کد خبر: ۳۳۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۲۰

نيروهاي بزرگترين يگان نظامي ايران کجا آموزش مي‌بينند؟



فارس : سربازاني که براي خدمت به نيروي زميني ارتش اعزام مي‌شوند در ابتداي کار مي‌بايست در يکي از مراکز آموزشي اين نيرو (بنا بر ميزان تحصيلات و تخصص) دوره آموزشي را طي کرده و پس از آن در يکي از مراکز نيروي زميني بکارگرفته شوند.

گروه امنيتي دفاعي خبرگزاري فارس- نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران با در اختيار داشتن يگانهاي متعدد پياده، زرهي وهوايي بيشترين تعداد نيروي انساني را در ميان يگان هاي نيروهاي مسلح در اختيار دارد.

با اين توضيح بديهي است که مي بايست مراکز آموزش متعدد و مناسب نيز براي آموزش و بکارگيري اين نيروي انساني که تعدادي از آنها نيز جواناني هستند که دوره خدمت سربازي خود را مي‌گذراند، در نظر گرفته شود.

در واقع سربازاني که براي خدمت به نيروي زميني ارتش اعزام مي‌شوند در ابتداي کار مي‌بايست در يکي از مراکز آموزشي اين نيرو (بنا بر ميزان تحصيلات و تخصص) دوره آموزشي را طي کرده و پس از آن در يکي از مراکز نيروي زميني بکارگرفته شوند.

علاوه بر سربازان، افرادي که قصد پيوستن به بدنه نزاجا را دارند نيز پس از قبولي در کنکور ورودي، در مرکز آموزش درجه داري جواد الائمه(ع) و يا در دانشگاه افسري امام علي(ع) دوره هاي خود را گذرانده و سپس جذب نيروي زميني مي‌شوند.

براي آشنايي بيشتر، مروري کوتاه خواهيم داشت بر مراکز آموزش هشت گانه نزاجا و نيز دانشگاه افسري امام علي(ع) که وظيفه آموزش نيروي انساني موجود در نزاجا را برعهده دارند.

* مرکز آموزش 01 شهداي وظيفه نيروي زميني ارتش

اين مرکز در تاريخ 26 ارديبهشت 1336 تحت عنوان «مرکز آموزشي شماره 1 ارتش» در تهران تأسيس شد و بعدها به نام مرکز آموزش 01 کادر و در نهايت به پاسداشت شهداي وظيفه به نام «مرکز آموزش 01 شهداي وظيفه نزاجا» ناميده شد.

لازم به ذکر است تمامي افسران وظيفه‌اي که در دوران جنگ به شهادت رسيدند، از دانش آموختگان اين مرکز بودند.

در اين مرکز هر 2 ماه يکبار يک دوره و مجموعاً 2 دوره آموزشي در سال برگزار مي‌شود و تعداد نفرات هر دوره به طور ميانگين 2000 نفر است.

مدرک تحصيلي مشمولاني که در اين مرکز آموزش مي‌بينند کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکترا است.

سرهنگ علي کرمي زرندي جانشين فرمانده اين مرکز مي‌گويد: «چيزي که در اين مرکز حائز اهميت است و مسئوليت خادمين ملت را مضاعف مي‌کند اين است که اقشار تحصيل کرده فرهيخته و نخبگان علمي کشور اسلامي، در اين مرکز حضور دارند و فرماندهان اين مرکز بايد بتوانند به انتظارات اذهان جستجوگر اين عزيزان پاسخ شايسته‌اي در زمينه‌هاي مختلف علوم نظامي بدهند.»

* مرکز آموزش 02 شهيد ستوان‌يکم وظيفه عبدالحميد انشايي

مرکز آموزش 02 که با 4 گردان به نام هنگ تعليماتي لرستان تشکيل شد، در سال 1344 به نام مرکز آموزش جايگزيني تغيير نام يافت و در سال 1347 به نام «مرکز آموزش 302 خرم­آباد» نام گذاري گرديد.

اين مرکز در سال 1350 از خرم‌آباد به شاهرود (چهل دختر) منتقل و عنوان «مرکز 02 چهل دختر» را به خود اختصاص داد و نهايتاً در سال 1372 از شاهرود به تهران منتقل شد.

