کد خبر: ۳۴۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۷۷

معاونت وزارت نفت خبر داد: توليد روزانه يک ميليون بشکه نفت از ميادين مشترک با عراق

ايرنا: وزارت نفت توسعه ميادين مشترک با عراق در غرب کارون را در اولويت کاري سال 93 قرار داده است تا با توسعه و تکميل اين طرح ها، روزانه يک ميليون بشکه نفت خام از اين ميادين مشترک برداشت کند.

وزارت نفت قصد دارد با سرمايه گذاري بيش از 20 ميليارد دلاري، روزانه بيش از يک ميليون بشکه نفت خام از ميادين نفتي غرب رودخانه کارون توليد کند.

عبدالرضا اسدي معاونت بررسي، امکان سنجي اقتصادي و مالي طرح هاي وزارت نفت با تشريح جديدترين تصميمات اين وزارتخانه براي توسعه ميادين نفتي و گازي غرب کارون، اظهار داشت: ادامه اولويت بندي و غربالگري پروژه ها و سهميه بندي اعتبارات سرمايه اي و محوريت توسعه ميدان هاي مشترک نفت و گاز به ويژه در حوزه ميادين غرب کارون و پارس جنوبي از اولويت هاي سال اقتصاد و فرهنگ است.

به گفته وي، تأمين، تجهيز و تخصيص منابع مالي و اعتباري داخلي و خارجي به ويژه براي پروژه هاي خاص و مصوب، رعايت انضباط مالي و اعتباري بر پايه موازين بودجه ريزي عملياتي، تبيين و پيگيري رويکردهاي اقتصاد مقاومتي و افزايش ظرفيت توليد نفت خام و گاز طبيعي، از ديگر برنامه هاي مهم سال 1393 شرکت ملي نفت ايران است.

وي افزود: کارنامه شرکت ملي نفت ايران در حوزه سرمايه گذاري در سال 1392 با وجود محدوديت ها و موانع تحميلي قابل قبول بوده است، به طوري که ١٠٠ درصد تأمين اعتبار طرح ها و پروژه ها از محل منابع داخلي و حدود 5٠ درصد برنامه مصوب سرمايه گذاري از محل ساير منابع اعتباري محقق شد.

يادآوران، آزادگان و آذر از جمله ميادين مشترک در غرب کارون هستند که عراق با عقد قراردادهاي بزرگ با شرکت هاي نفتي بين المللي، برداشت از برخي از اين ميادين را آغاز کرده است.

عراق اعلام کرده است به زودي، توليد روزانه 210 هزار بشکه نفت خام از ميدان مشترک آزادگان جنوبي را آغاز مي کند.