کد خبر: ۳۴۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۳

نجفی : ابعاد برنامه هسته ای ایران کاملا شفاف است

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، در واکنش به اظهارات دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درمورد فعالیت های هسته ای کشورمان،گفت:تمام ابعاد برنامه هسته ای ایران کاملا شفاف است.

به گزارش ایرنا،ˈرضا نجفیˈ روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در وین،در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات اخیر یوکیا آمانو در مصاحبه با خبرگزاری شینهوا، گفت:اگر چنین مطالبی صحت داشته باشد مایه تعجب است که در فضای همکاری فعلی با آژانس چنین موضوعاتی مطرح می شود.

نجفی خاطرنشان کرد: با اجرای اقدامات طبق توافق ژنو و همچنین اقدامات عملی توافق شده طبق بیانیه مشترک درمورد چارچوبی برای همکاری ها،ایران اقدامات داوطلبانه ای را به اجرا در آورده که بر اساس آن تمام ابعاد برنامه هسته ای کاملا شفاف بوده و طبق خود گزارش های آژانس،همه فعالیتها صلح آمیز بوده و آژانس هیج انحرافی را تاکنون ثبت نکرده است.

وی خاطرنشان کرد:مواضع ایران درخصوص اجرای کد اصلاح شده سه ممیز یک و همچنین پروتکل الحاقی که آقای آمانو به آنها اشاره کرده نیز کاملا روشن است به طوری که ایران قبلا هر دو را امضا و بصورت داوطلبانه اجرا می کرد ولی با ارجاع غیرقانونی و غیرحقوقی موضوع ایران به شورای امنیت و وضع تحریم های ناعادلانه اجرای آنها را متوقف کرد.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: لذا اینکه با عدم اجرای پروتکل الحاقی آژانس نمی تواند درخصوص عدم وجود فعالیت های احتمالی اعلام نشده نظر دهد فقط مربوط به ایران نیست و بسیاری از اعضای آژانس که پروتکل الحاقی را یک سند داوطلبانه می دانند آن را اجرا نکرده و همه آنها همین وضعیت را دارند.

نجفی همچنین تصریح کرد: این موضوعات اکنون در چارچوب گفتگوها با گروه یک باضافه پنج درحال مذاکره است و تا رفع کامل تحریم های ناعادلانه هیچ کس حتی آژانس نباید انتظار اجرای آنها را داشته باشد.

وی افزود: اما درخصوص اتهامات و ادعاها که تابحال یک مدرک متقن و موثق درمورد آنها ارائه نشده تنها باید گفت که مایه تاسف است در حالیکه ایران درحال همکاری با آژانس است این موضوعات بدون پشتوانه به رسانه ها کشانده می شود.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در این گفت و گو درخصوص سند دوصفحه ای که آژانس امروز منتشر نموده نیز گفت این سند در واقع روزآمد شده سند قبلی و نشان دهنده آن است که ایران به اجرای اقدامات داوطلبانه طبق توافق ژنو همچنان ادامه می دهد.

یوکیا آمانو٬ دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی٬ در گفت وگویی که روز سه شنبه ( 15آوریل/ 26 فروردین) با خبرگزاری شین هوا انجام داد بر اهمیت همکاری و خواست ایران برای سرعت بخشیدن به حل و فصل مناقشه هسته ای با این کشور تاکید کرد.

آمانو در این گفت و گو همچنین مدعی شده است که ایران همچنان از اطلاع رسانی پیشاپیش به آژانس در ارتباط با برنامه ریزی ساخت تاسیسات هسته ای و اجرای پروتکل های دیگر که مستلزم برخورداری از شفافیت بیش تر در رابطه با پرونده اتمی است سرباز زده و بر همین اساس آژانس انرژی اتمی همچنان نمی تواند بگوید هدف از تمامی فعالیت های تاسیسات و اقدامات اتمی ایران صلح آمیز است.