کد خبر: ۳۴۲۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۰۵

شرکت نفتی هند: ایران امتیاز دهد، نفت می‌خریم

شرکت پالایش نفت دولتی بهارات پترولیوم اعلام کرد اگر ایران امتیازاتی ارائه کند که نفت این کشور را در مقایسه با رقیبانش جذاب کند، سالانه دو میلیون تن نفت ایران را خریداری خواهد کرد.
ایسنا: شرکت بهارات پترولیوم هنگامی که تهران تحت تحریم‌های آمریکا قرار نداشت به طور میانگین سالانه دو میلیون تن نفت ایران را خریداری می کرد.

ان ویجایاگوپال، مدیر فاینانس شرکت بهارات پترولیوم گفت: هنگامی که وضعیت عادی بود سالانه به طور متوسط دو میلیون تن نفت ایران را خریداری می کردیم. ما دوباره همین میزان نفت خواهیم خرید و شش میلیون تن نفت از ایران خریداری نخواهیم کرد. وی همچنین گفت: خرید نفت ایران به قیمت آن در مقایسه با گریدهای نفتی مشابه بستگی دارد.

ایران نفت خود و هزینه حمل آن را با تخفیف به پالایشگاههای هندی عرضه می کرد. نفت ایران مناسب پالایشگاه کوچی شرکت بهارات پترولیوم است و دو تا دو و نیم دلار در هر بشکه ارزانتر از گریدهای مشابه است و نزدیکی جغرافیایی به ایران به معنای آن است که هزینه های حمل محموله های نفتی کمتر خواهد بود.

هند که سومین مصرف کننده و واردکننده بزرگ نفت جهان است، واردات نفت از ایران را در سال ۲۰۱۹ پس از این که معافیت آمریکا از تحریم‌های ضد ایرانی تمدید نشد، متوقف کرد. دونالد ترامپ، رییس جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و دستور بازگشت تحریم‌ها را صادر کرد. اما اکنون دولت جو بایدن، رییس جمهور دموکرات آمریکا و ایران سرگرم مذاکرات غیرمستقیم برای احیای برجام هستند.

ویجایاگوپال گفت: حدود ۴۵ درصد از واردات نفت بهارات پترولیوم از طریق خرید محموله های تک و باقی آن از طریق قراردادهای بلندمدت انجام می‌شود.

هند که سابق بر این بزرگترین مشتری نفت ایران پس از چین بود، در سال مالی که از آوریل سال ۲۰۱۸ آغاز شد، حداکثر ۴۸۰ هزار بشکه در روز نفت خریداری کرد. چندین پالایشگاه هندی که تجهیزات آنها مناسب فرآوری نفت ایران است، متعهد شده اند بمحض رفع تحریمها، خرید نفت ایران را ازسربگیرند. پالایشگاههای هندی سرگرم برنامه ریزی برای جایگزین کردن خرید محموله های تک با نفت ایران در نیمه دوم سال میلادی جاری هستند. تحلیلگران انتظار دارند ایران صادرات نفت خود را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ پس از این که تحریمها رفع شدند، به ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت بهارات پترولیوم در موج دوم شیوع ویروس کرونا در هند که تقاضای داخلی برای سوخت را کاهش داده، پالایشگاههایش را با ظرفیت ۸۶ درصد اداره می کند