کد خبر: ۳۴۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۲

جدیدترین اظهارات ابراهیم حاتمی‌کیا / «این جماعت سپاه بزرگی نیستند»

ابراهیم حاتمی‌کیا در جدیدترین اظهاراتش از دیدارش با مقام معظم رهبری و تجمید ایشان از فیلم «چ» سخن گفت و همچنین به حواشی نظرسنجی مردمی وزارت ارشاد (که به عنوان محبوب‌ترین کارگردان مردمی شناخته شده است)، اشاره کرد و تاکید کرد: «نباید گمراه جماعت پشت مانیتور و دست به کیبورد شد.»

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کارگردان فیلم سینمایی «چ» که برای تجلیل به مراسم همایش «تصویر قلم» شامگاه 26 فروردین ماه در فرهنگسرای «اندیشه» آمده بود‌، به اصرار مجری مراسم پشت تریبون رفت و گفت: من اهل اینقدر صحبت کردن نیستم، خواهش کرده بودم که دوستان میزانسن را بگونه‌ای نچینند که من سخن بگویم. اما نمی‌دانم لطف دوستان شامل حالم شد یا بر مبنای ضرب‌المثل «لنگه کفش در بیابان نعمت است‌» گفتند که صحبت کنم.

وی ادامه داد: صحبت‌هایی را کردم و فحش‌ها ، جیغ‌ها و دادهایی را شنیدم و می‌شنوم که البته باید خدا را شکر کنم.

حاتمی‌کیا گفت: من برای سخنرانی در چنین مراسمی آمادگی نداشتم اما واقعا علاقه دارم که با بچه‌های هنرجوی موسسه «آوینی» صحبت کنم اما برای صحبت کردن شرطی را گذاشته‌ام که در حال حاضر عملی نیست و قول می‌دهم که بعدها با شما سخن بگویم.

کارگردان «آژانس شیشه‌ای» ادامه داد: ان شاء الله باید این روزها بگذرد تا بتوانم درباره‌ی بعضی از مسائل صحبت کنیم. یادم می‌آید چندین سال قبل در سفر کرمان و در جمع محدود هفت- هشت نفره‌ای بودیم که قرار شد با هم گپ بزنیم. من پرسیدم خبرنگار که در جمع ما نیست؟ و به همین دلیل خیلی راحت و بدون زبان دیپلماتیک هرچه بود گفتیم و چند روز بعد دیدم که هرچه گفته بودم تیتر یک روزنامه‌ها شد. خدا رحمت کند آقای ایرج قادری را. من در آن جمع اعتراض‌هایی را درباره حضور برخی افراد در سینمای ایران مطرح کردم، هرچند قصدم شخص ایشان نبود اما چون نامشان آورده شده بود چند روز بعد دیدم که در روزنامه‌ها بازتاب فراوانی داشت.

دوست ندارم این روزها آنقدر در سایت‌ها دیده شوم

این کارگردان سینمای ایران با تشریح وضعیت این روزهایش خاطرنشان کرد: من دوست ندارم آنقدر در سایت‌ها دیده شوم اما چاره‌ای هم نیست چون باید تاکید کنیم که از کجا آمده‌ایم، می‌خواهیم چکار کنیم و می‌خواهیم به کجا برویم. به نظرم هر هنرجوی سینما باید بتواند به این چند سوال پاسخ دهد و برایش خیلی مهم است.

کارگردان فیلم «به رنگ ارغوان» با تاکید بر اینکه سینما نیازمند نیروهای ارزشی است‌، اظهار کرد: قبل از ورود به جلسه داشتم نقدهای بچه‌های هنرجوی موسسه آوینی نسبت به فیلم «چ» را می‌خواندم که بیشتر نقد تکنیکی بود نه نقد ارزشی. من در میان این نقدها کمتر قلم ارزشی دیدم که با زبان دلسوزانه نوشته شده باشد و نقدها بیشتر بر پایه تکنیک بود و درگیر با ظرف موضوع.

