کد خبر: ۳۴۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۷

واشنگتن تقویت گروه های قبیله ای برای مبارزه با القاعده در سوریه را بررسی می کند

روزنامه ˈ الحیاتˈ چاپ لندن به نقل از آنچه منابع دیپلماتیک قابل اعتماد نامید تاکید کرد که دولت آمریکا در حال بررسی تقویت گروه های قبیله ای در مرز سوریه با عراق وشهر ˈالرقهˈ در سوریه است که شبکه تروریستی القاعده وجنگجویان داعش در آنجا حضور بیشتری دارند.

به نوشته روز جمعه روزنامه الحیات،این منابع اشاره کردند که سازمان جاسوسی آمریکا بر روی تدوین راهبردی یکپارچه وکامل در این زمینه و شناسایی گروههایی که می توان از آنها برای رسیدن به این هدف استفاده کرد، کار می کند. گامی که مشابه تجربه تشکیل نیروهای بیداری (الصحوه) در عراق برای مبارزه با گروههای تروریستی است.

به نوشته ˈنیویورک تایمزˈ، این اقدام امریکا به دلیل نگرانی از افزایش نفوذ القاعده در سوریه وارتباط عناصر داعش وجبهه النصره با سران القاعده در پاکستان، وˈ ایمن الظواهری ˈ رهبر آن است.

مقامات آمریکایی نسبت به ورود دهها جنگجوی القاعده از پاکستان به خاک سوریه در ماه های اخیر و تبدیل مکان های استقرار آنها به پناهگاه امنی برای برنامه ریزی درحمله به غرب در آینده هشدار دادند. سازمان جاسوسی امریکا به طور خاص از امکان ورود تندروهای القاعده به سوریه که تجارب جنگی ، توانایی ساخت مواد منفجره و فنون استفاده از سلاح های سبک را در اختیار داشته و پیش زمینه مذهبی وعقیدتی دارند به شدت نگران است .

به نوشته نیویورک تایمز ، سوریه محل جذب این افراد است زیرا همانند افغانستان و پاکستان در معرض حملات هواپیماهای بدون سرنشین نیست، همچنین در سوریه آنها امکان برقراری ارتباط با حدود 1200 مسلح امریکایی و اروپایی را دارند که در آنجا می جنگند.

منابع جاسوسی آمریکا به این روزنامه گفتند که با توجه به اطلاعات بدست آمده از جاسوسی الکترونیکی، خبرچینان و پایگاه های مجازی شبکه های اجتماعی، رهبری القاعده در پاکستان، از جمله الظواهری در حال برنامه ریزی های سازمان یافته تر از گذشته با گروههای مسلح در سوریه است تا برای ضریه زدن به اهداف کشورهای غربی در آینده جنگجویان غربی را به خدمت گرفته وآموزش دهد.

نیویورک تایمز در میان جنگجویان القاعده در سوریه،به نام ˈابو خالد سوریˈ اشاره کرد که ماه گذشته در یک حمله انتحاری کشته شد. وی سوری تبار واز نزدیکان رهبر سابق القاعده اسامه بن لادن بود که میانجیگری بین جبهه النصره وداعش را بر عهده داشت اما در یک عملیات انتحاری که داعش متهم به انجام آن است کشته شد.