کد خبر: ۳۴۵۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۷

کلسترول خون جان چند هزار ایرانی را می‌گیرد؟

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه 28 درصد 15 تا 64 ساله‌های کشور کلسترول بالا دارند، گفت: در مجموع حدود 15 میلیون ایرانی از این مشکل رنج می‌برند.

دکتر شهرام رفیعی فر در گفت وگو با ایسنا، گفت: ازهر 4 ایرانی یک نفر از مشکل کلسترول خون بالا رنج می برند و سالانه 34 هزار نفر به علت این مشکل جان خود را از دست می دهند.

وی، رژیم غذایی سالم، کنترل وزن و افزایش فعالیت بدنی و برنامه منظم ورزشی را از اصول اولیه و مهم برای جلوگیری از افزایش کلسترول عنوان کرد و گفت: کاهش چربی دریافتی(به ویژه چربی های اشباع) و کلسترول یکی از اصول رژیم غذایی مناسب در پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی و عروقی است.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت خطاب به مردم توصیه کرد که لبنیات کم چرب (شیر، ماست، پنیر و سایر موادلبنی) را جایگزین لبنیات پرچرب کنند و افزود: همچنین لازم است از سرشیر و خامه کمتر استفاده شود چرا که این مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی چربی حیوانی هستند و می توانند موجب افزایش کلسترول خون شوند.

رفیعی فر ادامه داد: مصرف گوشت قرمز را کاهش داده و به جای آن از گوشت‌های سفید مانند مرغ و ماهی استفاده کنید. مصرف 2 تا 3 بار ماهی در هفته توصیه می شود. در طبخ غذاها از انواع روغن مایع به ویژه روغن زیتون و روغن کلزا و یا کنجد استفاده کنید( البته برای پخت، نه سرخ کردن غذا).

وی افزود: با مخلوط کردن ماست کم چرب، آبلیمو، سرکه یا آب نارنج، کمی نمک و فلفل و سبزی‌های معطر و روغن زیتون یک سالاد سالم و خوش طعم در منزل تهیه کنید. از شیرینی‌های خامه‌ای و سس‌های چرب کمتر استفاده کنید.

به گفته سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت، استفاده از میوه و سبزیجات، غلات سبوس دار، سویا، سیر و پیاز، فیبرغذایی، شیر و مواد لبنی کم چرب در کاهش سطح کلسترول خون موثر است.