کد خبر: ۳۴۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۲۹

علم‌الهدي: ديپلماسي مشكلي از اقتصاد ما حل نكرد/ با مسئله اقتصادي برخورد سياسی نكنيم


امام جمعه مشهد گفت: ظرفيت ديپلماسي مشكلي از اقتصاد ما حل نكرده و چاه ويلي را پيش روي مسئولان نظام اسلامي باز كرده است.

به گزارش مهر، آيت الله احمد علم الهدي، ظهر سه‌شنبه در همايش اقتصادي مقاومتي در مسير درون‌زا در دانشگاه فردوسي مشهد با بيان اينكه واي به آن روزي كه ظرفيت ديپلماسي مشكلي از اقتصاد ما حل نكند، افزود: امروز مذاكرات مشكلي از اقتصاد ما حل نكرده و مطابق گفته معاون بانك مركزي تاكنون وجوه نقدي كه بايد به حساب ما واريز نشده است.

وي با تاكيد بر توجه به مبحث اقتصاد و فرهنگ عنوان كرد: اگر بنا باشد جريان آرمان گرا و مطالباتي نسل جوان و نخبه جامعه در زمينه اقتصاد و فرهنگ اقدام قاطع و محكمي نداشته باشد آنگاه فرمايشات رهبري با تمام عظمت استراتژي كه دارد به يك معضه و نصيحت مبدل شده و به عنوان يك شعار منزوي مي‌شود.

وي بيان كرد: اقتصاد مقاومتي در مسير پيشرفت درون زا نيازمند تحليل است و بهتر است كه عنوان شود اقتصاد مقاومتي عامل پيشرفت درون‌زا؛ دهه ما دهه پيشرفت است و امروز كشور ما در مسير پيشرفت قرار گرفته است.

امام جمعه مشهد عنوان كرد: اگر اقتصاد مقاومتي درعرصه مديريت اقتصادي مورد توجه باشد مي توانيم پيشرفت را ادامه دهيم و اگر اين مقوله در عرصه مديريت اقتصادي رعايت نشود، متوقف شده و به عقب گرد دچار مي شويم.

وي با بيان اينكه جريان اجراي سياست خارجي در عرصه هاي اقتصادي يك دغدغه، اضطراب و دلواپسي را در ما بوجود مي‌آورد، افزود: رشد سريع كشور در تمامي زمينه ها از طريق اقتصاد مقاومتي اتفاق مي افتد و اين در حالي است كه اقتصاد مقاوم از سوي دولتمردان، نخبگان و مسئولان بدون توجه به فرامين و تحليل‌هاي رهبري به شيوه هاي ديگر تحليل مي شود و اين موضوع آسيب زاست.

مسئولان در مبحث اقتصاد نبايد غذاهاي فاسد غرب را نوشخوار كنند

وي تصريح كرد: مسئولان در مبحث اقتصاد نبايد غذاهاي فاسد غربي را نوشخوار كنند زيرا شاهد هستيم كه برخي مسئولان به جاي ابتكار علمي در عرصه اقتصاد از تئوري‌هاي غلط غربي استفاده مي كنند و اين امرنشان مي دهد كه ما از يك حركت علمي در اين بخش غافل شده ايم.

وي تصريح كرد: مبتكر اصطلاح اقتصاد مقاومتي مقام معظم رهبري هستند و اگر بخواهيم اين اقتصاد را معنا و تفسير كنيم بهتر است كه اين تفسير از منطق و ديدگاه مبتكر اين اصطلاح بدست آيد.

وي با اشاره به رابطه اقتصاد مقاومتي با پيشرفت درون زا تصريح كرد: در اين زمينه بايد 10 مولفه را مورد توجه قرار دارد و سپس آن را با پيشرفت درون زا تحليل كرد.

وي بيان كرد: ايجاد پويايي شاخص در تامين رضايت عمومي، رشد اقتصادي، عدالت عمومي، توان مقاومت در برابر بحران‌هاي داخلي و عوامل بحران‌زاي خارجي، تكيه بر ظرفيت هاي داخلي، رويكرد جهادي و مديريت جهادي، امنيت غذا و دارو و خودكفايي، مردم محوري در اقتصاد، كاهش وابستگي به فروش مواد خام، مسئله صرفه جويي و پرهيز از هزينه ها، فساد ستيزي و دانش محوري در اقتصاد از مولفه هاي اقتصاد مقاومتي است.

امام جمعه مشهد با تاكيد بر اينكه اقتصاد مقاومتي، رياضتي نيست، تصريح كرد: اقتصاد رياضتي يعني فقر اضطراري و اين از منطق اسلام به دور است، اقتصاد مقاوم ملازم اقتصاد رياضتي است و اگر مردم 60 درصد از زندگيشان راضي هستند با اجراي اين سبك اقتصادي آحاد جامعه صد درصد از زندگي خود رضايت خواهند داشت.

آيت‌الله علم الهدي بيان كرد: مطابق منطق اسلامي رشد اقتصادي به عدالت اجتماعي وابسته است و ما اعتقاد داريم كه رانت خواري و انحصارگرايي در دست عده اي خاص نبايد در بخش اقتصاد اتفاق بيفتد زيرا اين امرمخالف و متضاد با عدالت اجتماعي است.

