کد خبر: ۳۴۵۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۲

ايده‌اي ساده اما عجيب از دانشگاه MIT براي تضمين اصالت کالا

دانشمندان در دانشگاه MIT ميکروذرات رنگي را توسعه داده اند که مي‌توان از آن‌ها در اعتبار سنجي پول، دارو، کالاهاي مصرفي و هرجه که فکرش را بکنيد استفاده کرد. اين ذرات پليمري که طولي حدود 200 ميکرومتر (چيزي در حدود ضخامت موي انسان) دارند مي‌توانند در بسياري از مواد به کار گرفته شوند و امنيت و اعتبار آن‌ها را تضمين کنند.

هر يک از اين ذرات از 6 نوار مختلف رنگي که از نانوبلورها ساخته شده‌اند تشکيل مي‌شوند که رنگ هر يک از اين نوارها با تغليظ بلور به وسيله‌ي عناصري همچون ytterbium، gadolinium، erbium و thulium به دست آمده است.

اگرچه اين ميکروذرات براي ديده شدن توسط چشم غير مسلح انسان بسيار ريز محسوب مي‌شوند ولي مي‌توان با استفاده از گوشي‌هاي هوشمند امروزي و دوربين‌هاي قدرتمندشان با بزرگنمايي 20 برابري آن‌ها را به سادگي مشاهده کرد. ضمن اينکه رنگ‌هاي بلورهاي آن در زير نور معمولي قابل مشاهده نيستند و تنها در زير طيف نور نزديک به فروسرخ مي‌توان رنگ‌ آن‌ها را مشاهده کرد.

ايده‌ي اصلي اين است که مي‌توان از دسته‌اي از ذرات براي نشان گذاري وحصولي خاص بهره برد که در آن هر يک از ذرات از کنارهمنشيني نوارهاي رنگي خاصي تشکيل شده‌اند. در حال حاضر بر روي هر يک از ذرات 6 نوار وجود دارد که هر يک مي‌توانند 9 رنگ را به خود بگيرند (محاسبه تعداد جايگشت‌ها هم با شما خواننده عزيز زوميتي!) در نتيجه مي‌توان حالت‌هاي بسياري را براي ذرات در نظر گرفت. اين روش کدگذاري با کنار هم قرار دادن ميکرو ذرات و در نظر گرفتن ترتيب نشستن آن‌ها متنوع تر هم خواهد شد به طوري که بنابر گفته‌ي دانشمندان دانشگاه MIT با کنار هم قرار دادن تنها 10 عدد از اين ميکروذرات مي‌توان تمامي دانه‌هاي ماسه‌ي موجود بر روي کره‌ي زمين را کد گذاري کرد.

شرکت‌ها يا کاربران نيز مي‌توانند با استفاده از اين ميکروذرات و البته با کمک تلفن‌هاي هوشمند و يک منبع نوري نزديک به فروسرخ، اعتبار کالاهاي مختلف را پيش از خريد يا فروش شناسايي کنند، البته هنوز جاي شک وجود دارد که جاعلان محترم از پس چنين ابزار‌هاي نويني نيز بر نيايند.

اين ذرات قابليت توليد به صوت انبوه و ساده را دارا هستند ضمن اينکه قادرند دماهاي بسيار بالا، تابش خورشيد و فرسودگي‌هاي سنگين را نيز تحمل کنند. اين ذرات را علاوه بر اينکه مي‌توان بر روي سطوح کالا‌هاي مختلف اعمال کرد مي‌توان به صورت مستقيم در کالاهاي چاپ شده به صورت سه بعدي نيز به کار برد يا آن‌ها را به صورت جوهر و با استفاده از چاپگر‌ها مورد استفاده قرار داد.