اين مرکز مفتخر است که در دوران دفاع مقدس بيش از 10 آزاده، 13 شهيد و 132 جانباز تقديم انقلاب کرده است.

به طور متوسط در اين مرکز در هر سال، 6 دوره آموزش وظيفه با 1200 نفر در هر دوره و 6 دوره کد تربيت مربي با 300 نفر در هر دوره اجرا مي‌شود.

* مرکز آموزش 03 شهيد سرلشکر شبان برخورداري عجب شير

مرکز آموزش 03 در زميني به مساحت 178 هکتار در فاصله 9 کيلومتري شرق درياچه اروميه واقع شده و مسير ارتباطي استان آذربايجان شرقي و کردستان، وجود خطوط راه‌آهن مراغه - تبريز و فرودگاه سهند مراغه امکانات ترابري خوبي براي آن فراهم کرده است.

اين مرکز که در سال 1337 ساخته شده، متشکل از 4 گردان و هر گردان مشتمل بر 4 گروهان 250 نفري جمعاً به استعداد 4000 نفر يکان قرارگاه، پشتيباني و خدمات مي‌باشد.

در اين مرکز که مفتخر به تقديم 67 شهيد والامقام است، در طول 24 دوره، آموزش رزم مقدماتي براي مشمولين مقاطع زير ديپلم، ديپلم و فوق ديپلم برگزار مي‌شود.

به طور ميانگين در هر سال 25 هزار نفر در اين مرکز آموزش مي‌بينند.

* مرکز آموزش 04 امام رضا (ع) بيرجند

مرکز آموزش 04 امام رضا (ع) در سال 1304 در قالب گردان سواره نظام تأسيس و در سال 1338 به هنگ 201 آموزشي و در سال 1344 به مرکز آموزشي 304 با استعداد 2 گردان و در سال 1350 به مرکز آموزش 04 به استعداد 4 گردان آموزشي (يک گردان در تربت حيدريه و 3 گردان در بيرجند) و گروهان قرارگاه، خدمات و پشتيباني، تبديل شد.

در سال 1387 با نگرش به همجواري اين يکان با استان خراسان رضوي و بارگاه ملکوتي ثامن الحجج (ع)، با پيشنهاد اين مرکز و تصويب فرمانده نيروي زميني ارتش به نام مبارک حضرت امام رضا (ع) يعني مرکز آموزش 04 امام رضا (ع) تغيير نام يافت.

هدف از احداث اين مرکز (که در زميني به مساحت حدود 47 هکتار در شرق شهرستان بيرجند واقع شده) در بدو تأسيس، برقراري امنيت در منطقه جنوب خراسان بزرگ و شرق کشور بوده است.

تعداد شهداي ارتش در اين حوزه استحفاظي 434 نفر و تعداد شهداي اين مرکز 114 نفر مي باشد.

شايان ذکر است مرکز آموزشي 04 در دوران دفاع مقدس علاوه بر ارائه آموزش‌هاي رزم مقدماتي به سربازان ارتش، نسبت به آموزش بسيجيان منطقه و با استفاده از کارکنان پايور و وظيفه برگزيده و داوطلب و امکانات داخلي مرکز، نسبت به سازماندهي، تجهيز و اعزام به مناطق عملياتي گردان 809 از سال 1360 اقدام کرده‌است.

* مرکز آموزش 05 شهيد سرلشکر عليرضا اشرف گنجويي

در سال 1313 يگاني به نام واحد سوار اسبي در پادگان تشکيل و مستقر گرديد.

پس از گذشت 11 سال يعني در سال 1324 واحد سوار اسبي به لشکر 7 پياده کرمان و مکران تغيير نام و سازمان و فعاليت هاي لشکر مزبور تا سال 1333 ادامه يافت.

مجددا در سال 1333 لشکر 7 پياده کرمان به لشکر 11 پياده کرمان تغيير نام داده شد و تا سال 1341 به فعاليت خود با همين نام ادامه داد تا اينکه لشکر 11 پياده کرمان به خراسان منتقل شد.

در سال 1341 يک تيپ با هويت مستقل در کرمان تشکيل شد و تا سال 1344 با همين نام فعاليت خود را ادامه داد.