پويايي مولفه نخست اقتصاد مقاومتي است

وي پويايي را مولفه نخست اقتصاد مقاومتي دانست و تصريح كرد: مطابق منطق اسلام چنانچه منابع طبيعي در اختيار همگان قرار گيرد و ميزان درآمد سرانه بالا رود رشد اقتصاد شكل مي گيرد اما معيار رشد اقتصادي در اقتصاد رياضتي اين است كه منابع درآمد سرانه در اختيار قشر سرمايه دار باشد.

وي بيان كرد: توان مقاومت در برابر بحران هاي داخلي و عوامل بحران زاي خارجي مولفه دوم اقتصاد مقاومتي است و اگر اين سبك اقتصادي محقق شود آنگاه كشور ما نه تنها در برابر بحران هاي داخلي بلكه در مقابل عوامل تهديدزا خارجي نيز مقاومت مي كند.

وي تكيه بر ظرفيت‌هاي داخلي را يكي ديگر از راه ها و مولفه هاي اقتصاد مقاومتي عنوان كرد و افزود: امروز همه مسئولان نظام اسلامي بايد نه در حوزه سرمايه گذاري بلكه در ساير زمينه ها نيز نگاهشان به داشته هاي داخلي باشد.

وي با طرح اين پرسش كه آيا معيار در جريان حركت اقتصادي توانستن و يا داشتن است، افزود: اقتصاد مقاومتي معيار داشتن است زيرا توانستن در هر زماني به يك گونه اي تعريف مي‌شود؛ ما هيچ گاه نه فرهنگ و نه جامعه مان در خط توسعه اقتصاد غربي نبود اما در چند سال پيش كارشناسان اقتصادي برمبناي توانستن اقتصاد را پايه گذاري كردند.

امام جمعه مشهد عنوان كرد: رويكرد و مديريت جهادي نيز مولفه ديگر اقتصاد مقاومتي است و بايد با چنگ و دندان از همه منابع طبيعي و خدادادي استفاده كرد و اين ديدگاه بايد در ساير حوزه ها نيز تقويت شود.

آيت الله علم الهدي با بيان اينكه مردم محوري نيز در عرصه اقتصاد بايد مورد توجه باشد، افزود: اقتصاد دولتي همانند يك تير بر پيكره اقتصاد وارد شده و بدنه اقتصاد را ناتوان ساخته است.

وي عنوان كرد: در گذشته ما دو نوع اقتصاد دولت سالاري و دولت مداري داشتيم و اين حركت‌ها، ثبات اقتصادی را از ما گرفت و امروز براي توسعه هرچه بيشتر بايد اقتصاد مردم محور داشته باشيم.

به گفته وي جريان اقتصادي نبايد سرمايه محور باشد و متكي بر ظرفيتهاي بيروني باشد.

امام جمعه مشهد با تاكيد بر اينكه خام فروشي ها بزرگترين ضربه بر پيكره اقتصاد است، اظهار كرد: كاهش وابستگي به فروش موادخام يكي از شاخصه‌هاي مهم اقتصاد مقاومتي است و دراين راستا بايد مواد خام معدني را فرآورده سازي كرده و در بازار دنيا عرضه كنيم.

شرط رسيدن به اقتصادي مقاوم فساد ستيزي است

آيت الله علم الهدي بيان كرد: امروز شرط رسيدن به اقتصادي مقاوم در كنار تمامي مولفه ها، فساد ستيزي است و بي ترديد در چنين شرايطي هيچ گاه اقتصاد پويا شكل نمي گيرد و بايد در نظر داشت كه مشكل ما در اقتصاد، فسادهاي اقتصادي بنيادين، پولشويي و تبعيض است.

وي تصريح كرد: فسادهاي اقتصادي و بنيادين ما بيشتر از فسادهاي شخصي و  فردي شكل مي ‌گيرد و از سويي ديگر فرهنگ رانت‌خواري هنوز دركشور ما وجود دارد و اين موارد بزرگترين منبع فلج شدن اقتصاد است.

وي بر لزوم دانش محوري در حوزه اقتصاد تاكيد كرد و افزود: اقتصاد مقاومتي بايد براساس دانش شكل بگيرد اما اگر سرمايه ها در اختيار افراد محدودي قرار بگيرد آنگاه زمينه فساد اقتصادي فراهم مي شود.

آيت‌الله علم الهدي با اعلام اينكه بهره گيري از روش ديپلماسي براي رونق اقتصادي همچون تيغ دو لبه است، تاكيد كرد: ديپلماسي در يك جا ممكن است جواب دهد اما گاهي نيز ممكن است در چاه ويل بيفتيم و كاري از پيش نبريم.

وي ادامه داد: واي به آن روزي كه ظرفيت ديپلماسي مشكلي از اقتصاد ما حل نكند؛هرچند كه امروز مذاكرات مشكلي از اقتصاد ما حل نكرده و مطابق گفته معاون بانك مركزي تاكنون وجوه نقدي كه بايد به حساب ما واريز نشده است.  

وي تصريح كرد: هرگز نبايد با مسئله اقتصادي برخورد سياسي كرد و تا امروز مذاكرات ما را به آن نتيجه‌اي كه مي‌خواستيم نرسانده است البته اعتقاد داريم كه اين مذاكرات سبب شد تا مشكل ايران هراسي حل و موضع ما در نيا تغيير كند اما در عين حال استخدام ظرفيت ديپلماسي نتوانست مشكل اقتصادي را حل كند و چاه ويلي را پيش روي ما باز كرد.

به گفته وي اگر اقتصاد مقاومتي محقق شود پيشرفت مي كنيم و در غير اين صورت متوقف شده و در چاه ويل مي‌افتيم.