کد خبر: ۳۴۵۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۸۶

افخم: بنياد علوي نيويورک هيچ ارتباطي با ايران ندارد

فارس: سخنگوي وزارت امور خارجه دعواي حقوقي 6 ساله عليه يک بنياد خيريه در نيويورک بنام بنياد علوي و حکم اخير مصادره اموال متعلق به اين بنياد توسط دادگاه نيويورک را از هر جهت مغاير واقعيات، فاقد اعتبار و وجاهت قانوني و حتي نقض تعهدات آمريکا براي تضمين آزادي مذهب شهروندانش توصيف نمود.

مرضيه افخم تأکيد کرد بر خلاف ادعاهاي بي پايه دادستان و تصميم کاملا سياسي و تبليغاتي دادگاه، بنياد علوي نيويورک يک موسسه مستقل خيريه در امريکا است، که هيچ ارتباطي با ايران ندارد.

مرضيه افخم اضافه کرد: علاوه براينکه اين بنياد هيچ ارتباطي با ايران ندارد، ادعاي دادستان و تصميم دادگاه عليه ايران هم فاقد هرگونه مبنا و مستند حقوقي است. ادعاهاي مربوط به دخالت ايران در تروريسم تکراري و قديمي است. ايران خود قرباني تروريسم است و اتهامات واهي مبني بر دست داشتن ايران در اقدامات تروريستي، ساختگي و بي ارزش است. حتي در مواردي دادگاه هاي آمريکايي، با زير پاگذاشتن مسلمات حقوق بين الملل، دولت ايران را به واقعه 11 سپتامبر و گروه القاعده مرتبط دانسته اند که نه تنها مضحک است بلکه نشان دهنده بي توجهي کامل دادگاه هاي آمريکايي به ابتدايي ترين موازين آيين دادرسي و واقعيات بديهي است که کم سوادترين افراد نيز بر آن واقفند. صدور حکم بر اساس تبليغات سياسي عليه ايران آنهم با مصادره اموال يک موسسه مستقل خيريه که هيچ ارتباطي با ايران ندارد، اعتبار نظام قضايي آمريکا را زير سوال مي برد.وي خاطر نشان کرد با توجه به ماهيت اين پرونده ها که صرفا براي ايجاد فشار طراحي شده اند و اهداف سياسي را تعقيب ميکنند،اعتبار محاکم قضايي امريکا به بازي گرفته شده است.

مرضيه افخم اضافه کرد که اين گونه احکام سياسي قضايي تازگي ندارد. وي به مصوبه دوره چهارم مجلس شوراي اسلامي اشاره کرد که در عمل متقابل به مصوبه کنگره معروف به اصلاحيه فلاتو و اقدامات خصمانه دادگاه هاي آمريکايي عليه ايران، به اتباع ايراني نيز اجازه داد عليه جنايات آمريکا در دادگاه هاي ايران اقامه دعوي کنند.افخم اضافه کرد: دعاوي ايرانيان عليه امريکا از اين تفاوت اساسي برخورداراست که بر پايه جنايات واقعي امريکا و نه ادعاهاي بي اساس و غير مستند استوار گرديده است.

به گفته منابع آگاه، بر اساس اطلاعات رسانه ها،چندبار در سي سال گذشته عليه بنياد علوي نيويورک و ساير مراکز مشابه ادعاهاي مشابهي مطرح شده و در مورد اخير هم در سال 1387، اتهامات و دعوي حقوقي اخير عليه بنياد علوي نيويورک مجددا مطرح شد و با استفاده از فضاسازي رسانه اي و تبليغاتي به پيش رفت و حکم اوليه در شهريور 92 صادر شد. در موارد قبلي هم بعضا ادعاها و احکام مشابهي صادر شده ولي در مرحله تجديدنظر مردود شناخته شدند.

بنياد علوي نيويورک طبق قوانين آمريکا به امور خيريه، مذهبي و تشويق زبان فارسي مي پردازد و تصميم دادگاه در مصادره اموال و حتي مساجد و مراکز فرهنگي وابسته به اين بنياد به بهانه هاي واهي محروم کردن جمع کثيري از مسلمانان آمريکا از حقوق قانوني خود بر اساس موازين بين المللي حقوق بشر و حقوق داخلي آمريکا است.