کد خبر: ۳۴۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۱

اوکراين : در نشست ژنو ، مسئله بازگرداندن "کريمه" را مطرح مي کنيم

فارس: وزير امور خارجه موقت اوکراين اعلام کرد که اين کشور قصد دارد در مذاکرات 4 جانبه ژنو (17 آوريل، 28 فروردين )، مسئله بازگرداندن کريمه به اين کشور را مطرح کند، البته بعيد است روسيه حاضر به مذاکره در اين مورد شود.

به گزارش خبرگزاري «نووستي»، "آندري دشيتسا" کفيل وزارت امور خارجه اوکراين امروز، چهارشنبه اعلام کرد که اين کشور در جريان مذاکرات 4 جانبه (وزراي خارجه روسيه، آمريکا، اتحاديه اروپا و اوکراين) در ژنو قصد دارد موضوع «بازگرداندن کريمه تحت صلاحيت حقوقي اوکراين» را مطرح کند.

منطقه استراتژيک و خودمختار کريمه بعد از تغيير رژيم سياسي در اوکراين که از طريق کودتا و با حمايت هاي همه جانبه غرب صورت گرفت، همه پرسي در مورد وضعيت اين منطقه برگزار کرده و در تاريخ 16 ماه مارس، 96 درصد مردم آن به جدايي از اوکراين و پيوستن به ترکيب فدراسيون روسيه راي مثبت دادند.

وزير خارجه موقت اوکراين همچنين گفت: علاوه بر اين براي ما بسيار مهم است که روسيه تصميم پارلمان اين کشور در مورد صدور مجوز به رئيس‌جمهور براي استفاده از توان نظامي در اوکراين را لغو کند. "دشيتسا" بار ديگر روسيه را به حمايت از جدايي طلبان در مناطق شرقي اوکراين متهم کرد.

"سرگئي لاوروف" وزير امور خارجه روسيه پيش از اين اعلام کرده بود که مقامات مسکو حاضر شده اند در اين نشست 4 جانبه شرکت کنند، تنها در صورتي که صحبت از اين نباشد که غرب نظاره گر باشد که روسيه چگونه با طرف اوکرايني مذاکره خواهد کرد، بلکه وضعيت بايد به اين ترتيب باشد که همه نيروهاي خارجي، از جمله آمريکا و اتحاديه اروپا بتوانند مقامات کي‌يف را متقاعد سازند تا از همه مناطق اوکراين دعوت کنند تا در گفت‌وگوهاي ملي سراسري شرکت کرده و مشکلات داخلي اين کشور را حل و فصل کنند.