کد خبر: ۳۳۶۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۸
کرونا در روزی که گذشت

چه قرمز چه سیاه کرونایی؛ اوضاع فاجعه است

مجموعه مهمترین اخبار کرونایی امروز را اینجا بخوانید.
موج چهارم پاندمی در ایران هنوز در اوج است و براساس آنچه سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده است در۲۴ ساعت گذشته ۲۱هزار و ۳۱۲ بیمار جدید کووید-۱۹ شناسایی شدند و متاسفانه ۳۱۹ تن نیز جان باختند.

سیما سادات لاری، در این رابطه گفت: در حال حاضر ۲۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی؛ 58.5 درصد

به گفته مسئولان وزارت بهداشت، یکی از دلایل این موضوع کاهش میزان پروتکل‌های بهداشتی در مناطق مختلف است. لاری در این رابطه توضیح داد: از طرفی میزان عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور همچنان پایین و نگران کننده بوده و طبق آخرین گزارش ها ۵۸.۵ درصد گزارش شده است. کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان‌های ایلام و سیستان و بلوچستان گزارش شده است.

او گفت: میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی کشور هم با حد مطلوب فاصله زیادی دارد و حدود ۶۰ درصد گزارش شده است و استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام و آذربایجان غربی دارای کمترین میزان استفاده از ماسک در کشور هستند.

گفتنی است، در هفته گذشته استان‌های ایلام، همدان، چهارمحال و بختیاری و مازندران دارای بیشترین میزان بروز موارد بستری و استان‌های البرز، همدان، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد و مرکزی دارای بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری بوده‌اند.

وضعیت کرونایی واقعا سیاه شد؟

در همین راستا، چند روز گذشته اپلیکیشن ماسک وضعیت برخی از شهرستان‌ها را سیاه عنوان کرده بود، موضوعی که البته توسط وزارت بهداشت نبود اما چندان هم اشتباه به نظر نمی‌رسد.

این اپلیکیشن امروز در این رابطه توضیح داد: «روز پنجشنبه شاخص ریسک در برخی شهرها به ۲۸ رسیده بود، در حالی که حد آستانه اعلام وضعیت قرمز در یک شهر ۴ است. از آنجا که می‌خواستیم به مردم و مسوولان هشدار دهیم که وضعیت در بعضی نقاط چقدر وخیم است تصمیم گرفتیم شهرهایی که شاخص بالای ۸ دارند را قرمز تیره و بالای ۱۲ را سیاه کنیم. صرفا یک پیش نمایش از نقشه در کانال تلگرام ماسک منتشر کردیم و منتظر تایید وزارت بهداشت ماندیم. اما از آنجا که در مصوبه ستاد ملی کرونا فقط وضعیتهای آبی، زرد، نارنجی و قرمز پیش‌بینی شده و مقرراتی برای رنگ‌های دیگر وجود نداشت، افزودن رنگهای جدید عملا باعث سردرگمی اصناف می‌شد بنابراین این پیشنهاد تیم ماسک به تایید نرسید و همچنان نقشه ۲۳ فروردین بدون تغییر در ماسک نمایش داده می‌شود.»

تهران؛ سراسر قرمز

پایتخت یکی از این مناطق است که شرایط کرونایی آن وضعیت قرمز هم ترسناک‌تر است. در استان تهران تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا ۲۶ فروردین ماه سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۱۱۵۴۶۸ نفر بوده است. همچنین تعداد موارد بستری طی این مدت ۸۳۳۷۴ نفر بوده و تعداد موارد فوت نیز ۹۹۳۹ نفر بوده است.

باید توجه کرد که در هفته اخیر (۲۰ تا ۲۶ فروردین ماه) افزایش روند بستری و فوتی ناشی از کرونا در تهران همچنان تداوم یافته و بار بسیار بالایی دارد. البته بروز موارد بستری و مرگ و میر هنوز از متوسط کشوری کمتر است. بر این اساس طی هفته اخیر (۲۰ تا ۲۶ فروردین ماه) نیز در تهران تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده، ۹۹۶۳ نفر بوده‌اند. همچنین طی هفته اخیر ۲۴۰۲ نفر در تهران بستری شدند و متاسفانه ۱۸۷ نفر نیز فوت کرده‌اند.

وضعیت فاجعه است

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا امروز در این رابطه هشدار داد: وضعیت شیوع کرونا در کشور فاجعه آمیز است، همه تخت‌های کرونایی بیمارستانها پر است و آمار مرگ و میر به شدت رو به افزایش است، تنها راه تعطیلی کامل و در خانه ماندن مردم است.

او افزود: با توجه به وضعیت کنونی و شواهد موجود میزان مرگ و میر کرونا در روزها و هفته های آینده از میزان فعلی هم به مراتب بیشتر می شود و واقعا وضعیت بسیار خطرناکی است. وقتی تخت های «آی سی یو» بیمارستانها پر می شود معنای آن این است که تعداد بیماران با حال وخیم زیاد شده و از بین کسانی که لوله تراشه برای تنفس مصنوعی به حلقشان می گذارند حدود ۸۰ درصد فوت می کنند و این یعنی فاجعه.

سوءاستفاده از سهمیه واکسن پاکبان‌ها این بار در گلستان

از سوی دیگر امروز خبر نگران کننده‌ای درباره استفاده سهمیه واکسن‌ها این بار در گلستان منتشر شد، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان علی‌آباد به دلیل تزریق غیرقانونی واکسن کرونای پارکبانان این شهر به برخی از مدیران شهرداری برکنار شد.

همچنین غلامرضا حاتمی، سخنگوی شورای اسلامی علی‌آبادکتول تزریق واکسن کرونای سهمیه‌ای پاکبانان به پیمانکار خدمات شهری و مدیران شهرداری این شهر را تایید کرد.

او گفت: تزریق این واکسن دیروز جمعه انجام شد و طبق برنامه قرار بود واکسن کرونا به ۲۴ نفر از پاکبانان علی آباد تزریق شود که به دلیل حضور نیافتن تعدادی از آن‌ها، چهار واکسن به پیمانکار و سه نفر دیگر از پرسنل خدمات شهری شهرداری تزریق شد.

در همین راستا مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران در نامه ای خطاب به وزیر بهداشت بر لزوم انتشار فهرست دریافت کنندگان واکسن کرونا در مجموعه مدیریت شهری کشور تاکید کرد.