اين يگان در سال 1344 به مرکز آموزش 305 کرمان و در سال 1347 به نام مرکز آموزش 05 کرمان تغيير نام يافت و در سال 1388 نيز به نام کنوني نامگذاري گرديد.

اين مرکز در محدوده شهر کرمان با مساحت 123 هکتار واقع شده و تعداد 57 شهيد والامقام به انقلاب اسلامي تقديم کرده است.

امير سرتيپ دوم حميدرضا حسامي فرمانده مرکز 05 در مورد اين مرکز مي‌گويد: «مرکز آموزش 05 شهيد گنجويي افتخار دارد علاوه بر ماموريت ذاتي خود که همان تربيت و آموزش هزاران سرباز در طول 8 سال دفاع مقدس و اعزام آنان به يگان هاي عملياتي حاضر در جبهه بوده است، در بهمن ماه سال 1359 يک گردان رزمي به نام گردان 808 پياده، از کارکنان پايور داوطلب گردان هاي آموزشي، خدمات و پشتيباني تشکيل داده و پس از آموزش کارکنان مربوطه، با تجهيز کامل در تاريخ 16 مهر 1362 با استعداد 67 نفر کارکنان پايور، 14 نفر افسر وظيفه و 700 نفر سرباز به فرماندهي جناب سرهنگ عاقبتي به جبهه ها اعزام نمايد.

گردان 808 اولين يگان رزمي کرمان بود که در مهر ماه 1360 پس از استقرار در پادگان دوکوهه انديمشک ماموريت رزمي خودرا در دفاع از خاک مقدس ميهن اسلامي، تحت امر لشکر 21 به فرماندهي سرلشکر حسني سعدي در منطقه عملياتي تپه سبز آغاز کرد.

* مرکز آموزش 06 درجه داري (آموزشگاه نظامي) جوادالائمه (عليه السلام)

اين مرکز در ابتدا تيپ 3 لشکر1 گارد بود.

در تاريخ 12 شهريور 1359، مرکز 06 در لشکرک تهران تأسيس گرديد و در سال 1362 به اين پادگان منتقل و به عنوان مرکز آموزش درجه داري نامگذاري شد.

در سال 1367 نيز با اجراي قانون جديد ارتش جمهوري اسلامي ايران، اين مرکز به آموزشگاه نظامي و در تاريخ يکم آذر 1387 به آموزشگاه نظامي جوادالائمه (ع) تغيير نام داد.

اين آموزشگاه مفتخر است که مهد تربيت و پرورش درجه داران مؤمن، متعهد و شجاعي بوده که در طول 8 سال دفاع مقدس در يگان هاي عملياتي با ايثار و از جان گذشتگي خود در مقابله با دشمن بعثي، از عزت و شرف ايران اسلامي جانانه دفاع کردند.

آموزشگاه نظامي جوادالائمه(ع) در طول سال، 4 دوره دانش آموزي پايور ثابت و پيماني برگزار مي‌کند که در هر دوره به طور ميانگين 800 نفر و در طول سال 3200 نفر از آن فارغ التحصيل مي شوند.

در اين مرکز در طول يک سال، 6 دوره مشمولين وظيفه فوق ديپلم، ليسانس، فوق ليسانس و دکترا پذيرش مي‌شود.

* مرکز آموزش 07 شهيد سرلشکر سيد قنبر ترابي کازرون

اين مرکز در تاريخ 5 بهمن 1362 جهت آموزش سربازان عادي فعاليت خود را در شهر خرم آباد لرستان آغاز کرد و از سال 1379 برابر دستورالعمل نزاجا به شهرستان کازرون انتقال يافت و با 2 گردان آموزشي و 2 گردان پشتيباني و خدمات و گروهان قرارگاه فعاليتش را ادامه داد.

مرکز 07 از ابتداي سال 1379، هر ماه اقدام به پذيرش حدود 1000 سرباز ديپلمه کرده و تا کنون 120 دوره پذيرش داشته است.

* مرکز آموزش 08 شهيد ابراهيم نوري خاش

ايران اسلامي پس از پيروزي انقلاب از هر طرف مورد هجوم استکبار جهاني بخصوص آمريکا قرار گرفت از اين رو به منظور تقويت جبهه هاي جنگ ضرورت ايجاب کرد يگانهاي آموزشي که ماموريت تربيت مشمولين را بعهده داشتند گسترش يابند تا نيازمنديهاي نيروهاي انساني يگانهاي عملياتي تامين شود.

