کد خبر: ۳۴۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۸

السفیر: ایران پیشنهاد ۷ بندی آمریکا را رد کرد

یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد آمریکا در خصوص مسائل منطقه پیشنهادی هفت ‌بندی به ایران ارائه کرده است اما طرف ایرانی آن را نپذیرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه السفیر لبنان در گزارشی به نقل از یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد که آمریکا پیشنهادی بسیار مهم به ایران ارائه کرده است که یک بند آن درباره فلسطین و آوارگان است.

السفیر نوشت: اصرار جبران باسیل وزیر خارجه لبنان در نشست اخیر وزرای خارجه عرب در قاهره، بر رد کردن بندی درباره نپذیرفتن اسکان آوارگان فلسطینی در مکان‌هایی که اکنون زندگی می‌کنند، سوالات جدیدی را درباره پشت پرده این اصرار مطرح کرد.

این روزنامه لبنانی افزود: اطلاعات رسیده نشان می‌دهد که آمریکا پیشنهادی به ایران و متحدان منطقه‌ای آن داده است که یک بند آن درباره اسکان آوارگان فلسطنیی است. و با این که امتیازات خوبی برای ایران داشته است، ایران آن را رد کرده است.

السفیر نوشت که در پشت پرده ماجرا پیشنهادی است که آمریکا در پی حوادث یازده سپتامبر 2001 به ایران داد. زمانیکه در میان تصمیم‌گیرندگان آمریکایی این جو حاکم شد که عربستان متهم به پوشش فعالیت القاعده و شاخه‌های آن است و باید به آن حمله شود و نظام آن تغییر داده شود و نظام سلطنتی به نظام سلطنتی مشروطه تبدیل شود و در این حالت اماکن مقدس دارای حالت خاص و نوعی استقلال باشد

 بر اساس این گزارش، آمریکا از طریق میانجی‌های مورد اعتماد خود به ایران و متحدانش در منطقه پیشنهاد بهبود روابط را داده است. پاسخ محور مقاومت بدین گونه بود «اسرائیل و کشور مستقل فلسطینی وعده داده شده به پایتختی قدس شریف چه می‌شود؟».

این گزارش حاکی است که آمریکایی‌ها، سخن گفتن درباره اسرائیل و تشکیل کشور فلسطینی را نپذیرفتند و از طریق میانجی این پیام را دادند که «این موضوع در حال حاضر مطرح نیست، زیرا اولویت ما مبارزه با تروریسم و اسلام تکفیری مورد حمایت عربستان سعودی است».

اما پاسخ ایران بسیار جالب توجه است.

السفیر افزود که ایران و متحدانش نیز در پاسخ گفتند «ما نمی‌توانیم وارد روند بهبود روابطی بشویم که به ضرر هر کدام از کشورهای منطقه تمام بشود، مگر اینکه قبل از آن از سرنوشت کشور مستقل فلسطین، موافقت روشن آْمریکا با تشکیل این کشور، مجبور ساختن اسرائیل به عقب نشینی از همه سرزمین‌های عربی اشغال شده در جولان، لبنان و فلسطین به مرزهای سال 1967 میلادی شناخت و آگاهی پیدا کنیم. در آن صورت می‌توان بر اساس یک استراتژی فراگیر عربی و منطقه‌ای درباره آینده اوضاع منطقه خاورمیانه بحث و گفت‌وگو شود».

این امر به متوقف شدن تماس‌هایی که به همت دولت سوئیس صورت می‌گرفت، شد. عربستان سعودی بعدها از پیشنهاد آمریکا آگاهی پیدا کرد و از طریق «ترکی الفیصل» سفیرش در لندن، «بندر بن سلطان» سفیر ریاض در واشنگتن و «سعود الفیصل» وزیر خارجه این کشور به آمریکایی ابلاغ کرد که آمادگی کامل دارد که همه خواسته‌های آمریکا در مبارزه با تروریسم را برآورده سازد.