به گزارش ایسنا،حاتمی‌کیا در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه فعالیت برای بچه‌های جوان علاقه‌مند به سینما در چنین روزگاری سخت است، ادامه داد: ما وقتی وارد حوزه سینما شدیم جنگ در جریان بود و جایمان معلوم بود. به همین دلیل فضا برای ما آسان‌تر شکل می‌گرفت اما برای بچه‌های الان چگونه؟ کار کردن برای بچه‌ها امروز کمی سخت‌تر است و فضای فعالیت آنها مانند زمانی است که بچه‌های «روایت فتح» در دوره پس از جنگ وارد کار شدند. هرچند این گروه تمام تلاش خود را انجام داد تا به سراغ بچه‌های جنگ بعد از پایان آن برود اما در نهایت یک غم نوستالژیک همه را گرفت.

وی ادامه داد: این دقیقا همان چیزی است که من به بچه‌های «روایت فتح» می‌گفتم و تاکید می‌کردم که بعد از شهادت سیدمرتضی آوینی باید وارد مباحث روز بشوند. اما در نهایت گفتند که از اینجا خط قرمز‌ها ‌، موانع‌، ممیزی‌ها و ... شروع می‌شود و سرانجام دیدید که همین باعث شد فروغ روایت فتح آغاز شود.

کارگردان فیلم «چ» با تاکید بر لزوم تدریس درست به هنرجویان علاقه‌مند به ورود به سینما اظهار کرد: مقصودم از تمام این صحبت‌ها این بود که بگویم ورود به حوزه سینما برای هنرجویان امروز کار بسیار سختی است چون اگر سخت نبود همه وارد این حوزه می‌شدند. فکر می‌کنم آن مدرسان عزیز به هنرجویان جهت فکری بدهند چون یک مدرس می‌تواند جهت را مشخص کند. اینکه نیرو را برای جشنواره‌های خارجی تربیت کنیم یا برای ایران اسلامی دقیقا به آن چیزی بر می‌گردد که در زمان تربیت یک هنرجو در زیرساخت‌ها اتفاق می‌افتد.

دیدار حاتمی‌کیا با مقام معظم رهبری و تمجید ایشان از «چ»

به گزارش ایسنا،ابراهیم حاتمی‌کیا در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه دو روز قبل برای ساخت فیلم «چ» خدمت مقام معظم رهبری رسیده است،‌ توضیح داد: دو روز قبل فهمیدم که برای فیلم «چ» می‌توانم هنگام نماز خدمت آقا برسم و خیلی خوشحال شدم. ایشان پس از نماز خیلی نسبت به من و فیلم ‌«چ» محبت داشتند و با چهره‌ای بشاش درباره شهید چمران و فیلم «چ» صحبت کردند و نسبت به چمرانی که ساخته شده بود هم علاقه‌مند بودند. واقعا باید بگویم از این محبت ایشان به شدت شاد و خوشحال شدم.

وی یادآور شد: در کل دو روز قبل برای من روز بسیار خوبی بود چون ظهرش خدمت آقا رسیده بودم و بعد از ظهرش نیز خبر نظرسنجی وزارت ارشاد را دیدم که در اینجا جا دارد از آنها برای این کار تحقیقی و نظرسنجی تشکر کنم.

نباید گمراه جماعت پشت مانیتور و دست به کیبورد شد

کارگردان «چ» که در نظر سنجی وزارت ارشاد به عنوان محبوب‌ترین فیلمساز از سوی مردم شناخته شده است‌، اظهار کرد: آقای ده‌نمکی فحش‌خورش ملس است اما من تازه وارد این چنین فضاهایی شده‌ام. در آن فضایی که صحبت می‌کردم‌، وقتی سایت‌ها را می‌خواندم احساس می‌کردم چقدر منفور شده‌ام اما نظرسنجی مردم نشان می‌دهد که اصلا اینطور نیست و نباید گمراه جماعت پشت مانیتور و دست به کیبورد شد.

