کد خبر: ۳۴۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۹

بوتفلیقه رئیس‌جمهور الجزایر شد

منابع خبری اعلام کردند که عبد العزیز بوتفلیقه با کسب حداکثر آراء برای چهارمین دور متوالی رئیس‌جمهور الجزایر شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از تلویزیون دولتی الجزائر، وزرات کشور الجزایر اعلام کرد «عبد العزیز بوتفلیقه» با کسب حداکثر آراء برای چهارمین دور متوالی رئیس‌جمهور این کشور شد.

این وزارت‌خانه، میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری دیروز را 51.70  درصد اعلام کرد. میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری گذشته درسال 2009 میلادی، 74.11 درصد بود.

طیب بلعیز، وزیر کشور الجزایر امروز عصر اعلام کرد که در 48 استان این کشور بیش از 11 میلیون نفر رای داده‌اند. در این انتخابات 8 میلیون و 332 هزار و 598 نفر به بوتفلیقه رای داده‌اند که این میزان 81 درصد از آراست.

بالاترین میزان مشارکت در انتخابات در ایالت «تندوف» در جنوب غربی الجزایر گزارش شده که با استقبال 78 درصدی واجدان شرایط رأی روبرو بود. این در حالی است که ایالت «تیزی وزو» مهم‌ترین شهر منطقه القبائل شاهد فقط 20 درصد رای دهنده بوده است.

میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری در پایتخت الجزائر نیز 37.84 درصد گزارش شده است.

این در حالی است که بن فلیس، رقیب بوتفلیقه بعد از پایان رأی گیری انتخابات ریاست جمهوری طی کنفرانسی مطبوعاتی اظهار داشت اطلاعات موثقی دارد که از «موارد تقلب خطرناک در انتخابات» حکایت می کنند. وی دولت الجزایر را به «توطئه علیه اراده ملت» متهم کرد.

نگاهی کوتاه به زندگی سیاسی بوتفلیقه

«عبد العزیز بوتفلیقه» دوم مارس 1937 میلادی (11 اسفند 1315 شمسی) متولد شد، وی در سال 1956 میلادی برای مبارزه با استعمارگران فرانسوی به ارتش آزادیبخش الجزایر پیوست.

پس از استقلال الجزایر در سال 1962 برای مدت کوتاهی به عنوان وزیر ورزش در دوره حکومت احمد بن بله انتخاب شد. زمانی که تنها 26 سال داشت، در پی ترور «محمد خمیستی» در مقابل شورای ملی(پارلمان) در 11 آوریل 1963، جانشین وی در وزارت خارجه شد و 16 سال در وزارت خارجه باقی ماند تا اینکه تصمیم گرفت در سال 1981 میلادی پس از آنکه با انزوا و اتهام فساد بعد از مرگ بومدین که آن زمان نامزد جانشینی وی برای ریاست جمهوری بود، از فعالیتهای سیاسی کناره گیری کند.

«بوتفلیقه» رکورد ریاست جمهوری را در الجزایر با 15 سال ریاست در المرادیه در مقایسه با هواری بومدین که 13 سال در حکومت بود(1965 تا 1978) شکست.

وی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1999 با کسب بیش از 90 آرای مردم بر کرسی ریاست تکیه زد، وی در انتخابات 2004 و 2009 هم برای بار دوم و سوم پس از تعدیل قانون اساسی که شرط دو دوره ریاست جمهوری را لغو کرد، به کاخ المرادیه راه یافت.

بوتفلیقه طی دوران حکومت خود با بحرانهای سیاسی متعددی روبرو بود که به لطف پول‌های نفتی و ذکاوت و تجربه دیپلماتیک خود به سلامت از آنها عبور کرد.