کد خبر: ۳۴۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۴

افزايش کرايه هاي حمل و نقل عمومي در تهران / کرايه‌ها ۲۵ درصد گران‌ مي‌شود

باشگاه خبرنگاران: اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران پس از استماع گزارش رئيس کميسيون عمران و حمل‌ونقل درباره زمان اجرايي شدن مصوبه افزايش نرخ کرايه ناوگان حمل و نقل عمومي تهران مقرر داشتند افزايش ۲۵ درصدي دو تا سه هفته ديرتر از زمان پيش‌بيني شده - تا اول ارديبهشت - اجرايي شود.

پس از ارائه گزارش احمد دنيامالي درباره زمان اجرايي شدن مصوبه شوراي شهر در مورد افزايش نرخ کرايه‌ ناوگان حمل و نقل عمومي تهران اعضاي شورا نظرات موافق و مخالف خود را درباره تغيير زمان اجرايي شدن ابراز داشتند.

در همين راستا مهدي چمران گفت: در سراسر کشور بايد به طور همزمان براي افزايش نرخ کرايه‌ها اقدام شود.

پيشنهاد وزارت کشور افزايش يکباره نرخ‌ها غيرمنطقي به نظر مي‌رسد بايد در اين زمينه هماهنگي کامل با دولت درباره زمان و ميزان افزايش نرخ صورت گيرد و تجديدنظر در نرخ کرايه‌هاي پيشنهادي مصوبه ما نيز انجام شود و افزايش نرخ حامل‌هاي انرژي نيز ديده شود.

مرتضي طلايي گفت: در صورتي که بخواهيم افزايش نرخ ناشي از افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي را با افزايش نرخ ناشي از تورم سالانه بيفزاييم آيا شورا 50 درصد افزايش نرخ را مي‌پذيرد؟ ما بايد با همکاري دولت براي ما به ازاي افزايش نرخ حامل‌هاي انرژي تسهيلاتي را براي قشر دارندگان تاکسي پيش‌بيني کنيم.

محسن سرخ‌گو گفت: با توجه به دوگانه سوز بودن 71.5 درصد از تاکسي‌هاي تهران و پيش‌بيني کمک‌ها به تاکسي‌داران در بودجه 93 در زمينه بيمه تکميلي، برنامه سفر و ... و همچنين پيش‌بيني تبديل تاکسي‌ها به تاکسي‌هاي هيبريدي در برنامه پنج ساله دوم شهرداري، افزايش 25 درصدي نرخ کرايه‌ها در مصوبه شورا پس از افزايش نرخ حامل‌هاي انرژي در اثر اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها نياز به افزايش مجدد ندارد.

علي صابري گفت: حداقل افزايش دستمزدهاي در جامعه 18 درصد بوده که اين پول در جامعه تزريق مي‌شود و به مصالح گوناگون مي‌رسد بنابراين رانندگان نمي‌توانند منتظر افزايش نرخ حامل‌هاي انرژي شوند بنابراين پيشنهاد مي‌کنم ما مصوبه خودمان را محترم بشماريم.

احمد دنيامالي گفت: هر روز 4 ميليون شهروند از شبکه تاکسيراني استفاده مي‌کنند در حال حاضر قيمت CNG بسيار پايين است و حتي پس از افزايش نرخ حامل‌هاي انرژي قيمت آن قابل قياس با بنزين نيست همچنين بيش از 50 هزار دستگاه از 78 هزار خودروي فعال در ناوگان تاکسيراني دوگانه‌سوز هستند.

اگر قرار باشد ما بر اساس نُرم سالهاي گذشته عمل کنيم بايد حداکثر 15 درصد افزايش نرخ داشته باشيم اما علت افزايش 25 درصدي کرايه‌ها در مصوبه شورا همين پيش‌بيني افزايش نرخ حامل‌هاي انرژي و افزايش يکباره قيمت‌ها بود.

وي ادامه داد: اساساً افزايش سالانه آن هم با نرخ 25 درصد در تهران به خودي خود بايد حذف کرد چه برسد به افزايش دوباره در يک سال. بنابراين هيچ اشکالي ندارد که ما با يک تأخير دو، سه هفته‌اي در اجراي مصوبه خود خودمان را با دولت که به موضوع در سطح کلان مي‌نگرد و قصد کمک به حمل‌ونقل عمومي را دارد هماهنگ کنيم و تعامل با دولت را محترم بشماريم.

در پايان احمد مسجد جامعي رئيس شورا نيز اين گزارش را چنين جمع‌بندي کرد که شورا به مصوبه خود پايبند مي‌ماند و افزايش نرخ را از 25 درصد فراتر نمي‌برد تنها نسبت به زمان اعلام شده در مصوبه - اول ارديبهشت - دو، سه هفته تأخير را لحاظ مي‌کند تا نظر دولت را نيز تأمين کرده باشد.