کد خبر: ۳۴۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۴۱

رقیب جدید رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰/ لیگ برتر اصولگرایان شکل گرفت

اقتصادنیوز نوشت: براساس آنچه ستاد انتخابات اعلام کرد هفت نامزد تایید صلاحیت و برخی چهره های شاخص رد صلاحیت شدند.
سعید جلیلی ، سید ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، علیرضا زاکانی، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی،  محسن مهر علیزاده،  عبدالناصر همتی ۷ کاندیدای نهایی تایید شده برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری از امروز فعالیت انتخاباتی خود را آغاز می کنند.

خط قرمز شورای نگهبان بر صلاحیت ۵ کاندیدا

 علی لاریجانی رئیس پیشین مجلس، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت،مسعود پزشکیان وزیر پیشین بهداشت و نایب رئیس سابق مجلس،محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سعید محمد فرمانده پیشین قرارگاه خاتم انبیا در جمع تایید صلاحیت شدگان قرار ندارند و از لیست کاندیدای انتخابات شورای نگهبان حذف شدند.

رکوردداران کاندیداتوری و تازه واردها

در جمع نامزدهای تایید صلاحیت علی رضا زاکانی، عبدالناصر همتی و قاضی زاده هاشمی اولین بار است که به فینال رقابت ها راه یافته اند. زاکانی در سال ۹۲ نامزد شد اما احراز صلاحیت نشد قاضی زاده هاشمی و همتی برای اولین بار بخت خود را آزموده اند. محسن مهرعلیزاده در سال ۸۴ نیز نامزد ریاست جمهوری شد. صلاحیت او ابتدا احراز نشد و در ادامه پس از نامه رئیس وقت مجلس با حکم حکومتی تایید صلاحیت گرفت و وارد فاز رقابت شد. جلیلی و رئیسی هر کدام یک بار با روحانی رقابت کرده اند و شکست خورده اند. محسن رضایی نیز در سال های ۸۴،۸۸،۹۲ وارد گود انتخابات شده است.نامزدی او برای این دوره موجب شد او رکوددار ثبت نام در انتخابات شود. پس از او محمد باقر قالیباف و اکبر هاشمی رفسنجانی قرار دارند.

لیگ برتر اصولگرایان؟

اصولگرایان در این دور از انتخابات ۵ نامزد دارند که هر کدام خاستگاه متفاوتی دارند زاکانی از جمعیت رهپویان است. رضایی در قالب جبهه ایستادگی حرکت می کند. قاضی زاده و سعید جلیلی به جبهه پایداری نزدیک هستند و رئیسی از سوی جبهه جدید تاسیسی با نام جبهه انقلاب حمایت می شود. از سوی دیگر عبدالناصر همتی گرچه اعلام کرده مستقل امده اما به جهت سیاسی به جریان تکنوکرات اصلاح طلب نزدیکتر است محسن مهر علیزاده نیز خود در زمره اصلاح طلبان قرار می دهد.

دوگانه همتی -رئیسی؟

پیش بینی می شود با توجه به ترکیب نامزدهای تایید صلاحیت شده دوگانه انتخابات ۱۴۰۰ میان رئیسی و همتی باشد. زیرا بخش زیادی از نامزدهای تایید صلاحیت در چارچوب گفتمانی ابراهیم رئیسی دسته بندی می شوند. محسن مهرعلیزاده گرچه به جهت سیاسی تا حدودی با اکثریت تایید شده مرز بندی دارد اما به نظر می رسد در مقایسه با عبدالناصر همتی رئیس کل کنونی بانک مرکزی از عنصر شهرت کمتری برخودار است. چارچوب، اطلاعات اقتصادی به روز همتی نیز می تواند گزینه دیگر برتری همتی بر مهرعلیزاده باشد. از این رو گرچه هنوز برای پیش بینی قطعی زود است اما روی کاغذ دوگانه همتی و رئیسی محتمل تر است. همتی تکنوکرات که خاستگاه اقتصادی دارد با رئیسی که می تواند نماد انتقال قوه قضائیه به قوه مجریه باشد. رقابت یک تکنوکرات اقتصادی که در بیانیه خود برنامه عملی اش ی تغییر ریل اقتصاد کشور عنوان و تاکید کرده  قوه مجریه، بر اجرای برنامه اقتصادی متمرکز خواهد بود و ظرفیت اصلی خود را به این امر اختصاص خواهد داد. در واقع همتی در بیانیه به ظرافت اشاره کرده که ترجیح می دهد در مقام رئیس قوه مجریه نقش ایفا کند و اولویت خود را اقتصاد قرار دهد.

رئیسی نیز که با شعار مبارزه با فساد وارد میدان شده برنامه و هدف اصلی  برای حل مشکلات و بحران های کشور، بر همین مبنا قرار داده است.