کد خبر: ۳۴۵۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۹۶

7 اشتباه باور نکردني درباره خواب!

1. خواب؛ هر چه بيشتر، بهتر.
کاش همين طور بود! ولي مطالعات نشان مي دهد احتمال مرگ زودرس در آنهايي که بيش از 8 ساعت در شبانه روز مي خوابند، بيشتر است.
2. خوش به حال فلاني، هنوز سرش به بالش نرسيده، خوابش مي برد!
اتفاقاً اين نشان مي دهد که فلاني، خواب خوبي ندارد. اين که آدم هنوز سرش به بالش نرسيده خوابش ببرد، يکي از نشانه هاي خواب آلودگي است که بايد تحت بررسي قرار بگيرد. مدت زماني که طول مي کشد تا خوابمان ببرد، نبايد کمتر از 5 دقيقه يا بيشتر از 30 دقيقه باشد. پزشکان، مقادير کمتر و بيشتر از اين محدوده را غير طبيعي مي دانند.
3. چقدر کم مي خوابي!
همه آدم ها حداقل به 8 ساعت خواب شبانه احتياج دارند! هيچ عدد قطعي و واحدي وجود ندارد که بشود روي آن قسم خورد. ميزان نياز به خواب در افراد مختلف، متفاوت است. به خودتان رجوع کنيد، اگر حس مي کنيد که هر روز بعدازظهر خسته و خواب آلود مي شويد، بدانيد که احتمالا الگوي خواب تان غلط است.
4. چقدر زياد مي خوابي، نخبه ها فقط روزي 3-4 ساعت مي خوابند!
شايد مارگارت تاچر و بيل کلينتون و چند نفر از مشاهير هاليوودي جزء نخستين کساني باشند که رسانه هاي غربي، درباره کم خوابيدن آنها زياد حرف زدند. اما واقعيت اين است که از نظر پزشکان، اين قبيل افراد معمولا عملکرد بهتري نسبت به سايرين ندارند. کم خوابي، سلامت شما را تهديد مي کند و تمرکزتان را پايين مي آورد. کم خوابي حتي مي تواند بيمارتان کند و به سيستم ايمني شما آسيب بزند.
5. من خوابم خوب است؛ فقط شب ها چند بار از خواب مي پرم!
به چنين خوابي نمي گويند خواب خوب. خوابي خوب است که تداوم مناسبي داشته باشد. بيدار شدن مکرر در حين خواب از علائم شايع اختلال خواب است و بيشتر آنهايي که شب ها بيش از يک بار از خواب مي پرند، به نوعي اختلال خواب دچارند.
6. کم خوابي فقط يک چاره دارد؛ قرص خواب!
تاثير داروهاي خواب آور، کوتاه مدت است و کم کم بدن به دارو عادت مي کند و ديرتر به آن جواب مي دهد. از طرفي، اگر بدن به دارو عادت کند؛ قطع آن اوضاع را بدتر مي کند. پس براي درمان قطعي، فقط بايد به پزشک مراجعه کرد تا علت اصلي بي خوابي شناخته و درمان شود.
7. کم خوابي از آن دردهايي است که چاره ندارد و بايد با آن ساخت!
اما توصيه هاي ديگري هم هست که مي تواند اوضاع خوابتان را روبراه کند: پرهيز از نوشيدن چاي، قهوه، نوشابه و خوردن شکلات در ساعات نزديک به خواب، خودداري از مصرف غذاهاي سنگين و کشيدن سيگار در ساعات نزديک به خواب، رعايت نظم خواب، خوابيدن در يک ساعت ثابت، اختصاص دادن اتاق خواب به خوابيدن و اجتناب از کارهاي ديگري مثل تماشاي تلويزيون و کار در آن اتاق و بالاخره اين که اگر بيشتر از نيم ساعت در رختخواب مانديد و خوابتان نبرد و احساس خواب آلودگي هم نکرديد، بايد از اتاق خواب خارج شويد و تا وقتي احساس خواب آلودگي نکرده ايد، به رختخواب برنگرديد.