کد خبر: ۳۴۵۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۲۰

"حسنين هيکل" : آمريکا از "السيسي" خواسته بود درانتخابات نامزد نشود



واحد مرکزي خبر: محمد حسنين هيکل انديشمند مصري از رياست جمهوري عبدالفتاح السيسي حمايت کرد.

به نوشته روزنامه الاهرام چاپ قاهره، محمد حسنين هيکل گفت: من اميدوارم در آينده در مصر غيرنظاميان در قدرت باشند، اما در شرايط کنوني کشور با خطر فروپاشي و ورشکستگي روبروست و به رئيس جمهور قدرتمندي نياز داريم که توانايي در دست گرفتن اداره امور را داشته باشد.

حسنين هيکل افزود: جان کري وزير امور خارجه آمريکا از عبدالفتاح السيسي وزير سابق دفاع اين کشور خواسته بود در انتخابات رياست جمهوري مصر نامزد نشود.

وي خاطر نشان کرد: ما هم اکنون شاهد تغيير در موضع اروپا و آمريکا در برابر مصر هستيم، زيرا غربيها به اين نتيجه رسيدند که اسلام گرايان براي حکومت آماده نيستند و تکيه کردن به جريان اسلامي اطمينان بخش نيست. آنچه در سوريه رخ مي دهد نشانه اي در اين باره است. رئيس جمهور جديد مصر بايد هيبت و شکوه داخلي و خارجي آن را بازگرداند. مصر به علت تحولات داخلي و منطقه اي به پايان خط رسيده است و اگر رئيس جمهور نتواند ابتکار عمل را در دست بگيرد و مانع از فروپاشي کشور نشود، ما با خطر روبرو خواهيم بود.

السيسي پيشينه نظامي دارد و رئيس جمهور آينده بايد بتواند کنترل نيروهاي مسلح را در دست داشته باشد. هر چند که من اميدوارم در آينده شاهد قدرت گرفتن غيرنظاميان باشيم.

حسنين هيکل در پاسخ به سوالي درباره رقابت السيسي و حمدين صباحي در انتخابات رياست جمهوري مصر گفت: شانس نامزدي که محبوبيت گسترده دارد و در شرايط بحراني آزمون خود را پس داده است و همه نگاه ها به سوي اوست و پيشينه نظامي مناسبي دارد با شانس نامزد ديگر برابر نيست.

اين انديشمند مصري درباره مهمترين چالش ها پيش روي رئيس جمهور آينده مصر افزود: مشکل آب و حوادث ليبي مهمترين چالش ها براي رئيس جمهور آينده است و او بايد نقش مصر را در قاهره آفريقا احيا کند و با آنچه در مرزها با ليبي رخ مي دهد به ويژه حضور القاعده و خطر تجزيه اين کشور، مقابله کند.

حسنين هيکل گفت: سفر اخير کاترين اشتون مسئول ارشد سياست خارجي اتحاديه اروپا به مصر نشانه تغيير اساسي در ديدگاه اروپا و آمريکا در برابر اسلام گرايان بود. غربيها تصور مي کردند اخوان المسلمين جايگزين رژيم مبارک خواهد بود و به همين علت به آن کمک کردند. اما غربيها در نهايت فهميدند اخوان المسلمين شايد براي جنگيدن مناسب باشد، اما آمادگي حکومت کردن را ندارد. غربيها در نهايت به اين نتيجه رسيدند که اعتماد کردن به جريان اسلامي درست نيست. سفر باراک اوباما به عربستان هم تاکيدي بر همين مسئله بود. جان کري در سفر اخير خود به قاهره از السيسي خواست در انتخابات رياست جمهوري نامزد نشود، اما السيسي با اشاره به خواست مردم مصر بر خلاف اراده آمريکا در اين انتخابات نامزد شد. اين مسئله براي آمريکاييها جديد است که دستور بدهند، اما اطاعت نشوند.