کد خبر: ۳۳۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۹

ظریف: کشورهای حوزه خلیج فارس برای ایران به عنوان یک آبراه حیاتی اهمیت فوق العاده ای دارند

وزیر امور خارجه گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس به عنوان یک آبراه حیاتی برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت فوق العاده ای برخوردارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد جواد ظریف که شامگاه دوشنبه برای شرکت در دومین کمیسیون مشترک عالی اقتصادی ایران و امارات وارد ابوظبی شد، در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ایران همواره بر گسترش روابط با همسایگان به عنوان یک بعد بسیار مهم سیاست خارجی و امنیت ملی تاکید داشته است .

وی هدف از تشکیل کمیسیون مشترک عالی اقتصادی ایران و امارات متحده عربی را اهمیت این روابط دانست و اظهار کرد: تهران و ابوظبی روابط گسترده اقتصادی با یکدیگر داشته اند که این روابط بسیار گسترده و تاریخی است.



** دومین کمیسیون مشترک

وی یادآور شد: نخستین کمیسیون مشترک عالی اقتصادی ایران و امارات 6 سال پیش در تهران تشکیل شد اما دومین کمیسیون در طول این مدت برگزار نشد.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: با تلاش وسیع و گسترده سفارتخانه های دو کشور دومین کمیسیون مشترک عالی اقتصادی ایران و امارات فردا در ابوظبی تشکیل می شود.

ظریف به نشست امروز کارشناسی دومین کمیسیون مشترک عالی اقتصادی ایران و امارات اشاره و خاطرنشان کرد: این نشست کارشناسی با حضور معاونان وزیران امور خارجه دو کشور و حدود 120 نفر از نمایندگان بخش های دولتی و خصوصی ، اتاق بازرگانی، شرکت های بزرگ اقتصادی و همچنین نمایندگانی از رسانه های ایران و امارات تشکیل شد.

وزیر امور خارجه این نشست را فرصت ویژه ای دانست و گفت: شرکت کنندگان در پنج کمیته سیاسی- امنیتی، پولی- تجاری، محیط زیست، انرژی -مخابرات، فرهنگی- علمی - آموزشی و رسانه از ایران و امارات به توافق های خوبی رسیدند که این توافق ها فردا در کمیسیون مشترک عالی اقتصادی دو کشور نهایی می شود.

ظریف در ارزیابی خود از چشم انداز روابط تهران و ابوظبی اظهار کرد :ایران و امارات متحده عربی دو همسایه بسیار مهم هستند که روابط خوبی با یکدیگر دارند.

وی ، ایران را مهمترین شریک اقتصادی امارات متحده عربی عنوان کرد و افزود: با توجه به تحولاتی که در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است و همچنین رفع موانع، زمینه های گسترش همکاری ها با کشورها بویژه امارات فراهم شده است.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: ظرفیت همکاری های دو کشور بسیار فراتر از میزان همکاری کنونی است و سطح این همکاری ها می تواند گسترده تر و عمیق تر شود.

ظریف یادآور شد: همه کشورها و شرکت های مهم اقتصادی از اروپا و آسیا علاقه مند به حضور و فعالیت در ایران هستند ، به طور حتم در شرکت های اماراتی نیز این علاقه مشابه دنیا وجود دارد.

وی اظهار امیدواری کرد که این روابط سنتی و دیرینه ایران با امارات که مبتنی بر همسایگی، هم کیشی و ارتباطات گسترده دینی و فرهنگی است، افزایش یابد.

دومین کمیسیون مشترک عالی اقتصادی ایران و امارات متحده عربی فردا ( سه شنبه ) با حضور محمد جواد ظریف و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیران امور خارجه دو کشور و با حضور کارشناسان در ابوظبی برگزار می شود.