در همين راستا و در نيمه دوم سال1362، مرکز آموزش 08 کازرون پس از تصويب فرماندهي کل قوا تشکيل شد و در سال 1363 با يک گردان آموزشي فعاليت خودرا در اين شهر آغاز کرد و در سال 1366 به پادگان تيپ2 زرهي خاش منتقل گرديد و در بهمن همان سال، گردان چهارم آموزشي را تشکيل داد.

در مهر ماه 1369 با اجراي طرح رجعت يگانها به پادگان هاي سرزميني خود، به پادگان چشمه محل کنوني مرکز انتقال يافت و تا پايان سال 1373 با 3 گردان ادامه ماموريت داد و در سال 1374 بنا به دستور فرمانده وقت نيروي زميني به علت مناسب نبودن موقعيت استقرار مرکز از نظر آب و هوايي و امکانات نا مناسب جهت آموزش، دستور انحلال مرکز داده شد اما پس از گذشت يک سال، با انجام فعاليت هاي ساختماني مرکز و تجديد بنا، مجددا فعاليت خود را آغاز کرد.

اين مرکز در طول سال، 7 دوره 1800 نفري با مدارک تحصيلي ديپلم و زير ديپلم پذيرش مي کند.

* دانشگاه افسري امام علي(ع)

«ارتش اسلام، در دل ارتش طاغوت شکل گرفت؛ اما نه به صورت معدود و محدود، بله؛ مبارزان محدود بودند. آن کساني که عليه مباني دين و ايمان و ارزش ها در آن ارتش جدي بودند، يک اقليت به شمار مي رفتند. بعضي هم محو شدند و رفتند.

لذا با پيدا شدن مديريت اسلامي در کل کشور و نظام اسلامي و ارزش هاي اسلامي، براي ايجاد يک ارتش اسلامي مشکلي وجود نداشت و به خودي خود ارتش اسلامي تشکيل شد.»

(از بيانات فرماندهي معظم کل قوا در ديدار جمعي از کارکنان ارتش جمهوري اسلامي ايران در تاريخ 25/1/1387)

دانشگاه افسري (با نام قديمي مدرسه صاحب منصبي) از قديمي‌ترين مراکز آموزشي در سطح کشور است که توسط رضا شاه پهلوي و در اجراي بند ج ماده 5 حکم قشوني 14 آذر ماه سال 1300 با الگو برداري از مدرسه نظامي سن سير فرانسه و با ادغام تجهيزات آموزشي موجود در مدرسه صاحب منصبي قزاق خانه، مدرسه صاحب منصبان ژاندارمري و مدرسه نظام مشيرالدوله ابتدا در خيابان اکباتان فعلي و در ساحتمان اهدايي سردار سپه تاسيس شد.

بعدها اين مرکز آموزشي به عمارت کامرانيه واقع در خيابان سپه نقل مکان کرد و با خريد زمينهاي اطراف، توسعه يافت بطوريکه اين مرکز آموزشي، اکنون 140 هزار متر مربع وسعت دارد.

مدرسه صاحب منصبي از سال 1314 به دانشکده افسري تغيير نام داد و با بهره‌گيري از استادان ايراني و خارجي به آموزش کلاسيک و نوين افسران نيروهاي سه گانه و نوپاي ارتش شاهنشاهي با محوريت نيروي زميني در رسته‌هاي پياده، سواره، توپخانه و بعدها مهندسي و اردونانس پرداخت.

دوره آموزش در دانشکده افسري ابتدا 2 سال بود و دانشجويان در سال اول، دروس عمومي نظامي و از سال دوم با تعيين رسته، دروس تخصصي مربوطه را فرا مي‌گرفتند.

حضور فرمانده معظم کل قوا در دانشگاه افسري امام علي(ع)

با توسعه فعاليت‌هاي آموزشي، اين مرکز در قالب 5 دانشکده و گروه زبان‌هاي خارجي از سال 1367 به دانشگاه افسري و در سال 1375 با اخذ مجوز از فرماندهي معظم کل قوا به دانشگاه افسري امام علي(ع) تغيير نام داد.