کد خبر: ۳۴۵۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۸

جدايي طلبان اوکرايني همچنان بر 12 شهر در شرق اين کشور تسلط دارند

باشگاه خبرنگاران: شورشيان مورد حمايت روسيه همچنان به تسلط خود بر 12 شهر در شرق اوکراين ادامه مي دهند.

اين شورشيان بدون توجه به توافقات بين المللي براي کاهش تنشها در اوکراين، کناره گيري دولت اوکراين از قدرت را خواستار شده اند.

اين چالش درست چند ساعت بعد از مذاکرات چهار جانبه بين کيف، مسکو، واشنگتن و اتحاديه اروپا در ژنو براي دست يابي به راه حلي بر سر بحران اوکراين به وجود آمده است.

دولت آمريکا تهديد کرده است چنانچه اين توافق به نتيجه نرسد فورا تحريمها را عليه روسيه تشديد خواهد کرد چرا که روسيه را مسئول حمايت از جدايي طلبان و تشديد بحران اوکراين مي داند. رهبران اوکراين و غرب بيم آن دارند اين مذاکرات چهار جانبه به شکست بينجامد.

در اين نشست بر خلع سلاح «همه گروههاي مسلح غيرقانوني» تاکيد و از آنها خواسته شده است ساختمانها دولتي و مناطقي را که تصرف کرده اند، ترک کنند در مقابل نيز اين گروههاي مسلح به خاطر اقداماتي که طي دو هفته گذشته انجام دادند و اوکراين را در آستانه جنگ داخلي قرار دادند، مورد عفو قرار خواهند گرفت.

اين در حالي است که مردان مسلح در دونتسک هنوز ساختمانهاي دولتي را در تصرف خود دارند و توافق اخير را ناديده گرفته اند.

دنيس پوشيلين از رهبران معروف مخالفان دولت موقت اوکراين که به طور يکجانبه اين منطقه را جمهوري خودمختار دونتسک نام گذاري کرده اند اعلام کرد با تخليه ساختمانها موافق است اما رهبران اوکرايني نيز در کيف که به دنبال کوتادي غير قانوني فوريه بر سر کار آمده اند بايد ساختمانهاي دولتي را در اين شهر ترک کنند.

اين شورشيان در شهر اسلاويانسک نيز بدون توجه به هشدارها با تصرف يک پاسگاه پليس شش نيروي پليس در آن حضور دارند همچنان در خيابانها به سر مي برند.

دولت اوکراين و بسياري از کشورهاي غربي معتقدند که اشغال اين ساختمانهاي دولتي با حمايت فعال واحدهاي ويژه نظامي روسيه صورت گرفته است ادعايي که روسيه به شدت آن را رد کرده است.

اوکراين همچنين براي تقويت اين ادعاي خود اعلام کرده است که ده «جاسوس» روسيه را که براي ناآراميها به اين کشور وارد شده اند، بازداشت کرده است. دولت اوکراين همچنين ورود اتباع مرد روس با سنين بين 16 تا 60 را به اوکراين ممنوع اعلام کرده است.

اما در کيف معترضان مورد حمايت غرب تاکيد کردند که خواهند ايستاد. رهبران اوکرايني نيز درباره به توافق رسيدن آمريکا و روسيه درباره اينده اوکراين ابراز ترديد کرده اند.

باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا نيز بعد از مذاکرات ژنو بر بحران اوکراين گفت:« من فکر مي کنم نمي توان در حال حاضر درباره هيچ چيزي مطمئن بود.»

آرسني ياتسنيوک نخست وزير اوکراين نيز روز جمعه به نمايندگان پارلمان اين کشور گفت وي اميد زيادي به اين توافق ندارد.

اوباما در صورت عدم پيشرفت بر سر مسئله اوکراين، روسيه را با عواقب بيشتر و در راس آن تحريمهاي آمريکا و اتحاديه اروپا تهديد کرده است.

بان کي مون دبير کل سازمان ملل متحد نيز اوضاع را بسيار شکننده خواند و از همه طرفها خواست اراده جدي خود را براي اجراي توافقات درباره اوکراين، به نمايش بگذارند.

اگر چه ديپلماتهاي روسيه از توافق مقدماتي ژنو استقبال کردند اما ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه هيچ واکنش فوري از خود نشان نداد.

پوتين روز پنچشنبه هشدار داد بحران اوکراين بسيار عميق است و ابراز اميدواري کرد مجبور نشود دهها هزار تن از نيروهاي خود را به مرزهاي اوکراين اعزام کند.

پوتين با سرزنش کردن رهبران موقت اوکراين به خاطر اوضاع پيش آمده مداخله نيروهاي ويژه روسيه براي حمايت از شورشهاي شرق اوکراين را رد کرد.

تحليلگران معتقدند که اگر اين توافق اجرايي شود مي تواند راه حلي براي روسيه باشد تا خود را از اين مخمصه تا حدي نجات دهد.

به گفته يک تحليلگر اوکرايني در کيف از آنجا روسيه خود را در استانه تحريمهاي بيشتر مي بيند بنابراين مجبور است گامي به عقب بنشيند.

آناتولي گريتشنکو وزير دفاع سابق اوکراين که کانديداي انتخابات رياست جمهوري ماه آينده اوکراين محسوب مي شود در پايگاه اينترنتي خود نوشت:« آيا توافق ژنو اوضاع را در اوکراين آرام خواهد کرد؟ جواب من منفي است. اين توافق به
تماميت ارضي اوکراين و پايان اشغال شبه جزيره کريمه توسط روسيه نپرداخته است.»

بعلاوه هيچ جدول زماني براي اجراي اين توافق تعيين نشده است.

آندره دشيتسا وزير امور خارجه اوکراين نيز اعلام کرد با نمايندگان سازمان امنيت و همکاري اروپا در کيف ديدار خواهد کرد. اين نمايندگان وظيفه نظارت بر اجراي اين توافق چهار جانبه را بر عهده دارند.