وی ادامه داد:این جماعت سپاه بزرگی نیستند اما چون صدایشان لحظه به لحظه شنیده می‌شود احساس می‌کنیم که خیلی بزرگ هستند. به نظرم این گروه از افراد مانند خانه تیمی هستند؛‌ این را از آن جهت می‌گویم که شما فکر می‌کنید سروصدای خانه تیمی خیلی زیاد است اما نمی‌توانید روی نظراتشان حساب کنید چون لزوما نظر مردم نیست.

ابراهیم حاتمی‌کیا در پایان سخنانش تصریح کرد: نظرات مردم نشان می‌دهد که نباید گاهی به آنچه در فضای مجازی نوشته می‌شود‌، خیلی توجه کرد و گمراه آن شد و از اعتقادات دست کشید.

ده‌نمکی:چرا برخی به اسم سینمای انقلاب وارد سینما شدند و هیچ کاری نکردند

در بخشی از همایش «تصویر قلم»، مسعود ده‌نمکی با تاکید بر مطالعه دقیق نظرات شهید آوینی گفت: اگر خوب‌اندیشه‌های آوینی را بخوانیم می‌بینیم که سیاست‌گذاران فرهنگی ما به اندیشه‌های ایشان نیاز بیشتری دارند.

وی ادامه داد: اندیشه‌ی شهید آوینی شرط لازم برای ورود به سینما و نقد است اما نه شرط کافی. من فکر می‌کنم اگر شهید آوینی زنده می‌ماند قطعا از نقد عبور کرده و خودش وارد فعالیت عملی می‌شد.

این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: ما درباره اینکه منبر مخاطب دارد و باید آداب مخاطب و تقسیم نگاه یکسان سخنران و ... را توجه کنیم ‌، دقت می‌کنیم. اما درباره اینکه سینما با این همه مخاطبش نیاز به لوازمی دارد چقدر کار کرده‌ایم؟! واقعا باید بپرسیم بعد از بیست سال‌، خروجی جلسات کارکرد شهید آوینی چیست؟

کارگردان فیلم «معراجی‌ها» با تاکید بر اینکه خروجی جلسات سالگرد شهید آوینی باید تبدیل به کتاب‌های راهبردی شود،‌ گفت: معتقدم باید خروجی این جلسات تبدیل به کتب‌، مقالات و جزواتی شود که جوابگوی پرسش‌های بچه‌های ورودی به سینما و سیاست‌گذاران فرهنگی باشد. چرا که ما متاسفانه در بخش تولید اندیشه دچار مشکل هستیم. البته تا کنون کلیاتی درباره سینما‌، حکمت سینما‌، نقد فیلم‌ و ... طرح شده است اما هنوز وارد جزئیات نشده‌ایم و نقشه‌ راهی وجود ندارد.

مسعود ده‌نمکی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه جای خالی شهید آوینی حتی در حوزه نقد نیز دیده می‌شود‌، اظهار کرد: در سینمای امروز بخشی منتقدان و حتی بچه مسلمان‌ها مسامحه کاری می‌کنند در حالی که در اندیشه‌های شهید آوینی مسامحه جایی نداشت.

وی ادامه داد: ما اگر بخواهیم وارد بعضی از حوزه‌ها شویم از دو جبهه مورد هجمه قرار می‌گیریم. طبیعتا نباید از کسانی که اعتقادی به مسائل و دغدغه‌های ما ندارند توقع داشت که وارد حوزه‌های مربوط به انقلاب شوند. اما باید ببینیم چرا برخی به اسم سینمای انقلاب وارد سینما شدند و هیچ کاری نکردند. اتفاقا اگر بخواهیم نقدی وارد کنیم به همین بچه‌های انقلاب است که متاسفانه ما را به یک جایی می‌رسانند که همه کارها را ماقبل نقد می‌پندارند و می‌خواهند همه‌مان را به سمت کارهای بی‌خطر سوق دهند.

