کد خبر: ۳۴۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۷

روزنامه آمریکایی: واشنگتن موظف است برای «حمید ابوطالبی» روادید صادر کند

به گزارش فارس، روزنامه دیلی کاردینال، یکی از قدیمی ترین روزنامه های چاپ آمریکا در مقاله‌ای که امروز به چاپ رساند، نوشت: آمریکا در سال 1947 توافقنامه‌ای را امضا کرده که بر اساس آن، واشنگتن موظف است به نمایندگان تمامی کشورهای عضو سازمان ملل ویزای ورود به این کشور را اعطا نماید. بنابراین، هیچ یک از مقامات آمریکا و حتی رئیس جمهوری این کشور هیچ حقی ندارد که صدور ویزا برای تمامی و یا برخی از افراد معرفی شده به عنوان نماینده یکی از کشورهای عضو سازمان ملل را نپذیرد.

این مقاله در ادامه تأکید می کند؛ مقامات کشور آمریکا همچنین هیچ حقی ندارند که قانونی را به تصویب برسانند که برای ورود فردی به این کشور به عنوان نماینده یک کشور عضو سازمان ملل متحد ممنوعیتی را قائل شود.

در این گزارش همچنین آمده است:‌ در بخش سوم از بند دوم قانون اساسی آمریکا آمده است، «[رئیس جمهور] آمریکا می‌تواند سفرا و دیگر مقامات کشورهای دیگر را بپذیرد». اگرچه این بند از قانون اساسی آمریکا تلویحا اشاره می کند که رئیس جمهوری این کشور می تواند ورود نمایندگان کشورهای دیگر را بپذیرد و یا رد کند، اما بر اساس توافقنامه امضا شده در سال 1947، واشنگتن موظف شده است تا به تمامی نمایندگان معرفی شده از سوی تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد ویزای ورود به این کشور را اعطا نماید.

بنا بر این گزارش، این‌ها برخی از «حقایق فنی» در خصوص مسئله بوجود آمده برای ورود نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل متحد هستند که شاید برخی معتقد باشند که برخی «حقایق غیرفنی» است که باعث بوجود آمدن این مسئله شده است. در ادامه به برخی از این به اصطلاح «حقایق غیرفنی» که در این مقاله عنوان شده است،‌ پرداخته می‌شود.

بر اساس این مقاله، دلیل عدم صدور ویزا برای «حمید ابوطالبی»، نماینده ایران در سازمان ملل متحد توسط کاخ سفید و سنای آمریکا این است که گفته می شود ابوطالبی با مسئله مربوط به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران نقش داشته است. این در شرایطی است که بسیاری معتقدند که وی هیچ ارتباط مستقیمی با مسئله گروگانگیری در آن زمان ندارد. ابوطالبی شخصا نیز در مصاحبه های خود اعلام کرده که در زمان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، وی به عنوان یک مترجم مشغول فعالیت بوده و هیچ ارتباطی با مسئله گروگانگیری نداشته است.

علاوه بر این، «عباس عبدی» از دانشجویان سابق گروگانگیری لانه جاسوسی آمریکا در تهران در گفتگو با شبکه خبری «سی ان ان» اعلام کرده که ابوطالبی در روز گروگانگیری خارج از تهران بوده است.

این روزنامه در ادامه مقاله خود همچنین تأکید می کند؛‌ عدم صدور ویزا برای ابوطالبی تنها مواضع «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا را در تلاش ها برای ارتقاء و بهبود روابط تهران- واشنگتن تضعیف می کند. کاملا مشخص است که آمریکا تلاش بسیاری برای فلج کردن برنامه هسته ای ایران به کارگرفته است. علاوه بر این در فضای کنونی جامعه بین‌المللی نیز که به دلیل ظهور دیگر ابرقدرت های احتمالی، وجهه آمریکا به عنوان رهبر جامعه جهانی رو به افول گذاشته است، تصمیم واشنگتن برای عدم صدور ویزای نماینده ایران در سازمان ملل متحد تنها رابطه آمریکا با سازمان ملل را دچار بحران خواهد کرد.

«خوان کول» نویسنده و محقق آمریکایی نیز در گزارشی که اخیرا منتشر شده بود با اشاره به مسئله تسخیر لانه جاسوسی و گروگانگیری نوشت که بحران گروگانگیری به این دلیل رخ داد که سفارت آمریکا در تهران بعنوان مقر توطئه 1953 برای برکناری مصدق استفاده می‌شد. زمانیکه دولت کارتر اجازه داد تا شاه برای درمان به آمریکا وارد شود، انقلابیون ایران مطلع شدند که این گام، مقدمه‌ای است که واشنگتن مجدداً وی را به قدرت برساند.

پیش از این، «مرضیه افخم» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز اقدام آمریکا در عدم صدور روادید برای ابوطالبی را نقض مقررات بین المللی و برخلاف قرارداد مقر خوانده بود.