کد خبر: ۳۴۵۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۴۴

روحاني در سازمان ملل به اولاند چه گفت؟

ايرنا: پايگاه اطلاع رساني شبکه لبناني « المنار» با اشاره به بالا گرفتن اختلافات سعودي ترکي در سوريه تاکيد کرد که ترکيه، حلب پايتخت اقتصادي سوريه را قبل از برگزاري انتخابات رياست جمهوري در اين کشور مي خواهد و مخالفان را تحت فشار گذاشته تا آن را از سلطه نظام خارج کنند.

در گزارشي که روز جمعه در پايگاه اطلاع رساني شبکه المنار منتشر شده ، آمده است: منابعي ازمخالفان سوري گفته اند که بعداز بالاگرفتن اختلافات ميان ترکيه و عربستان سعودي در سوريه، ترکيه با مشارکت «جمال معروف» و گروهش موسوم به « جبهه انقلابيون سوريه» در نبرد کسب مخالفت کرد.

اين گروه به « جبهه الاسلاميه» نزديک است.

اين منابع همچنين گفته اند که ترکيه با ورود عناصر مسلح جديد به نبرد کسب مخالفت کرده و به عناصري هم که اکنون در نبرد شرکت دارند ، اجازه نمي دهد وارد خاک اين کشور شوند و به همين دليل مجبور شده اند تا منفذي را براي نفوذ از جهت شرق با گشودن جبهه اي به سوي منطقه جسر الشغور پيدا کنند.

اما ارتش سوريه هم در اين منطقه منتظر است تا در کمين هايي آنها را شکار کند و تاکنون توانسته دهها عنصر مسلح را به هلاکت برساند و برخي از آنها هم ميان دو تيغه انبردست کسب و اطراف آن گرفتار شده اند.

** ترکيه ، حلب را مي خواهد
المنار نوشت : اما در حلب ، ترکيه اين شهر را مي خواهد و به همين دليل تلاش دارد قبل از برگزاري انتخابات رياست جمهوري سوريه ، معارضان سوري بر اين شهر به عنوان دومين شهر بزرگ و پايتخت اقتصادي اين کشور بطور کامل سيطره يابند و از سلطه کامل نظام خارج شود.

منابعي از مخالفان سوري گفته اند که ائتلاف مخالفان قصد دارد حلب را به عنوان پايتخت دولت موقت خود اعلام کنند چنانچه عناصر مسلح بتوانند با حمله اي که اکنون شروع شده بطور کامل برآن سيطره يابند.

براين اساس در آستانه انتخابات رياست جمهوري سوريه که همه تاکيد کرده اند بشار اسد بزودي نامزدي خود را اعلام مي کند و بارديگر رييس جمهوري خواهد شد، گروه هاي مسلح وابسته به مخالفان سوري بطور همزمان و از 4 محور حمله به شهر حلب را کليد زدند.

** روحاني به اولاند چه گفت؟
المنار خاطرنشان کرد که اين شبکه اولين رسانه عربي بوده است که از تصميم بشار اسد براي شرکت در انتخابات جديد رياست جمهوري سوريه خبر داده زمانيکه در 27 سپتامبر 2013 اعلام کرد که « روحاني خطاب به اولاند: بشار اسد در انتخابات 2014 رياست جمهوري سوريه نامزد مي شود»

المنار مي افزايد: در گزارشي نوشتيم که حسن روحاني رييس جمهوري اسلامي ايران در حاشيه نشست هاي مجمع عمومي سازمان ملل با فرانسوا اولاند رييس جمهوري فرانسه ديدار و در اين باره صحبت کرده است.

خبر نامزدي بشار اسد ، آمريکا و کشورهاي منطقه حامي گروه هاي مخالف سوريه را نگران کرد و آثار آن در سخنان مقامات آمريکايي که از اين تصميم اسد انتقاد کردند، بروز يافت.

ماري هارف سخنگوي وزارت خارجه آمريکا مدعي شد که بشار اسد مشروعيت خود را براي رهبري مردم سوريه از دست داده و هر انتخاباتي که در آن نامزد شود ، مردود است.

به اصطلاح ائتلاف مخالفان سوري هم برگزاري اين انتخابات را رد کرد و « بدر جاموس» دبيرکل اين ائتلاف گفت : ائتلاف هيچ نامزدي معرفي نمي کند و اين انتخابات اقدامي تحريک آميز است.