کد خبر: ۳۴۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۳۷

پوتين: ناآرامي‌ها در شرق اوکراين نتيجه بي توجهي مقامات به منافع روس‌زبان‌هاست

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در گفتگوی تلفنی با باراک اوباما همتای آمریکایی خود اعلام کرد اعتراضاتی که در هفته‌های اخیر چند منطقه جنوب شرق اوکراین را به لرزه درآورده است نتیجه خودداری کیف از توجه به منافع روس‌زبان‌هاست.

به گزارش ریانووستی از مسکو، دفتر مطبوعاتی کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «طرف روس خاطر نشان کرد اعتراضات در دونتسک، لوگانسک، خارکف، اسلاویانسک و دیگر شهرهای جنوب شرق اوکراین نتیجه خودداری مقامات اوکراینی از توجه به منافع ساکنان روس و روس‌زبان این کشور و ناتوانی آنها در رسیدگی به این مسئله است. مقامات کنونی اوکراین باید قبل از هر چیز به بکارگیری همه نیروهای سیاسی و مناطق در روند شفاف تدوین قانون اساسی که حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان،‌ ساختار فدرالی و وضعیت غیر متعهد بودن کشور را تضمین کند، فکر کنند».

تغییر حکومت در اوکراین 22 فوریه در پایان چند هفته اعتراض مردمی مرگبار اتفاق افتاد. پارلمان اوکراین با برکنار کردن ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور از قدرت، قانون اساسی را اصلاح و تاریخ انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام را برای 25 مه تعیین کرد.

سرنگونی رژیم اوکراین اعتراضاتی مردمی را در مناطق جنوب شرق این کشور به ویژه در جمهوری خودگردان کریمه به دنبال داشت که در نهایت به اعلام استقلال این شبه جزیره از اوکراین و پیوستن آن به فدراسیون روسیه منجر شد.

در حال حاضر، بسیاری از شهرهای شرق و جنوب اوکراین از جمله دونتسک، خارکف و لوگانسک صحنه بسیج فعالان هوادار روسیه است که برگزاری همه‌پرسی را درباره وضعیت سیاسی این مناطق مانند آنچه که در کریمه اتفاق افتاد، خواستارند.