کد خبر: ۳۴۵۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۴
دیدار با برگزیده جشنواره فیلم کن در خانه سینما:

به «فرهادی» نگویید «کیارستمی» را بیشتر دوست دارم


محمدصالح هارون کارگردان فیلم‌سینمایی «مردی که فریاد می‌زند»وبرگزیده سال 2010 جشنواره‌ کن به خانه سینما در تهران آمد و با برخی از اهالی سینمای ایران گفت‌وگو کرد.

 نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی«مردی که فریاد می‌زند»که کارگردان آن،این اثر را تحت تاثیر جنگ‌های داخلی چاد ساخته است،عصر 28 فروردین ماه با حضور کارگردان،فرهاد توحیدی، محمد مهدی عسگرپور، جمعی از هنرمندان و اهالی سینما در تالار سیف‌ا... داد برگزار شد. در ابتدای این نشست فرهاد توحیدی رئیس هیات مدیره خانه سینما گفت:آقای هارون اهل چاد هستند و اقامت فرانسه دارند. یک برنامه مشترکی بین خانه سینما و بخش فرهنگی سفارت فرانسه، صورت گرفته است. از این رو این کارگردان برجسته به ایران سفر کرده‌اند و هم اکنون در خدمت وی هستیم. در ادامه محمد صالح هارون افزود:خیلی هیجان زده هستم که انقدر جمعیت در این سالن می‌بینم. من سینمای ایران و برخی از فیلمسازان این کشور را می‌شناسم و تحت تاثیر برخی از آنها بودم. اینکه در این جلسه کنار شما هستم به من دلگرمی می‌دهد. پس از نمایش نسخه دوبله شده این فیلم در تالار سیف ا... داد، محمد صالح هارون درباره ساخت این فیلم و حمایت کشور فرانسه توضیح داد: من به عنوان کسی که در فرانسه زندگی می‌کنم، می‌توانم از نهادهای این کشور درخواست حمایت کنم. البته در فرانسه حمایت از فیلم‌های هنری و مولف یک رسم است. البته این کشور یک صندوق برای حمایت از آثار سینمایی دارد که هنرمندان این کشور و کسانی که مقیم فرانسه هستند می‌توانند از این حمایت استفاده کنند. اما برای این حمایت یک کمیسیونی تشکیل می‌شود و اگر رای مثبت به اثر داده شود می‌تواند از حمایت 150 میلیون یورویی استفاده کند.

وی که این فیلم را چهارمین اثر سینمایی خود دانست درباره حمایت چاد از «مردی که فریاد می‌زند» عنوان کرد:اگر فیلم بتواند با اقبال روبه‌رو شود، تبلیغاتی در چاد برای آن انجام می‌دهند. فیلم من در جشنواره کن نماینده کشور چاد بود. وزیر فرهنگ چاد البته یک مبلغی برای فیلم هزینه کرد تا بهتر معرفی شود. آنها از این طریق از فیلم حمایت می‌کنند. هارون درباره پایان این فیلم و مرگ پسر گفت:پدر در این فیلم مسلمان است و در دین اسلام باید جنازه افراد به خاک سپرده شود اما او جنازه پسرش را به آب می‌سپارد. چون باور بسیار قدیمی است که در چاد وجود دارد که این کار باعث می‌شود تا اینگونه زندگی فرد جاودانه شود و دوباره به چرخه زندگی برگردد.

هارون تاکید کرد:سینما به گونه‌ای نقش آيینه را بازی می‌کند. شما وقتی در مقابل آيینه قرار می‌گیرید اگر در صورتتان یک سیاهی وجود داشته باشد، آن را نشان می‌دهد بدون اینکه جبهه گیری شود. این نوع نگاه که می‌گویید سیاه‌نمایی نگاه شیزوفرنیک است. هیچ فیلمی نمی‌تواند 100 درصد همه را تحت تاثیر قرار دهد. در کشور شما انقلاب صورت گرفته است، اما ممکن است همان زمان 100 درصد مردم شما طرفدار انقلاب نبودند. در یک سالن سینما هم، همه با یک برداشت فیلم را نگاه نمی‌کنند پس تاثیر آن هم یکنواخت نیست. این کارگردان درباره شباهت این فیلم با «گراند هتل» گفت:من این فیلم را دیده‌ام و قطعا برداشت کاملی از آن نداشتم. بلکه تا حدودی در کلیت از این فیلم استفاده کردم. 

وی درباره سینمای ایران و سینمای کیارستمی و فرهادی افزود:من سینمای ایران را دوست دارم و آن را دنبال می‌کنم. سینمای ایران انسانگراست. سینمای کیارستمی را دوست دارم. اما نسبت به سینمای فرهادی این عشق و علاقه‌ام کمتر است. اما به فرهادی نگویید که من کیارستمی را ترجیح می‌دهم.