کد خبر: ۳۴۵۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۷

چه کسي رئيس جمهور آينده مصر است؟

باشگاه خبرنگاران: "جبهه مردمي مقابله با اخواني شدن مصر" با صدور بيانيه اي ضمن اعلام حمايت از نامزدي "عبدالفتاح سيسي" فرمانده کل سابق نيروهاي مسلح مصر، خواستار محاکمه سران نظام "حسني مبارک" و "محمد مرسي" روساي جمهوري پيشين اين کشور شد.

در اين بيانيه تاکيد شده است که سيسي قادر به تحقق خواسته هاي مردمي و اهداف انقلاب 30 ژوئن (برکناري محمد مرسي و اخوان المسلمين از قدرت) است.

"ياسر جابر" از سران اين جبهه، از سيسي، عدالت اجتماعي، آزادي، بهبود حقوق کارمندان و بازگشايي کارخانجات را درخواست کرد.

در حالي که روز به روز بر هواداران سيسي افزوده مي شود، گروه ديگري از سياستمداران معتقدند، نوع برخورد دولت فعلي و جانبداري رسانه هاي گروهي از سيسي به نفع "حمدين صباحي" نامزد جريان مردمي است. چون وي نامزد جريان انقلاب 25 ژانويه عليه حسني مبارک و انديشه به قدرت رسيدن رييس جمهوري غيرنظامي است.

حمدين صباحي سياستمدار مصري که از فعالان انقلاب ۲۰۱۱ مصر بود، در انتخابات رياست‌جمهوري 2012 اين کشور که مرسي به پيروزي رسيد، پس از احمد شفيق آخرين نخست وزير دوران مبارک در رتبه سوم قرار گرفت. در آن انتخابات صباحي از طرف هيچ حزبي حمايت نشد اما توانست 21 درصد آرا را از آن خود کند.

"خالد داوود" سخنگوي حزب "الدستور" به خبرنگار العالم در قاهره گفت: اين حزب از رييس جمهور غيرنظامي و وابسته به جريان انقلاب 25 ژانويه حمايت مي کند، لذا انديشه صباحي به اصول و افکار اين حزب نزديکتر است.

وي افزود: اميدوار بوديم سيسي در منصب وزير دفاع باقي بماند.

از سوي ديگر هواداران صباحي مي گويند، نتايج انتخابات سابق نشان دهنده قدرت وي براي پيروزي است، اما هواداران سيسي معتقدند صباحي تاکنون نتوانسته آمادگي لازم براي شرکت در انتخابات را به دست آورند، لذا چگونه مي خواهد با نامزدي رقابت کند که بسياري از مردم مصر قبل از آنکه نامزدي اش را اعلام کند، وي را به عنوان رييس جمهور برگزيده اند.

خبرنگار العالم در گزارشي از مصر مي افزايد: رييس جمهور آتي به خاطر بحران هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و خواسته هاي گسترده مردم با مشکلات زيادي مواجه خواهد بود.

يک شهروند مصري مي گويد: بيکاري از دهه 90 آغاز شد و با لغو اسخدام اوضاع بدتر شد.شهروند ديگري مي گويد:مشکلات به جاي مانده از رژيم سابق بسيارشديد است و به همين دليل کسي نمي تواند آنها را به طور کامل حل کند.