کد خبر: ۳۴۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۲

جرثقیل بزرگترین سکوی نفت ايران در خزر سقوط کرد

مدیر عامل شرکت نفت و گاز خزر با تشریح جزئیات یک حادثه نفتی در سکوی امیرکبیر ایران در آب های عمیق دریای خزر، اعلام کرد: جرثقیل سکوی نفت ایران در دریای خزر سقوط کرد.
 
به گزارش مهر، با ادامه حفاری دومین حلقه چاه اکتشافی و توصیفی ایران در آب های عمیق دریای خزر توسط سکوی عظیم و نیمه شناور امیرکبیر، یکی از جرثقیل های این سازه غول پیکر سقوط کرده است.
 
علی اصولی مدیرعامل شرکت نفت و گاز خزر با بیان اینکه سقوط جرثقيل سكوي اميركبير هيچ خسارت جاني و مالي به همراه نداشته است، گفت: این جرثقیل اسفند ماه سال گذشته در ساعت دو بامداد سقوط کرده است.
 
این مقام مسئول با اعلام اینکه فعالیت حفاری سکوی امیرکبیر با گذشت 48 ساعت پس از سقوط جرثقیل از سر گرفته شده است، تصریح کرد: حدود 120 نفر از متخصصان، كارگران و كارشناسان در سکوی امیرکبیر مستقر هستند که این حادثه منجر به حوادث دیگر جانی و مالی نشده است.
 
به گفته وی با توجه به اینکه ساعت 2 صبح افراد در محدوده سقوط بوم سکوی امیرکبیر نبوده ضمن آنکه خسارتي به لوله ها و تاسيسات وارد نشده است.
 
علي ماجدي معاون امور بین‌الملل وزارت نفت پیشتر با بیان اینکه در حال حاضر فعاليت در حوزه آب‌هاي عميق درياي خزر یکی از اولویت های کاری صنعت نفت ایران است، گفته بود: دانش حفاري در آب‌هاي عميق تنها در انحصار تعداد معدودي از كشورها جهان است. ايران در ميان كشورهاي منطقه خاورميانه تنها كشوري است كه به فناوري حفاري در آب‌هاي عميق دست يافته است.
 
علي اصولي مديرعامل شركت نفت خزر هم اسفند ماه سال گذشته با اشاره به حفاري دومین چاه توسعه‌ای ایران در موقعیت میدان گازی سردار جنگل در آب‌های عمیق دریای خزر، افزود: پس از انجام مطالعات و اثبات وجود 46 ساختار هيدروكربني در درياي خزر سال گذشته ایران در این منطقه ذخایر جدید نفت و گاز طبیعی کشف کرده است.
 
به گزارش مهر، آذر ماه سال 1390 با گذشت یک دهه از آغاز ساخت فعالیت‎های اکتشافی ایران و ساخت سکوی نیمه شناور امیرکبیر، ایران در آبهای عمیق دریای خزر یک مخزن با ذخیره 50 تریلیون فوت مکعبی گاز طبیعی کشف کرد.
 
بر اساس اعلام مسئولان شرکت ملی نفت ایران، میدان تازه اکتشاف شده گاز طبیعی در آب‌های حاکمیتی ایران در دریای خزر قرار گرفته است و با هیچ یک از کشورهای همسایه مشترک نیست.
 
شرکت ملی نفت ایران برای کشف این ذخیره جدید هیدروکربوری تاکنون هفت حلقه چاه اکتشافی در آبهای عمیق دریای خزر حفاری کرده است که در نهایت هشتمین چاه اکتشافی در این حوزه دریایی به کشف یک میدان عظیم گازی ختم شده است.
 
در حال حاضر میزان ذخایر گاز طبیعی کشف شده در بلوک 6 اکتشافی در دریای خزر به طور کامل نهایی نشده است اما مطالعات اولیه نشان می دهد که این میدان گاز طبیعی علاوه بر ذخایر گاز و میعانات گازی دارای ذخایر قابل توجه نفت خام است.
 
برآوردها نشان می دهد در این بلوک اکتشافی حدود 8 تا 10 میلیارد بشکه ذخایر نفت خام وجود دارد که با توجه به ادامه فعالیت‌های اکتشافی در مورد حجم دقیق ذخایر نفت این بلوک در شرایط فعلی نمی توان اظهار نظر کارشناسی انجام داد.