کد خبر: ۳۴۵۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۸

"وليد جنبلاط" : به "شبح" راي نمي دهم

ايرنا: «وليد جنبلاط» رييس حزب دروزي سوسياليست ترقيخواه با تاکيد به اينکه در انتخابات آينده رياست جمهوري آينده به « شبح » راي نمي دهد از کساني که تمايل دارند رييس جمهوري آينده لبنان شوند، خواست تا نامزدي خود را علني کنند.

جنبلاط در گفت وگو با نشريه « الاسبوع العربي» افزود: بهتر است نامزدها مشخص باشند وهرکدام برنامه هاي خود را بويژه در خصوص مسائل اقتصادي و اجتماعي لبنان اعلام کنند.

نشست هاي پارلمان لبنان براي انتخاب رييس جمهوري جديد از چهارشنبه آينده شروع مي شود.

نمايندگان مجلس لبنان تا چهارم خرداد ماه فرصت دارند تا رييس جمهوري جديد اين کشور را انتخاب کنند.

تاکنون فقط «سمير جعجع» رييس حزب نيروهاي لبناني بطور رسمي نامزدي خود را اعلام کرده و در گروه هاي 8 و 14 مارس از برخي شخصيت هاي حزبي و سياسي به عنوان نامزدهاي احتمالي ياد مي شود.

اين نماينده مجلس لبنان گفت که در اين دور از انتخابات رياست جمهوري لبنان ، نقش عامل داخلي از عامل خارجي که همواره براي دخالت در امور لبنان تلاش مي کند ، بيشتر است.

رييس جبهه مبارزه ملي با تاکيد به اينکه نام نامزد مورد نظر خود را علني نمي کند، تصريح کرد که در خصوص انتخاب رييس جمهوري جديد با « نبيه بري » رييس مجلس ، حزب جريان المستقبل و طرف هاي ديگر رايزني مي کند.

وي خاطرنشان کرد: هيچ دليل و مانع بزرگي نمي بينم که رييس جمهوري جديد لبنان در زمان مقرر و قانوني خود انتخاب نشود بويژه اينکه وضعيت امنيتي بطور معجزه آسيايي خوب شده است.

جنبلاط گفت : فرماندهان محورهاي درگيري هاي مسلحانه شهر طرابلس لبنان بسرعت مخفي شدند و برخي از آنها وارد دانشگاه اکسفورد و يا آمريکا شده اند.

در آخرين مرحله درگيرهاي مسلحانه و خونين شهر طرابلس معروف به پايتخت شمالي لبنان که حدود دو هفته ادامه داشت و با شروع برنامه امنيتي پايان يافت، 30 تن کشته و بيش از 150 تن زخمي شدند.

ارتش لبنان نتوانست همه فرماندهان اصلي درگيري هاي مسلحانه طرابلس را دستگير کند.

رييس حزب دروزي سوسياليست ترقيخواه دربخش ديگري از اين گفت وگو با بيان اينکه متخصص امور پارلمان نيست و اطلاعات زيادي در اين باره ندارد، تصريح کرد: حق با نبيه بري رييس مجلس است که بايد بيش از دو سوم نمايندگان در جلسه پارلمان براي انتخاب رييس جمهوري حاضر باشند.

در دور اول راي گيري در مجلس لبنان براي انتخاب رييس جمهوري بايد دو سوم نمايندگان حاضر باشند و به نامزد مورد نظر خود راي بدهند.

رييس جمهوري جديد بايد 86 راي از ميان آراي 128 نماينده مجلس لبنان را کسب کند اما در جلسات بعدي مشارکت نصف به علاوه يک نماينده کافي است.

وي افزود : براي من مهم اين است که رييس جمهوري بتواند مشکلات بويژه اجتماعي و اقتصادي لبنان را حل کند.

جنبلاط خطاب به کساني که سلاح حزب الله را مشکل لبنان مي دانند، گفت که به آنها مي گويم تصميم گيري درباره سلاح حزب الله و حل آن به عنوان يک مشکل در اندازه آنها نيست.