کد خبر: ۳۴۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۴۰

«ته دیگ» هیچ غذایی را نخورید

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت با اشاره به اینکه نیمی از افراد ۱۵ تا ۶۵ ساله کشور چاق هستند یا اضافه وزن دارند، توصیه کرد: افراد از مصرف «ته دیگ» اکیداً خودداری کنند زیرا «ته دیگ» بسیار پُر چرب و پر نمک است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، شهرام رفیعی فر با بیان این مطلب که 48 درصد ایرانیان چاق هستند، یا اضافه وزن دارند، توصیه کرد: با فعالیت بدنی مرتب و روزانه، انرژی مصرفی خود را افزایش داده و وزن خود را در محدوده طبیعی نگه دارید و غذا خوردن را همراه با کارهای دیگر مثل مطالعه و تماشای تلویزیون انجام ندهید.

رفیعی فر سایر توصیه‌ها را چنین برشمرد: از بشقاب‌های کوچک برای غذا خوردن استفاده کنید، مواد غذایی که سبب تحریک غذا خوردن در شما می‌شوند را از معرض دید و دسترس خود خارج کنید، از قرار دادن دیس غذا با حجم زیاد در سر سفره خودداری کنید، وعده‌های غذایی را در ساعات معینی از روز و به‌طور منظم مصرف کنید و قبل از آنکه کاملاً سیر شوید دست از غذا خوردن بکشید.

ته دیگ هیچ غذایی را نخورید

وی ادامه داد: بلافاصله پس از مصرف غذا میز یا سفره را ترک کنید، آهسته غذا بخورید، بیش از حد نیاز غذا نخورید، به جای نوشابه‌های شیرین و گاز دار از آب و یا دوغ کم نمک بدون گاز استفاده کنید و از مصرف ته دیگ اکیدا خودداری کنید زیرا «ته دیگ» بسیار پر چرب و پر نمک است.

به گفته سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت عدم مصرف شربت‌های پاکتی و پودری، مصرف کردن بهترین نوشیدنی‌های کم شیرین خانگی و انواع دوغ کم نمک و کم چرب و آبمیوه‌های طبیعی، عدم مصرف بستنی‌های پرچرب و خیلی شیرین، محدود کردن مصرف تنقلات شور، وزن کردن خود به طور هفتگی، آرام جویدن لقمه، ننشستن مقابل تلویزیون هنگام غذا خوردن نیز به پیشگیری از چاقی کمک می‌کنند.