کد خبر: ۳۴۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۱

برکناري بندر بن سلطان ، اعتراف به شکست عربستان در مواجهه با ايران در مسائل مهم منطقه اي است

"عبدالباري عطوان" سردبير سايت خبري تحليلي رأي اليوم روز پنج شنبه تأکيد کرد: هر کس کتاب "The prince ” يا "شاهزاده" درباره زندگي "بندر بن سلطان" به قلم "وليام سيمپسون" دوست و همکلاسي او در دانشکده نظامي "هرست" انگليس را خوانده باشد، تصوير شفافي را از وي که به "مرد مأموريتهاي دشوار" لقب گرفته به دست مي آورد.

به نوشته العالم، وي افزود: در اين کتاب بندر بدون شرمندگي اعتراف مي کند که در پس پرده ترور "سيد محمد حسين فضل الله" مرجع شيعيان لبنان بود و اين کار را در واکنش به تخريب مقر تفنگداران آمريکايي در لبنان در سال 1982 انجام داد. عطوان خاطرنشان کرد: بندر مجموعه اي از تناقض‌ها است؛ او 17 سال در نيروي هوايي عربستان خلبان بود و پس از آن به واشنگتن رفت و به مدت 22 سال سفير کشورش در آمريکا شد. طي آن دوره نقش مهمي را در قراردادهاي تسليحاتي کشورش با آمريکا و انگليس ايفا کرد و درآمدهاي بسياري را نيز به دست آورد و توانست روابط آمريکا و عربستان را از فروپاشي نجات دهد. او همچنين توانست خاندان حاکم را پس از ماجراي 11 سپتامبر نجت دهد. از بين 19 نفر از عاملان حملات 11 سپتامبر 17 نفر سعودي بودند. او آمريکا را تشويق کرد که با اعزام 50 هزار نظامي به عربستان، به اخراج نيروهاي صدام از کويت کمک کند، و نخستين کسي بود که ساعت صفر براي اشغال عراق توسط نيروهاي آمريکايي را مي دانست.
عطوان تأکيد کرد: مهمترين تناقض‌ها، مقدمه همين کتاب است، که توسط "نلسون ماندلا" طلايه دار جنبش آزادي در قرن نوين و "مارگارت تاچر" افراطي ترين زن با تفکرات استعمارگرانه در طول تاريخ انگليس، نوشته شده است. عطوان خاطرنشان کرد، دليل اين مقدمه درباره بندر بن سلطان پرداختن به دلايل برکناري او از رياست سازمان اطلاعات عربستان است؛ تا به موضوع بلندپروازي هاي او که فراتر از مسئوليتهايش است، و همچنين شخصيت متناقض او و اعتماد به نفس و ماجراجويي‌هايش اشاره اي شود.
عطوان اظهار داشت: سازمان اطلاعات عربستان، بزرگترين گره و پيچيده ترين مشکل براي پادشاه عربستان از زمان برکناري "ترکي فيصل" از رياست اين سازمان است. فيصل 24 سال رياست اين سازمان را برعهده داشت و آن را به امپراتوري تبديل کرده بود. گفته شده است که دليل برکناري فيصل نداشتن تفاهم با ملک عبدالله در دوران وليعدي او بود. عطوان نوشت: دو دليل آشکار براي برکناري بندر از وزارت اطلاعا عربستان وجود دارد؛ نخست بيماري او است. بندر در واشنگتن از ناحيه کتف عمل جراحي شد و پس از آن به کاخش در مغرب انتقال يافت تا دوران نقاهت را سپري کند. دليل دوم هم سوء مديريت پرونده سوريه است. بندر براي براندازي هرچه سريعتر نظام سوريه گروه هاي افراطي را تسليح کرد ولي در اين مأموريت موفق نشد.
عطوان خاطرنشان کرد: ما دليل دوم را ترجيح داده و دليل بيماري را بعيد مي‌دانيم؛ زيرا اگر به دليل بيماري برکنار شده باشد، بايد از دبيرکلي شوراي امنيت ملي عربستان و عضويت هيأت بيعت نيز برکنار مي‌شد. سردبير سايت خبري تحليلي رأي اليوم تأکيد کرد: رياست سازمان اطلاعات عربستان به دو هدف به بندر سپرده شد، نخست براندازي نظام سوريه و دوم هماهنگي با دوستان آمريکايي براي اقدام نظامي عليه ايران و تکرار سناريوي عراق عليه اين کشور.
عطوان اظهار داشت: بندر که فعاليتهايش موجب خشم دولت آمريکا شده بود، تلاش کرد پل‌هاي را براي برقراري روابط با روسيه بگشايد، و در همين راستا حدود 4 بار با رئيس جمهور اين کشور ديدار کرد. حدود 6 ماه قبل هم در سفر به روسيه 3 هفته در مسکو ماند و با مسئولان روس ديدار کرد. عطوان خاطرنشان کرد: بندر تا کنون بارها از حلقه قدرت در عربستان خارج شده و پس از مدتي با قدرت بيشتر وارد مراکز تصميم گيري در اين کشور شده است. وي درباره جانشينان بندر گفت: يوسف بن علي الادريسي با فرمان پادشاه جايگزين بندر شد، ولي رياست او بر سازمان اطلاعات عربستان زياد طول نخواهد کشيد زيرا او شاهزاده نيست و اين پست بسيار حساس در انحصار شاهزادگان خاندان حاکم و افراد بسيار نزديک به حلقه حکومتي است.
عطوان ادامه داد: اکنون اسامي بسياري مطرح است، که از جمله آنها "احمد بن عبدالعزيز" است که پادشاه او را از وزارت کشور برکنار، و "محمد بن نايف" را جايگزين او کرده است. برخي هم مي گويند که "سلمان بن سلطان" برادر بندر و معاون وزير دفاع نيز شانس زيادي براي تصدي اين پست دارد. برخي هم اسامي افرادي مانند "سعود بن فهد بن عبدالعزيز" را مطرح مي کنند. عطوان تأکيد کرد: بندر بن سلطان به دليل جسارت و خون ريزي هايش شخصيت محبوبي نيست، ولي اين ويژگي بيشتر رؤساي سازمانهاي اطلاعات در کشورهاي عربي است و کسي در سوريه، ايران، لبنان، عراق، قطر و حتي در داخل عربستان از رفتن بندر ناراحت نمي شود.