کد خبر: ۳۳۵۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۲

آمادگی آمریکا برای همکاری با روسیه در موردِ برجام

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در گفت و گوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، بر آمادگی واشنگتن برای همکاری در مورد برنامه هسته‌ای ایران و برجام تاکید کرد.
ایرنا: دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در گفت و گوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، بر آمادگی واشنگتن برای همکاری در مورد برنامه هسته‌ای ایران و برجام تاکید کرد.

روسای جمهوری روسیه و آمریکا روز سه شنبه در این گفت و گوی تلفنی در خصوص روابط دوجانبه و برخی موضوعات مهم بین المللی مذاکره و تبادل نظر کردند.

بایدن بر دعوت از رئیس جمهوری روسیه برای شرکت در اجلاس اقلیمی که روزهای ۲۲ و ۲۳ ماه آوریل (پنجشنبه و جمعه هفته آینده) به صورت مجازی برگزار می‌شود، تاکید کرد.

در بیانیه آمده است: دو طرف بر آمادگی برای ادامه گفت و گو درخصوص موارد مهم تامین امنیت جهانی تاکید کردند که نه فقط به نفع روسیه و آمریکا بلکه کل جامعه جهانی است.

علاوه بر آن بایدن برای بهبود وضع روابط روسیه و آمریکا و برقراری همکاری‌های باثبات و قابل پیش بینی بین دو کشور در مسائل مهمی همچون تامین ثبات راهبردی جهان (مسائل موشکی و هسته‌ای نظامی راهبردی)، کنترل تسلیحات، برنامه هسته‌ای ایران (برجام)، اوضاع افغانستان و تغییرات جهانی اقلیمی ابراز علاقه مندی کرد.

در این رابطه رئیس جمهوری آمریکا، بررسی امکان دیدار دو طرف در آینده نزدیک را پیشنهاد کرد.

پوتین در بخش گفت و گوی دو طرف درباره بحران داخلی اوکراین، رویکرد مبتنی بر اجرای تدابیر پیش بینی شده در توافقنامه مینسک را برای پیشبرد روند حل و فصل سیاسی مسائل این کشور تشریح کرد.

دو طرف توافق کردند دستوراتی را در رابطه با مسائل مطرح شده در گفت و گوی امروز به سازمان‌های مربوط به دو کشور ابلاغ کنند.

گفت و گوی تلفنی امروز دومین مکالمه تلفنی سران دو کشور پس از آغاز دوره ریاست جمهوری بایدن است.

روابط روسیه و آمریکا در ماه‌های اخیر بشدت پرتنش شده است و سخنان توهین آمیز اخیر بایدن که در پاسخ به سوال خبرنگاری که آیا پوتین را قاتل می‌داند جواب مثبت داده بر روابط دو کشور تاثیرات منفی گذاشته است.