کد خبر: ۳۴۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۸۸

عذرخواهی رئیس‌جمهور کره‌جنوبی به دلیل رسوایی در سازمان اطلاعات

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی امروز (سه‌شنبه) به دلیل رسوایی اخیر در سازمان اطلاعات این کشور و محکوم شدن سه تن از مقامات آن به جعل اسناد عذرخواهی کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این پرونده جدیدترین مورد از مناقشه‌هایی است که مدت‌هاست سازمان اطلاعات کره جنوبی را درگیر کرده و تقاضا برای انجام اصلاحات در آن را موجب شده‌ است.

پارک گئون های، رئیس‌جمهور کره جنوبی هشدار داد این سازمان باید شیوه‌های خود را اصلاح کند.

وی امروز در نشست کابینه دولت کره جنوبی گفت: با کمال تاسف، اقدامات غلط در سازمان اطلاعات ملی کره جنوبی فاش شده و موجبات نگرانی مردم را فراهم آورده است. من می‌خواهم از بابت این مساله عذرخواهی کنم.

پدر پارک گئون‌ های در سال 1979 در اوج دوران جنگ قدرت در کره جنوبی توسط رئیس سازمان اطلاعات آن دوران که شکلی متفاوت از سازمان فعلی داشت ترور شد.

از آن زمان تاکنون سازمان اطلاعات کره جنوبی دو تغییر نام و چندین مورد اصلاحات سازمانی را تجربه کرده است تا این سازمان به شکل ابزار سیاسی روسای جمهور کره جنوبی درآمده و تمرکز خود را معطوف به فعالیت‌های ضد جاسوسی علیه کره شمالی کند.

روز دوشنبه دادستان‌های کره جنوبی علیه دو تن از مقامات سازمان اطلاعات این کشور کیفرخواست صادر کردند. یکی از آن‌ها در ماه مارس متهم به جعل اسناد مهاجرتی چین به منظور حمایت از یک متهم به جاسوسی برای کره شمالی شد.

با این وجود دادستان‌ها گفتند مدرکی ندارند که نشان دهد مقامات بلند پایه سازمان اطلاعات از جمله نام جائه جون، رئیس آن در این پرونده دست دارند و به تحقیقات خاتمه دادند، مخالفان دولت کره شمالی دادستان‌ها را متهم کردند به این که به سازمان اطلاعات اجازه می‌دهد تا از اتهاماتش شانه خالی کند.