کد خبر: ۳۴۵۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۶۵
گزارش روزنامه ایتالیایی از نبرد تندروها و اعتدالگرایان بر سر ایران شناس آمریکایی؛

ریچارد فرای؛ دوست ایران از نگاه روحانی و جاسوس از نگاه تندروها

ریچارد فرای که در سن 94 سالگی درگذشت، خواهان آن بود که در اصفهان دفن شود . تندروها اعتراض می کنند وی گوید: «او یک جاسوس آمریکایی بود، هرگز اجازۀ این کار را نخواهیم داد.» با این حال دولت روحانی او را «دوست ملت» قلمداد می کند.

روزنامه لااستامپا چاپ ایتالیا نوشت: ریچارد فرای که در سن 94 سالگی درگذشت، خواهان آن بود که در اصفهان دفن شود . تندروها اعتراض می کنند وی گوید: «او یک جاسوس آمریکایی بود، هرگز اجازۀ این کار را نخواهیم داد.» با این حال دولت روحانی او را «دوست ملت» قلمداد می کند.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، آخرین نبرد در نزاع سی سالۀ میان آمریکا و ایران برای یک تدفین صورت می گیرد. تدفین ریچارد نلسون فرای ،ایران شناس بزرگ آمریکایی که در تاریخ 27 مارس گذشته در سن 94 سالگی در گذشت.

فرای دوسوم عمر طولانی اش را در ایران سپری کرده بود و یکی از موشکاف ترین افرادآشنا به فرهنگ و تاریخ این کشور قلمداد می شد. حتی از سوی خود ایرانی ها که او را یک «دوست» به حساب می آوردند. همان گونه که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در روزهای اخیر بر این موضوع تأکید نمود.

خود فرای دیگر خود را بیش تر ایرانی احساس می کرد تا آمریکایی و پیش از این، در سال 2006 میلادی درخواست کرده بود که در اصفهان، این مروارید امپراطوری ایرانی صفویه (1760-1501) و به عقیدۀ سازمان یونسکو میراث بشریت که دارای بزرگ ترین میدان شهر در جهان، پل های سرپوشیدۀ دلربا که به قرن هفدهم بر می گردند و مسجد با شکوه شاه، دفن شود.

مکانی شایسته برای آسایش مردی که زندگی اش را وقف مطالعۀ عجایب فرهنگ ایرانی کرده بود. در سال 2008 میلادی در مصاحبه ای با شبکۀ سی ان ان چنین بازگو کرده بود: «مردم ایران بسیار مهمان نواز هستند و من به آنها عشق می ورزم. دلیلی وجود ندارد که من نمی بایست در اصفهان دفن شوم. این شهر کانون فرهنگی ایران به شمار می آید. هر چیزی در آن سرزمین، فرهنگ ساطع می کند.»

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت در سال 2010 میلادی به او اجازۀ دفن را داده بود. اما تمام ایرانی ها موافق این کار نبودند. اکنون افراطی تر و ضدآمریکایی تر از احمدی نژاد سربرآوردند.

افرادی در اصفهان با حرکت به سمت مقبره ای که قرارست این دانشمند آمریکایی در آن دفن شود و پیش از این دو ایران شناس دیگر به نام های آرتور پوپ و فیلیس آکرمن در آن دفن شده اند، شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

بدین ترتیب، آخرین آرزوی فرای نقش بر آب می شود و ممکن است به چندمین موضوع درگیری میان حسن روحانی، رئیس جمهور کنونی و تندروها تبدیل شود. در پلاکاردهایی که در اصفهان نصب شده بود چنین نوشته شده بود: «دیروز تماس تلفنی با اوباما، امروز دفن جاسوسان آمریکایی و فردا چه؟».