کد خبر: ۳۳۵۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۱

آژانس تمایل ایران برای غنی سازی ۶۰درصدی را تائید کرد

ایرنا نوشت:خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمایل ایران برای تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد را تائید کرد.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (سه شنبه)  در گزارشی به اعضای شورای حکام گفت که ایران ما را از تصمیم خود برای غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات غنی‌سازی نطنز مطلع کرده است.

پیشتر سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به نامه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد در راستای دستور رییس‌جمهوری گفت: مقدمات اجرایی این اقدام امشب در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن نطنز آغاز می‌شود.

بهروز کمالوندی درباره آغاز غنی سازی ۶۰ درصد گفت: به دستور رییس جمهوری، سازمان انرژی اتمی موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نیاز در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی شد.

وی افزود: در همین راستا، بلافاصله پرسشنامه مربوط به اطلاعات طراحی DIQ تسلیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و از امشب مقدمات اجرایی این کار در تأسیسات غنی سازی آغاز خواهد شد و متعاقبا اطلاعات تکمیلی به سمع و نظر هموطنان عزیز خواهد رسید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد برای استفاده در تولید عنصر مولیبدن جهت به‌کارگیری در ساخت انواع رادیوداروها می‌باشد، در تشریح اقداماتی که قرار است امشب آغاز شود، عنوان کرد: ماشین‌های سانتریفیوژ IR۱ جدید جایگزین ماشین‌های از کار افتاده خواهد شد.

 به گفته کمالوندی ماشین‌های IR۱ های جدید با تغییرات کیفی، ظرفیتی به میزان ۵۰ درصد بیشتر نسبت به ماشین‌های قبلی خواهد داشت.

 وی خاطرنشان کرد: در این خصوص اطلاعات دقیق و تکمیلی ارائه خواهد شد.