کد خبر: ۳۴۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۶۵

لاريجاني: سوال از زنگنه درباره کرسنت به علت ورود شوراي عالي امنيت ملي از دستور صحن خارج شد

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: سوال از وزير نفت راجع به کرسنت به علت ورود شوراي عالي امنيت ملي از دستور کار خارج شده است.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري تسنيم، الياس نادران نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز پارلمان پيش از سوال از وزير نفت گفت: بنده ضمن احترامي که به آقاي مصباحي مقدم دارم اما بايد بگويم که اسم ايشان نه در ليست اخطاردهندگان و نه در ليست تذکردهندگان نبود اما به ايشان اجازه طرح اخطار داده شد و اولين بدعتي است که هيئت رئيسه فقط به ليست اخطاردهندگان توجه مي‌کند و به ليست تذکرات توجهي ندارد و پي در پي 4 اخطار مطرح شد.

وي در ادامه گفت: ماده 209 آيين‌نامه داخلي سازوکار طرح سوال و کليد خوردن‌ آن و همچنين طرح آن در کميسيون و صحن مجلس را مشخص کرده است. بند 5 آن به صراحت مي‌گويد، وزير مورد سوال، ظرف 10 روز بايد به مجلس بيايد و حداکثر 10 روز وزير مي‌تواند آن را به تاخير بيندازد همچنين در تبصره 2 نيز تصريح مي‌کند که هيئت رئيسه مکلف است چنانچه سوالات قابل طرح در صحن ايجاب کند، يک جلسه علني را به سوالات اختصاص دهد.

نادران تاکيد کرد: قانون هيچ اختياري براي جابجا کردن سوالات و تاخير انداختن به طرح سوالات در صحن علني مجلس را به هيئت رئيسه مجلس نداده بلکه تکليف قائل شده که هر هفته يک جلسه علني را اگر تعداد سوالات بيش از 4 بود به سوال اختصاص دهد.

نماينده تهران تصريح کرد: بنده بيش از 8 و بلکه قريب به 10 ماه است از وزير نفت راجع به پرونده کرسنت و دعوايي که در داوري لاهه مطرح است، سوال کردم و بنده منافع ملي را تشخيص مي‌دهم و به اندازه افرادي که مسئول هستم، نسبت به منافع ملي کشور دلسوزي دارم اما نمي‌دانم علي‌رغم اينکه به هيئت رئيسه مراجعه کردم چرا در دستور کار قرار نمي‌گيرد.

وي ادامه داد: وقتي بنده به هيئت رئيسه مراجعه کردم و اين موضوع را پرسيدم گفتند ما سوال راجع به کرسنت را از دستور کار خارج کرده‌ايم و آن را در صحن مطرح نمي‌کنيم و‌ آقاي تسلي‌بخش گفت که آقاي رئيس گفته است سوال از وزير نفت راجع به کرسنت را از دستور کار خارج کنيد اما ماده 209 چنين اختياري را به هيچ کدام از اعضاي هيئت رئيسه نداده است.

نادران همچنين در خصوص بحث پيش رو نيز تصريح کرد: طبق قانون اساسي همه وزرا نسبت به آنچه در هيئت دولت تصميم‌گيري مي‌شود، مشترکا مسئول هستند و نمي‌توان گفت وزيري مسئوليت ندارد بلکه مسئوليت مشترک است و عمومي و خصوصي ندارد و زماني که مسئوليت مشترک بود، لازم است وزير به سوال نمايندگان پاسخ دهد.

در ادامه علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين تذکر نادران اظهار داشت: شما گفتيد رئيس مجلس چنين حرفي را زده است، اما بحث رئيس مجلس نبود بلکه اين موضوع در هيئت رئيسه بحث شد و چون جزو موضوعاتي است که شوراي عالي امنيت ملي وارد شده ما نمي‌توانيم ورود کنيم. قبلا هم در جلسه‌اي به دوستان گفته بودم که موضوع اين است.

وي ادامه داد: از نظر ما اين سوال با سوال طرح شده فرقي ندارد و سوال از وزرا نيز جزو حقوق نمايندگان است که مي‌توانند آن را طرح کنند لذا طرح نشدن سوال در خصوص کرسنت ريشه ديگري دارد که آن هم قانوني است.