسیار بالاتر از نوع سرو و ارایه آن به شما است.

در مورد قیمت هم باید گفت چندان ارزان نیست اما میتوان عنوان کرد همه گونه قیمتی هست، رستورانی در ایران هست که غذای فرانسوی با قیمتی ارزان ارایه میدهد و رستورانی هم هست که غذای فرانسوی با قیمتی بسیار بالا که از قیمت متوسط رستوران های فرانسوی بیشتر است ارایه میدهد.