انتقادات وحید جلیلی

وحید جلیلی نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه بعضی فقط نظریه‌پردازی یاد دارند،اظهار کرد: شهید آوینی برای عمل نظریه‌پردازی کرد اما ما امروز با جریانی مواجه هستیم که وقتی شیفته شهید آوینی شد به نظریه‌پردازی به جای عمل رو آورد و در همین حد هم اقناع شد. این جریان 20 سال است که همان نظریه‌های خود را تکرار می‌کند و همین باعث می‌شود که از جلسات متعدد آنها هیچ برکتی برای سینمای انقلاب اسلامی حاصل نشود.اما دیدید که شهید آوینی جان خودش را بر سر عمل گذاشت، در واقع باید بگویم مباحث نظری برای شهید آوینی پمپ بنزین بود نه پارکینگ.

وی با تشریح شرایط فعلی سینمای ایران از دیدگاه خودش بیان کرد:یکی از ویژگی‌های مهم سینمای ایران سانسور است. سینمای ما‌، سینمای سانسور است بدین معنی که این سینما به راحتی از کنار مهم‌ترین واقعیت‌های این کشور در طول سال‌های مختلف عبور می‌کند. ما 200 هزار شهید و مادر شهید داریم که داستان‌های دراماتیک دارند اما در این سینما جایی ندارند، چه داستانی از داستان کاسه و بشقاب‌فروش کنار خیابان که رئیس جمهور می‌شود دراماتیک‌تر است.

این صاحب‌نظر تصریح کرد:تمام این نادیده انگاشتن‌ها در حالی است که می‌بینید در هالیوود یک سال پس از آنکه بن لادن را دستگیر می‌کنند فیلمش را می‌سازند و مدام هم به آن جایزه می‌دهند و کسی هم نمی‌گوید که چقدر شعاری کار کردند. اما ما پس از سی و سه سال باید متاسف باشیم که اگر از هفت‌تیر یک میدان به جای نمانده بود دیگر آن واقعه فراموش شده بود.

جلیلی افزود: یکی از ویژگی‌های سینمای سانسور این است که اگر بخواهیم یک پلان از یک فیلم را حذف کنیم‌، وقتی هنوز امضای مدیر دولتی خشک نشده است‌، خبرش در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر می‌شود‌ و داد همه در می‌آید که در سینمای ایران سانسور، بی‌داد می‌کند. اما وقتی همان فیلمساز سی سال است که در آثارش این انقلاب را سانسور کرده است‌، صدای هیچ کس در نمی‌آید.

وی با انتقاد از نحوه‌ی تصویر کردن وقایع انقلاب در فیلم‌های ایرانی اظهار کرد: وقتی فیلم «چ» را مشاهده می‌کردم با خودم فکر کردم که در 20 سال اخیر فیلمی یادم نمی‌آید که در پلانی در آن نام امام خمینی(ره) را شنیده باشم. واقعا باید به دوستان روشنفکرمان تبریک بگویم، اینکه ما بخواهیم انقلاب اسلامی را به سینما بیاوریم کار آسانی است. اما اینکه با پول دولت فیلم بسازیم و سی و سه انقلاب را سانسور کنیم حقیقتا کار سختی بود و باید به آنها دست مریزاد بگویم.

جلیلی با انتقاد شدید نسبت به عملکرد نهادهای فرهنگی و مخصوصا حوزه هنری اظهار کرد: الان حوزه هنری افتخار می‌کند که در اوج جنگ نرم‌، بزرگترین قرارگاه فرهنگی کشور را در اختیار کسانی قرار داده است که اصلا به جنگ نرم معتقد نیستند. باید ببینیم جاهایی مانند بنیاد روایت فتح و نهادهای دیگر چه می‌کنند! متاسفانه دیدیم کسانی که در فتنه فعال بودند،‌ دوربین دست گرفتند و با مجوز آقای شمقدری فیلم بر تمجید فتنه ساختند.

