کد خبر: ۳۴۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۸۳

فايننشال تايمز: جايگاه شاهزاده بندر مدت ها در معرض خطر بود

تسنيم: نشريه انگليسي فايننشال تايمز نوشت: رئيس سرويس اطلاعات عربستان از مدت ها قبل جايگاهش در اين پست و در داخل خاندان متزلزل بود.

تصميم مربوط به برکناري شاهزاه بندربن سلطان از سمت رياست اطلاعات کل عربستان در حالي گرفته و صادر شده است که از نزديک به دو سال قبل به دليل شکست هاي سنگيني که وي در اداره پرونده سوريه و آمريکا داشته بحث ها بر سر مساله احتمال برکناري وي از اين سمت مطرح بوده است.

اين نشريه مي افزايد: گفته شده بود، شاهزاده بندر بن سلطان براي انجام يک عمل جراحي عازم خارج شده بود و براي گذراندن مدت نقاهت به کشور مراکش رفته بود، اما در طول اين مدت کشورهاي عرب حوزه خليج فارس در نبود اين شاهزاده سعودي پول و سلاح مورد نياز مخالفان نظام سوريه را براي آنها تهيه و تامين مي کردند، اما در اين راه هم اين کشورها نتوانستند کفه موازنه قدرت را به نفع مخالفان در جنگ با نظام سوريه تغيير دهند.

به نوشته فايننشال تايمز، ناخشنودي مقامات سعودي از آمريکا و بحران ميان واشنگتن و رياض از زماني شکل گرفت که آمريکا حاظر نشد به سوريه حمله کند، از آن بدتر در نظر آنها زماني بود که آمريکا در خصوص پرونده هسته اي ايران راه حل سياسي را تشويق کرد.

تحليگران غربي در خصوص راهبرد جديد مسئولان سعودي به اين نشريه انگليسي اعلام کردند: جايگاه بندر بن سلطان از ماه ها قبل در خطر بود، آن زمان که وي تصميم گرفت از اتباع سعودي براي جنگ در سوريه استفاده کند، مقامات عالي رتبه عربستان از اين تصميم شاهزاده بندر نا راضي شدند چرا که طي يک دهه گذشته آنها موفق شده بودند، هسته هاي تروريستي که در داخل عربستان شکل گرفته بودند و هر از چندگاهي بر ضد نظام دست به اقداماتي مي زدند را سرکوب کنند، حال چگونه اين شاهزاده سعودي تصميم گرفته بود مجدداً تروريست هاي سعودي را به خدمت بگيرد؟ اين امر باعث خشم مقامات عالي رتبه سعودي شد و در پي آن تصميم به حذف وي از قدرت گرفتند.