کد خبر: ۳۴۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۷

پوتین: انتخابات ریاست جمهوری اوکراین غیرقانونی است


ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه اعلام کرد: انتخابات ریاست جمهوری اوکراین مطابق قانون اساسی این کشور غیرقانونی است و برای مشروعیت یافتن آن باید قانون اساسی تغییر کند.

به گزارش ایرنا، پوتین روز پنجشنبه در برنامه گفت و گوی مستقیم سالانه خود با شهروندان روسیه که از شبکه روسیه پخش می شد، گفت: بدون اصلاح قانون اساسی ، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین ناممکن است.

وی افزود: مطابق قانون اساسی اوکراین با توجه به این واقعیت که از نظر حقوقی ویکتور یانوکوویچ هنوز رییس جمهوری این کشور است، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امکان ناپذیر می شود.

رییس جمهوری روسیه گفت: اگر می خواهند انتخابات ریاست جمهوری مشروع شود باید قانون اساسی را تغییر دهند و در حال حاضر چنین مساله ای مطرح است و بسیاری خواهان فدرالی شدن حکومت اوکراین هستند.

پوتین همچنین گفت که مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین به صورت غیرقابل قبول انجام می گیرد.

وی اضافه کرد: اگر وضعیت به همین منوال پیش برود نمی توانیم رویدادهای پس از 25 ماه می (انتخابات ریاست جمهوری اوکراین) را مشروع بدانیم.

وی ادامه داد: چگونه می توان این انتخابات را در شرایطی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری از شرق اوکراین را مورد ضرب و شتم قرار می دهند، قانونی دانست.

رییس جمهور روسیه ادامه داد : کشورهای فرانسه، آلمان و لهستان به عنوان ضامن اجرای موافقت نامه 21 ماه فوریه حل بحران اوکراین، هیچ اقدامی برای اجرای آن نکردند.

وی گفت: وزیران خارجه فرانسه، آلمان و لهستان موافقت نامه حل بحران اوکراین را که میان ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری اوکراین و مخالفان عقد شد، امضا کرده بودند.

ویکتور یانوکوویچ رییس جمهور مخلوع اوکراین و مخالفان غربگرای وی 21 فوریه سال جاری میلادی به دنبال تشدید ناآرامی ها در این کشور موافقت نامه ای را در حضور وزرای امور خارجه کشورهای آلمان، لهستان و فرانسه امضا کردند که بر اساس آن مقرر شد دولت جدید این کشور با مشارکت مخالفان تشکیل و انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ماه دسامبر برگزار شود.

وی افزود: یانوکوویچ بطور کامل این موافقت نامه را اجرا و نیروهای ویژه پلیس را از کی یف خارج کرد اما مخالفان وی این سند را اجرا نکردند و سه کشور اروپایی هم هیچ اقدامی برای واداشتن مخالفان به اجرای بندهای موافقت نامه انجام ندادند.

پوتین گفت:بلافاصله پس از امضای این موافقت نامه، یانوکوویچ از کی یف خارج شد و مخالفان و افراط گرایان به اشغال اقامتگاه وی پرداخته و در واقع کودتا انجام گرفت.

رییس جمهوری روسیه افزود: معلوم نیست چرا رژیم حاکم بر اوکراین به چنین اقدام احمقانه ای که وضعیت کشور را به فاجعه نزدیک کرده است، متوسل شد.

پوتین گفت: امیدوارم مقامهای اوکراینی متوجه باشند که کشورشان به سوی چه پرتگاهی حرکت می کند و از این لحاظ مذاکرات چهارجانبه ژنو برای حل و فصل بحران اوکراین اهمیت فراوان دارد.

گفتگوی مستقیم رییس جمهوری روسیه با مردم این کشور حدود چهار ساعت و نیم بطول انجامید و پوتین در این مدت به 85 سوال پاسخ داد

برنامه ویژه سالانه گفتگوی مستقیم ولادیمیر پوتین با مردم روسیه دوازدهمین گفت و گوی مستقیم رییس جمهوری روسیه با شهروندان این کشور است.

این برنامه در زمان اولین دوره ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین ظاهر شد.

اولین برنامه روز 24 دسامبر سال 2001 میلادی و یازدهمین برنامه در روز 25 آوریل سال 2013 برگزار شد.

در گفت و گوی مستقیم امسال ،شهروندان کریمه، منطقه تازه الحاق شده به روسیه نیز شرکت می کنند.

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، بیش از 2 میلیون سوال از طریق شبکه اینترنتی و تماس های تلفنی از پوتین مطرح شد.