این فعال فرهنگی در ادامه سخنانش ضمن انتقاد شدید بی‌توجهی مسئولین نسبت به جریان سکولاریزه کردن سینما گفت: به نظرم نکته‌ دیگری که درباره سینمای سانسور حتما باید به آن توجه کنیم‌، تحریف واقعیت‌ها است. بعضی‌ها می‌خواهند در این سینما شناسنامه اعتقادی و سیاسی شهید را باطل کنند.

جلیلی در بخش پایانی سخنانش هنگامی که مجری برنامه نام فیلم «یک خانواده محترم» را آورد گفت: نمی دانم آقای صفارهرندی آن دنیا چه می‌خواهد جواب بدهد! چون ورودی‌های سینمای ایران را چهارسال در اختیار کسی گذاشت که نشان داد چقدر نسبت به امام(ره) ‌،انقلاب‌ و... کینه دارد. اگر بگویند که سرشان کلاه رفته که دیگر باید گفت خیلی از ماجرا پیاده بودند و اصلا به درد آن مسئولیت نمی‌خوردند.

علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر هم در بخشی از سخنانی‌اش مطرح کرد:در سی و دومین جشنواره فجر اکثر بچه‌هایی که فیلم داشتند،‌ بچه‌های همین انقلاب بودند و به نوعی می‌توان گفت که رقابت در جشنواره‌، رقابت بچه‌های سینمای انقلاب بود. در حالی که ما در برخی دوره‌ها دچار چالش‌هایی در این زمینه می‌شدیم.

وی با اشاره به شرایط برگزاری دوره گذشته جشنواره فجر گفت: احترام به هنرمند چیز خیلی خوبی است اما آیا تنها شیوه احترام به هنرمند الزاما همین چیزی بوده که در چند سال اخیر اتفاق افتاده است‌؟ ما در این دوره از جشنواره نمی‌خواستیم تغییرات گسترده‌ای داشته باشیم چرا که معتقدیم ایجاد این تغییرات نیازمند زمان است.

مشاور عالی رئیس سازمان سینمایی سپس تاکید کرد: اینکه جشنواره‌ای در شان انقلاب اسلامی برگزار کنیم حتما وظیفه ماست اما باید سیاست گذاران فرهنگی به این سوال نیز پاسخ بدهند که می‌خواهیم جشنواره فجر جشن فیلم‌های انقلابی باشد یا ویترین سینمای ایران به عنوان سینمای یک کشور انقلابی و اسلامی؟

وی ادامه داد: از پایان جشنواره فجر تا کنون چند گروه در حال پژوهش روی نقاط ضعف‌، قوت‌ و این پرسشی هستند که من اینجا مطرح کردم. چون معتقدیم ما باید بتوانیم برای جشنواره فجر در دهه آتی برنامه‌ریزی کنیم و بازنگری مجدد حتما نیاز است.

به گزارش ایسنا،‌ در بخش پایانی همایش «تصویر قلم» از افشار‌، مادران شهیدان علی اکبری‌ و همچنین نرگس آبیار (محمد حسین قاسمی)، مسعود ده‌نمکی‌، سید محمود رضوی‌، پژمان لشگری‌پور‌ و ابراهیم حاتمی‌کیا برای ساخت فیلم‌های «شیار 143»،« معراجی‌ها» و «چ» تجلیل شد.

در این مراسم که در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شد‌، حمید بهمنی (مدیرعامل موسسه آوینی)،‌حبیب الله بهمنی‌، جمال شورجه‌،امینی (قائم مقام موسسه آوینی)، سردار حجازی‌ و محمد ودود (رئیس بسیج دانشجویی کشور) و... حضور داشتند.