کد خبر: ۳۴۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۲۵
روزنامه روس:

احیا روابط ایران و آذربایجان

هبران دو کشور ایران و آذربایجان از کشورهای یکدیگر دیدن می کنند. در آینده نزدیک، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به آذربایجان سفر خواهد کرد. تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نیست، اما طرف ایرانی تمایل دارد در ماه های آینده این دیدار را عملی کند. این خبر در روزهای اخیر، از سوی محسن پاک آیین، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان، به خبرنگاران اعلام شده است. به گفته وی، روحانی دعوت الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، از او برای دیدار از باکو را که در زمان دیدار رسمی اخیرش از ایران مطرح کرده، پذیرفته است.
نزاویسیمایا گازتا نوشت: رهبران دو کشور ایران و آذربایجان از کشورهای یکدیگر دیدن می کنند. در آینده نزدیک، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به آذربایجان سفر خواهد کرد. تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نیست، اما طرف ایرانی تمایل دارد در ماه های آینده این دیدار را عملی کند. این خبر در روزهای اخیر، از سوی محسن پاک آیین، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان، به خبرنگاران اعلام شده است. به گفته وی، روحانی دعوت الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، از او برای دیدار از باکو را که در زمان دیدار رسمی اخیرش از ایران مطرح کرده، پذیرفته است.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، با توجه به نتایج دیداری که طی آن از الهام علی اف با احترام زیادی استقبال شد و همچنین فعال تر شدن روابط میان وزیران و مقامات دولتی دو کشور، تحلیلگران داخلی به این باور رسیده اند که روابط دوستانه ای میان رئیس جمهور آذربایجان و حسن روحانی برقرار شده که می تواند مناسبات میان باکو و تهران را در سطح جدیدی قرار دهد.

گام های مشخصی در این رویکرد برداشته شده اند – طرفین روسای کمیسیون دو جانبه و بین دولتی را که مدتهای مدیدی فعالیت نداشت، تعیین کرده اند و در خصوص همکاری در عرصه احداث و بهره برداری از نیروگاه برق آبی اردوباد و مرازات در رودخانه مرزی ارس – شاخه ای از کورا – به توافق رسیدند. به موازات آن، در روزهای اخیر، حسین دهقان و ذاکر حسن اف، وزیران دفاع دو کشور، جزئیات همکاری در عرصه نظامی را بررسی کرده اند. افزون بر آن، به احتمال زیاد، در رابطه با حل و فصل موضوع مساله ساز تعیین وضعیت دریای خزر نیز در مواضع طرفین قرابتی به وجود آمده است.

در این میان، نشریه اینترنتی « Fineko/abc.az» با استناد بر سخنان محسن پاک آیین، سفیر ایران، گزارش می دهد که در جریان دیدار حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، از باکو، آذربایجان و ایران یادداشت مربوط به وضعیت دریای خزر را امضا خواهند کرد. این امر تا قبل از برگزاری اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر در ماه سپتامبر در آستاراخان، عملی خواهد شد. در رابطه با دیدار ذاکر حسن اف، وزیر دفاع آذربایجان، از تهران نیز باید گفت که براساس خبرهای رسمی، در نگاه نخست به نظر می رسید که این دیدار، جنبه آشنایی داشته است.

حسن اف هنگام گفتگو با همتای ایرانی خود اعلام کرد که میان وزارت دفاع دو کشور حسن تفاهم و اعتماد متقابل برقرار است. در این میان، وی ابراز اطمینان کرده که همکاری ایران با جامعه بین الملل، مساله برنامه هسته ای صلح آمیز تهران را از دستور کار حذف خواهد کرد.

سردار دهقان نیز به نوبه خود اعلام کرده که کشورهای منطقه باید برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی گام های جدی بردارند. در این میان، وی خاطر نشان کرده که وزارت دفاع ایران آماده است تا آذربایجان را در جهت تامین امنیت و قدرت دفاعی خود مساعدت کند. اما هنوز معلوم نیست که در این مورد مشخصا چه برنامه ای مطرح است و باکو تا چه حد به آن نیاز دارد. در هر صورت، با وجود آن که در تفسیرهای مربوط به دیدار وزیر دفاع آذربایجان از ایران، برخی از از سیاستمداران تصورشان بر این بوده که طرفین به مرحله امضای توافقنامه های مهم در عرصه همکاری نظامی – فنی خواهند رسید، اما تا لحظه انتشار این شماره نشریه حاضر، در مطبوعات به چنین مسئله ای اشاره نشده است.

به اعتقاد برخی از تحلیلگران، عرصه همکاری نظامی ایران و آذربایجان توسعه چندانی نداشته است. در این رابطه، باکو در وهله نخست، همکاری با روسیه، ترکیه و اسرائیل را ترجیح می دهد. در این همکاری ها هم آموزش کادر نظامی مطرح است و هم خرید تسلیحات و تکنولوژی نظامی و هم تولید مشترک تکنولوژی نظامی و تسلیحات. اما این بدان معنا نیست که باکو در مجموع در عرصه فعالیت سیاست خارجی خود، ایران را کنار می زند.

راسم موسی بیگ اف، عضو مجلس ملی و سیاست شناس برجسته، در تفسیری از مرحله کنونی روابط ایران – آذربایجان می گوید که آذربایجان دستور کار مشخصی را در رابطه با ایران در نظر گرفته است و با برخی مسائل مواجه است. نخست، امنیت منطقه است. ایران – قدرت بزرگ منطقه به شمار می رود که مواضع اش در ارتباط با حل و فصل مساله قره باغ و دیگر تهدیدهای موجود در منطقه، بسیار مهم است. دوم، باکو در رابطه با منابع انرژی زای دریای خزر با مسایلی مواجه است و باید در این خصوص گفتگو شود. سوم، طرح های بسیار خوبی در رابطه با خط راه آهن شمال – جنوب مطرح است که ایران، آذربایجان و روسیه در آن شرکت دارند.

موسی بیگ اف اعلام کرد: «از جنبه اصولی، حال که ایران از تحریم های کشورهای غربی خلاص می شود، در این صورت برای اجرای طرح های جدی مانعی وجود نخواهد داشت و آذربایجان نیز به دنبال آن است. در مجموع، حذف ایران از جریان گفتگوهای فعال بین آذربایجان با روسیه، قزاقستان، گرجستان و ترکیه نمی تواند کار معقولی باشد».