کد خبر: ۳۳۷۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۴

آخوندی: ۴۰۰میلیارد دلار صرف دور زدن تحریم‌ها شد

وزیر سابق راه و شهرسازی اظهار داشت: وقتی این شرایط 16 سال به طول می‌کشد در واقع نهادینه می‌شود و ذینفعان جدی پیدا می‌کند. در این مدت بین 300 تا 400 میلیارد دلار هزینه شده، این یعنی فساد بزرگ شکل گرفته است. این ذینفعان با شعارهای مختلف به دنبال حفظ شرایط موجود هستند.

ایلنا: وزیر سابق راه و شهرسازی اظهار داشت: وقتی این شرایط 16 سال به طول می‌کشد در واقع نهادینه می‌شود و ذینفعان جدی پیدا می‌کند. در این مدت بین 300 تا 400 میلیارد دلار هزینه شده، این یعنی فساد بزرگ شکل گرفته است. این ذینفعان با شعارهای مختلف به دنبال حفظ شرایط موجود هستند.

عباس آخوندی در مورد چشم انداز اقتصادی ایران اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی ما بحث عدم قطعیت است. ما نمی‌دانیم که آیا موضوع برجام حل می‌شود یا خیر؛ چهار سال است نمی‌دانیم آیا به fatf می‌پیوندیم یا خیر، همچنین از زمان آقای رفسنجانی تا به امروز بحث پیوستن ایران به WTO بوده است. طبیعتا این همه عدم قطعیت خود را در روند نزولی منحنی‌ها نشان می‌دهد.

آخوندی: ۴۰۰میلیارد دلار صرف دور زدن تحریم‌ها شد

وی ادامه داد: عنصر سیاست‌گذاری و سیاست می‌تواند مشکلات ما را حل کند. تا ما به اقتصاد جهانی نپیوندیم هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد حتی مسئله کرونا و واکسیناسیون را نمی ‌توانیم حل بکنیم در حالی که همه کشورهای همسایه آن را حل کرده‌اند.

آخوندی تصریح کرد: تا زمانی که این تفکر وجود دارد که ایران تافته جدا بافته است روند نزولی نمودارها ادامه دارد. انتخابات ۱۴۰۰ می‌تواند این روند را تغییر دهد اگر کسانی که منادی قطع روابط با خارج هستند مانند مجلس کنونی سر کار باشند، عدم قطعیت‌ها و گرفتاری‌ها افزایش پیدا می‌کند. الان نرخ تورم نقطه به نقطه ما نزدیک به ۵۰ درصد است و اگر به ۱۰۰ درصد برسد مشکلات مردم افزایش پیدا کند. بنابراین مردم باید گزینه‌ای را انتخاب کنند که به دنبال پیوستن به اقتصاد جهانی باشد.

وزیر سابق راه و شهرسازی با هشدار نسبت به خروج سرمایه از کشور گفت: در سه سال گذشته حدود ۱۵ میلیارد دلار صرف خرید خانه در خارج شده است. این به مفهوم خروج سرمایه بسیار سنگین از کشور بوده درحالیکه ورود سرمایه حدود صفر است.

وی ادامه داد: متاسفانه رشد اقتصادی ما از طریق سرمایه بوده است. آیا رشد اقتصادی ما از طریق تجارت بوده است؟ یا محیط کسب و کار خوبی داشتیم؟ یا نمی‌توانیم بگوییم که رقابت‌پذیر بودیم و یا رشد اقتصادی ما از دانش فنی بوده است. بنابراین پول نفت موجب رشد اقتصادی بوده است که پس از تحریم‌ها در بیرون می‌ماند و معادل آن ریال توزیع می‌شود که آن نیز تورم ایجاد می‌کند.

آخوندی یادآور شد: از سال ۸۴ تا امروز روند نزولی اقتصادی ایران شروع شده است و تنها عامل مهم برجام بود که آن نیز برگشت و حتی با مخالفان داخلی مواجه شد. البته یک عده‌ای که در وضع موجود منافع آشکار دارند، حاضر نیستند تغییری در آن ایجاد شود. وقتی ما در 16 سال اخیر تحریم شدیم بحث «دور زدن تحریم‌ها» را مطرح کردیم که اصلا مجانی نیست و برای کشور هزینه‌زا است.

وی متذکر شد: ما مجبور می‌شویم در صادرات، کالای خود را به جای دیگر ببریم یا عنوان آن را تغییر دهیم، سیستم بیمه آن را عوض می‌کنیم که همه اینها تقریبا 20 تا 30 درصد برای ما هزینه دارد یعنی اگر میزان تجارت ما بین 100 تا 150 میلیارد دلار باشد، سالانه 20 تا 25 میلیارد دلار هزینه تجارت ما می‌شود. این هزینه از جیب مردم است اما عده‌ای در آن ذینفع هستند.

آخوندی تصریح کرد: وقتی این شرایط 16 سال به طول می‌کشد در واقع نهادینه می‌شود و ذینفعان جدی پیدا می‌کند. در این مدت بین 300 تا 400 میلیارد دلار هزینه شده، این یعنی فساد بزرگ شکل گرفته است. این ذینفعان با شعارهای مختلف به دنبال حفظ شرایط موجود هستند. متاسفانه فساد به شدت گسترش یافته و بر اقتصاد ایران سایه افکنده است. باید توجه داشت در این شرایط امکان رشد اقتصادی وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به بودجه سال 1400 اظهار داشت: بودجه عملکرد در سال گدشته 560 هزار میلیارد تومان بود که در سال 1400 با رشد تقریبا 110 درصدی به 1230 هزار میلیارد تومان رسیده است. وقتی تمام نمودارها نزولی است، این به چه مفهوم است؟ آیا جز توزیع منابع نسل های آتی است؟ بنابراین باید بر این روند نقطه پایان بگذاریم.

آخوندی افزود: گروه سیاسی دیگری هم هستند که هرچند مانند گروه دیگر ذینفع نیستند ولی به دنبال تنفس در حاشیه قدرت هستند و لذا مرتب تلاش می‌کنند خود را درگیر این روند نکنند. یعنی می‌گویند انتخابات 1400 باید بر مبنای شخصیت محوری باشد بدون اینکه بپرسند چه گفتمانی دارد یا چگونه می‌خواهد با وضع موجود برخورد کند.

وی تصریح کرد: هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود مگر اینکه گفتمان جدید بیاید که مسئله را درک کرده باشد. بنابراین در انتخابات 1400 باید به دنبال گفتمان‌سازی برویم.